Filippa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Ønsker tilbakemeldinger på om dette er et godt "grunnobjektiv", eller om jeg bør kjøpe noe annet? Jeg vil ta portrettbilder, arkitektur og noe landskap. Tenker å kjøpe ett eller to objektiver i første omgang. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det er et ypperlig basisobjektiv. Hvis du senere supplementerer med med et eller flere spesialiserte objektiver som dekker de områdene du er mest interessert i så kan det ikke gå feil. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Absolutt et bra valg, ja. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Uten tvil noe av det beste som finnes innenfor prisområdet. Dessuten et genialt objektiv å starte med siden det dekker alt fra vidvinkel til moderat tele. Tror rett og slett ikke du kan gå feil her, VR er også bonus spesielt på tele-enden. Endret 21. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Ja, her er det ikke noe å lure på. Som de andre også sier. Dette er et meget fornuiftg nybegynnerobjektiv. Det har gode optiske egenskaper og et dekker et godt brennvidde-omfang. Jeg vil faktisk si at det er så gådt at du egentlig ikke trenger å tenke på noe mer optikk før du har brukt kamera+objektiv en god stund. For da vet du hva du mangler og kan kjøpe deretter. Tom Lenke til kommentar
Filippa Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Hvilket Canon objektiv vil tilsvare dette? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Hvilket Canon objektiv vil tilsvare dette? Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS er vel det nærmeste, men denne holder ikke helt mål optisk i forhold. Differansen er faktisk ganske brutal. Endret 21. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Filippa Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Hvilket Canon objektiv vil tilsvare dette? Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS er vel det nærmeste, men denne holder ikke helt mål optisk i forhold. Differansen er faktisk ganske brutal. Ja, det er slik jeg har forstått det også ut fra det jeg har klart å lese meg til. Vil jo ha et godt objektiv. Er så i tvil om hvilket kamera jog objektiv eg skal velge. Takk for alle svar så langt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Spørs på budsjett, men Nikon 16-85mm duger på absolutt alle DX kamera (D40, D60, D90, D300). Så dette objektivet er genialt, du må selv velge hvor mye du vil ut med for kamerahus. Alle gir bra bilde med dette objektivet. Lenke til kommentar
raystr Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Ta en titt her: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...kor_1685_3556vr likte denne kommentaren i oppsummeringen veldig godt: "I had to agonize a while about the optical rating but I believe that the lens is somewhat more desirable than the AF-S 17-55mm f/2.8G ED although it's a bit like comparing apples and oranges here." Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Virker som Photozone har testet en "mandagsutgave" av 17-55mm f/2.8, men ingen tvil om at 16-85mm er bra. Av egen erfaring kan jeg ikke si at 16-85 er bedre optisk enn 17-55, men vi snakker her om mindre differanser i praksis. Ikke glem at 17-55 koster mer enn dobbelt Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Virker som Photozone har testet en "mandagsutgave" av 17-55mm f/2.8, men ingen tvil om at 16-85mm er bra. Av egen erfaring kan jeg ikke si at 16-85 er bedre optisk enn 17-55,Det er vel ikke det Klaus skriver heller, men at han ville foretrukket 16-85 fremfor 17-55 - antakelig på grunn av andre kvaliteter enn den rene optiske bildekvaliteten. Han tenker nok på 16 vs 17mm, 85 vs 55mm, bildestabilisator, samt at objektivet yter hederlig godt i hele omfanget sitt (selv om det ikke er hinsides bra i noe spesielt). At da prisen er ganske gunstig trekker ikke ned heller... Endret 22. februar 2009 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå