mark Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Scenario er som følger, jeg har en desktop og to bokser i ett lokalt nettverk. På de to serverne kjører jeg debian og samba, WinXP på desktopen. Jeg har så ”mappet” de to boksene som z: og x: til der ”gostoffet” ligger. si da at jeg vil ha en mappe som inneholder snarveier (eller symlinks, samma det bare det funker over smb) til mapper forsjelige plasser på z: og x:. eks. z:\hdb z:\hda x:\archive01 x:\archive02. (evt \\10.31.136.73\lager\hdb eller \\boks1\lager\hdb) Men, men, disse snarveiene må oppdateres daglig, automatisk, siden nye ting kommer og gamle ting blir slettet. kan dere hjelpe meg? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg skjønner ikke helt hva du vil, så jeg spør litt. hva slags innhold er det du skal linke til? Hvor ligger det i filstystemet? Hvor ligger samba sharene i forhold til dette? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Linker er en link, er ikke noe som må oppdateres Lenke til kommentar
mark Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva du vil, så jeg spør litt.hva slags innhold er det du skal linke til? Hvor ligger det i filstystemet? Hvor ligger samba sharene i forhold til dette? inholdet jeg skal linke til er mapper med .rar-filer, som ligger i /jail/glftpd/site/xxx og /lager/hdb samba sharene er på /jail/glftpd/site/ og /lager/ Linker er en link, er ikke noe som må oppdateres når mappene endrer plass, så må de nok oppdateres... enkelt og greit så vil jeg ha: en mappe med snarveier til alle mappene i: \10.31.136.73\lager\hda \10.31.136.73\lager\hdb \10.31.136.73\lager\hdc \10.31.136.73\lager\hdd \10.31.136.73\lager\sda \10.31.136.74\site\incoming \10.31.136.74\site\archive01 \10.31.136.74\site\archive02 \10.31.136.74\site\archive03 \10.31.136.74\site\archive04 Endret 22. februar 2009 av mark Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Da er det vell bare å lage symlinks til site og lager da. Eller har jeg misforstått noe? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det er vell det enkleste, hvis du ikke vil ha alle mappene i de mappene i en mappe? Lenke til kommentar
mark Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 joda, alle mappene i disse mappene i en mappe... men det jeg egentligt spør om er en måte å automatisere dette på, slik at når mapper flytter rundt, forsvinner og nye kommer, så er mappen med symlinks oppdatert, daglig, automatisk. ting kommer i \incoming, så blir de flyttet til \archive, og noen blir deretter slettet eller flyttet til \lager. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 ting kommer i \incoming, så blir de flyttet til \archive, og noen blir deretter slettet eller flyttet til \lager. Og om du da symlinker til incoming, archive og lager så slipper du å automatisere ting. Lenke til kommentar
mark Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) men da får jeg bare en mappe med snarveier til disse 10 mappene (10stk symlinks) jeg vil ha innholdet til de 10 i en mappe (400 symlinks) det jeg gjør pr. dags dato (på winxp maskinen) er å merke alle mappene i \10.31.136.73\lager\hda \10.31.136.73\lager\hdb osv, ctrl+c, så høreklikk "paste shortcut" i en mappe i "C:\Documents and Settings\bjor\Desktop\264" det er dette jeg vil ha gjort automatisk... Endret 22. februar 2009 av mark Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Du kan skrive et script som gjør slikt. Bash/perl/python/whatever. Et annet alternativ er å bruke UnionFS. Endret 22. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
mark Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 noen som kan hjelpe med et slikt script? enten for linux (som virker over smb) eller i winxp? kan lite slikt selv.... Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Nja, du vil vel ha noe som #!/bin/bash LINKMAPPE="/mappe/du/vil/ha/symlinkene/i" cd $LINKMAPPE rm * MAPPER="/lager/hda /lager/hdb (osv)" for p in $MAPPER; do cd $p FINNMAPPER=$(ls -Q -d */) cd $LINKMAPPE for i in $FINNMAPPER; do ln -s $i . done done "-Q" sørger for at for-løkka takler mellomrom i mappenavn ordentlig. "-d ... */" tror jeg gjør at den kun lister opp mapper, men jeg er ikke helt sikker men det fungerer kun for den mappa du står i. Edit: Ble litt seint dette her, tror koden skal fungere bedre nå. Er usikker på hvordan koden som lister mappene (FINNMAPPER) kan gjøres på andre mapper enn den du står i nå, finner du ut av det kan du gjøre skriptet litt finere iallefall. "rm *" sletter alle filene (de gamle symlinkene), usikker på om du vil/bør ha den med, kommer an på om det ligger andre ting i samme mappa. Hvis du vil teste koden så gjør det på noe trygt, jeg er trøtt, og har sikkert gjort noen feil. Endret 23. februar 2009 av Maelwedd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå