anaconda Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hei I går skjedde det noe rart. Hadde omøblert og flyttet dataen. Etter jeg hadde koblet til kontakten hørte jeg kakkelyder fra maskinen. Jeg skrudde strømbryteren bak på strømforsyningen av. Da ble det stilt. I dag jeg skrudde på strømbryteren, ble det lys fremme i vifta og kakkelyden hørtes. Så ble alt mørkt. Sikringen gikk. Nå skjer det samme hver gang jeg trykker på strømbryteren. Sikringen går. Hva har skjedd? Må jeg kjøpe ny strømforsyning? Hvis jeg må det, kan noen anbefale en billig og bra, som er helt stille? Det er MIST 500Wjeg har nå. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Skru på bryteren på strømforsyningen. Still deg ved sikringen og se om du får maskinen igang om du trykker sikringen tilbake to-fem ganger når maskinen tar den. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Skru på bryteren på strømforsyningen. Still deg ved sikringen og se om du får maskinen igang om du trykker sikringen tilbake to-fem ganger når maskinen tar den. Hm... en farlig løsning Jann - Ove... Det som sansynligvis har skjedd her er at det har samlet seg opp støv inne i PSU. Når du har flyttet på pc`n har nok dette løsnet og laget en kortslutning. Derfor ryker sikringen når du prøver å skru på pc`n! Om du gjør som Jann - Ove her sier risikerer du at det kan begyne å brenne i PSU! Men forhåpentligvis vil sikringen inne i PSU ryke først. Om den ikke er kortsluttet... Gjør som følger: *Demonter PSU. *Ta av lokket på PSU. *Blås PSU ren med trykkluft. (Bruk vann avskiller så du ikke fukter krets kort og lignende) Om du ikke har tilgang på luft. Bruk støvsuger med plast munnstykke og prøv å blåse bort det værste selv. Ikke berør kondensatorene. De kan ha strøm selv om ledning er tatt ut! *Inspiser kretskort for brennmerker. *Monter på lokket igjen. *Monter PSU. *Prøv å starte pc`n på nytt. Om sikringen nå fremdeles ryker. Kjøp ny PSU... Lykke til. Endret 21. februar 2009 av The_Saint Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Støv lager ikke kortslutning! Støv kan gi dårlig kjøing, men ikke kortslutning. Bevis: http://www.geocities.com/wtpodunck/dustypc.html Defekt likeretter diode i PSU kan bety kortslutning av 220V. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Farlig løsning? Med strømforsyninger er det et kjent problem at reservarkondensatoren kan ta sikringen. Selv må jeg skru den på 2-3 ganger med min mist 620W. Holder man oppe en sikring når man kommer over dette problemet, så ja - det kan være farlig om man holder lenge - 5-10s er nok. Men å flippe den over å la den brytes 2-5 ganger er trygt. Knitrelyden er forøvrig den aktive PFC-en, og er ett kjent problem med tidlige mist-strømforsyninger. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hvis det er et problem så har du for kjappe automatsikringer. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Nei, støv i seg selv lager ikke kortslutning om det ikke er støv av et ledene matriale. Men tenk deg følgende senario: Åpen stue kjøkken løsning. Mat fett, os forstøvet i luften. Blander seg med støv, fukt i luften. Flytting. Ut i kald rå luft. Kondens inne i PSU = forbindelse. er jo flere faktorer man må ta med i beregningen... Om du da i tilegg tar med en gnist inni der... (Når man skrur av og på sikringen gjentatte ganger) = dårlig resultat. Da er det bedre å bruke av på bryteren på pc`n. Og ta seg tid til å gå frem og tilbake til pc`n. Har opplevd dette senarioet selv... (Skal se om jeg finner igjen PSU`n og poste bilde) Ja, kondensatorene i Mist har vert ett problem. Men det er ikke noe man kan reparere selv. Men ja, defekt likeretter diode i PSU kan bety kortslutning av 220v. Og dette er heller ikke noe man bør reparere selv. (Om man ikke er kyndig) Stort sett det eneste man kan / bør gjøre selv er litt enkel rengjøring... men selv da bør du vite litt om hva du driver med. 220v er ikke noe å leke med. Endret 21. februar 2009 av The_Saint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå