Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4wd eller ikke på førstegangsbil?


Krankemot

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første bil, og min onkel vil at meg skal ha en bil med firehjulstrekk, er det noe vits i det? skal ikke bruke noe særlig mer en 20 000 på den første bilen og lurer på om det er verdt å bruke penger på 4wd, eller om man får mer bil for pengene ved å ha 2wd?

 

Om noen har forslag på biler blir jeg gla for det og :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hvor du bor. Selv holder jeg til på Lillehammer hvor det er ganske mye av både snø og bakker, og det er ikke alltid at min forhjulsdrevne bil kommer seg fram. Det morsomme ved 4wd hadde eventuelt blitt en bonus for meg =P

Lenke til kommentar

Har man først hatt en bil med firehjulsdrift så skal det nok mye til for at man går vekk fra dette og til tohjulsdrift. I tillegg til å øke framkommeligheten så øker også firehjulsdrift kjøreegenskapene. Spesielt i forhold til biler med bakhjulsdrift (og uten stabilitetskontroll) syns ihvertfall jeg at bilen er mer forutsigbar når det gjelder opptreden på glatt føre.

 

Til 20k kr er dog utvalget av biler med firehjulsdrift relativt snevert. Da tror jeg nok heller jeg hadde satset på en framhjulsdreven bil hvis du ikke har mer å legge i.

Lenke til kommentar

woot? mtp driftsikkerhet? forhjulsdrift er et dårlig design. bakhjulsdrevne biler tåler mer. forhjulsdrift blir laget fordi det a. er billigere, b. er plassbesparende.

 

mazda 323 er ok kvalitet, hadde en hvit 91modell 3dørs med senking 16" brede felger med lavprofil osv. den satt godt i svingene men thats about it

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Forhjulsdrift et dårlig design? nå har jeg hørt det også. En forhjulsdrevet bil har klare begrensninger når det gjeller hvor rått du kan kjøre, og for de som er litt "vill i nikkersen" så vil jeg påstå at det er til dems eget beste. ;)

Bakhjulsrevene biler tåler ikke noe mer en det forhjulsdrevne biler gjør, eneste fordelen jeg ser med bakjustrekk for en *normal* person (en som ikke har bensin i blodet) er at det er mindre utgifter på bilens fremdriftsystem siden styring og fremdrift ikke er på samme hjulene. For de som er det jeg vil kalle for "aktive brukere" så er det ingen forskjell, tvert imot jeg vil påstå at folk med bakhjulsdrevene biler kjører bilene sine hardere en de med forhjulstrekk.

Lenke til kommentar
mm, glem det jeg sa om rwd/fwd... vet ikke helt hvor jeg tok det fra :S

Du anbefaler bakhjulstrekk? Men det stemmer at forhjulstrekk gir bedre grep?

Det kommer an på forholdet. Om grep på drivhjulene er det du er ute etter er bkahjulstrekk og bakmontert motor det aller beste, men da vil noe grepet på hjulene du styrer med forsvinne. Dessuten finnes det nesten ingen moderne biler med motor i stumpen. Med forhjulsdrift mister du vekten på drivhjulene når du kjører oppover bakker grunnet gravitasjonskrafen. Her åor bakhjulstrekk overtaket, men det igjen kan ofte være vanskeligere å kontrollere på flatmark om vinteren. Firehjulstrekk kan være et greit kompromiss mellom forhjul- og bakhjulstrekk, men biler med dette er ofte dyrere og bruker mer bensin per mil.

:)

Lenke til kommentar
Med forhjulsdrift mister du vekten på drivhjulene når du kjører oppover bakker grunnet gravitasjonskrafen. Her åor bakhjulstrekk overtaket, men det igjen kan ofte være vanskeligere å kontrollere på flatmark om vinteren.

Det der stemmer dårlig med min erfaring med hvem som ikke kommer opp bakka her jeg bor, og generelt ellers hvor jeg ferdes. Har man problemer med å komme opp en liten bakke med framhjulsdreven bil kan man snu bilen å rygge opp. Det hjelper ofte en god del på framkommeligheten.

Lenke til kommentar
Med forhjulsdrift mister du vekten på drivhjulene når du kjører oppover bakker grunnet gravitasjonskrafen. Her åor bakhjulstrekk overtaket, men det igjen kan ofte være vanskeligere å kontrollere på flatmark om vinteren.

Det der stemmer dårlig med min erfaring med hvem som ikke kommer opp bakka her jeg bor, og generelt ellers hvor jeg ferdes. Har man problemer med å komme opp en liten bakke med framhjulsdreven bil kan man snu bilen å rygge opp. Det hjelper ofte en god del på framkommeligheten.

Om du snur bilen for å rygge den opp, blir den forhjulsdrevne bilen din i praksis en bakhjulsdreven bil med bakmontert motor. Kjører du en forhjulsdreven bil normalt oppover en bakke vil gratvitasjonskraften gjøre at vekten forflyttes fra drivhjulene og bakover mot bakhjulene, alt ettersom hvor bratt bakken er. Med en bakhjulsdreven vil du da oppleve at denne vekten - i likhet med hva som skjedde i den forhjulsdrevne - flyttes bakover, dit hvor drivhjulene sitter. Noe som igjen vil føre til at hjulene får bedre grep.

:)

Lenke til kommentar
Det er sant... Heller tohjulsdrift med gode dekk enn 4hjulsdrift med dårlige dekk?

 

jeg hadde en Audi 100 fremhjulstrekk med splitt nye Nokian piggdekk, brodern en Audi 100 quattro med så å si utslitte piggfrie dekk. quattroen hans hadde 1000 ganger bedre fremkommelighet.

 

firehulstrekk banker driten ut av all tohjulsdrift på glatt føre. har selv quattro, og jeg har hatt både fremhjulstrekkere og bakhjulstrekkere. firhjulstrekk er overlegent

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...