Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen - Får ikke startet opp eller reinstallert windows!

Anbefalte innlegg

Har fått Blue screen 0x00000050 på min Lifebook E8210. Jeg har ikke gjort noen endringer med maskinen overhodet, skulle bare skru på laptopen etter å ha hatt den avskrudd en times tid og der var bluescreen'en. Umulig å få startet windows.

Når jeg starter opp fra xp cd'en og velger å installere xp på nytt, og den søker etter tidligere windows installeringer, så kommer den samme bluescreenen opp. Den samme som jeg får ved oppstart av windows. Jeg har også prøvd å bruke recovery cd'en som fulgte med pc'en, men samme bluescreen kommer opp.

Er helt blank. Jeg har prøvd å søke på nettet men blir bare forvirret. Noen som kan hjelpe meg. For et par dager tok skjermkortet i min stasjonære kvelden, og nå igår tok laptopen kvelden med denne bluescreenen. Har abstinenser nå. Hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feilmeldingen kan komme av flere årsaker ...

Her kan du lese litt mer.

En ikke utenkelig årsak kan være mer eller mindre alvorlige feil på disken. Hvis det er en "soft" feil, så kan kanskje et verktøy som SpinRite hjelpe (- det bootes fra en CD -), men hvis det er en "hard" feil, så er det ikke sikkert du får installert noe på den disken mer. (Du kan allikevel være heldig og få kopiert ut viktige filer ved å koble disken til en annen maskin.)

En annen ting kan være feil på minnet. Kjør MemTest86 og se om den finner noen feil.

MemTest er gratis, så du kan jo starte der. SpinRite kostet $90 sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar

Takk. Etter tipset ditt kjørte jeg Spinrite uten resultat, og MemTest med "no errors".

Er det harddisken som er gåen? Kan jeg ta ut harddisken for så å kjøpe meg en ny 2,5" harddisk og installere Windows på nytt uten å få bluescreen?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
Prøv å gå til kontrollpanel > sikkerhetskopierings- og gjennopretningssenter (evt. klikk på 'Klassisk visning' om du har Vista)

Deretter kan du stille dataen tilbake til før dette begynte. Evt. åpne dataen i Safe Mode, ved å trykke F11 under booting.

Har du fått med deg at jeg ikke kommer inn i windows overhodet?

Lenke til kommentar

Jeg antar at garantien er gått ut siden du ikke nevner noe om dette. Er den ikke det hadde jeg selvsagt levert inn der du kjøpte den, men det vet du vel allerede :)

Prøv å gå inn i bios og se om harddisken vises der, om den ikke vises er det nesten garantert at det er den som er gåen mener jeg. Tror ikke det kan være så mye annet som kan være ødelagt enn hd eller ram. Og ram er vel heller uvanlig at blir ødelagt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
røv å gå inn i bios og se om harddisken vises der, om den ikke vises er det nesten garantert at det er den som er gåen mener jeg. Tror ikke det kan være så mye annet som kan være ødelagt enn hd eller ram. Og ram er vel heller uvanlig at blir ødelagt.

Lykke til :)

Harddisken vises der :( At du ønsker meg lykke til lover ikke godt lol. Ingen garanti på denne heller desverre, niks. Jeg skal sette inn en ny harddisk for å sjekke om det kan være grunnen.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å boote opp med en live-cd fra Linux for å sjekke at alt funker. Og der vil du se om du klarer å lese fra disken også :) (f.eks http://www.ubuntu.com/getubuntu/download)

Det går også an å lage seg en live-cd med windows xp ^^ (http://www.nu2.nu/pebuilder/)

Dette er jo mest for å feilsøke og teste osv, men det kan også fungere som en måte å komme inn på maskinenen sin å ta backup f.eks. Plugg inn en ekstern harddisk og fyr opp med live-cd så kan du forhåpentligvis gå inn å kopiere over alt før du installerer ny windows igjen :)

Neste gang kan du vurdere å partisjonere harddisken din i to deler. En ren systemdel der operativsystemet ligger, sånn at hvis noe krøll skjer en annen gang, så kan du installere ny OS uten å måtte ta backup av alt mulig :)

Lenke til kommentar
Neste gang kan du vurdere å partisjonere harddisken din i to deler. En ren systemdel der operativsystemet ligger, sånn at hvis noe krøll skjer en annen gang, så kan du installere ny OS uten å måtte ta backup av alt mulig :)

Takk for innspill. Skal sjekke det ut. Hvor får du det fra at jeg ikke har partisjonert harddisken min? Jeg har partisjonert harddisken min jeg, men har ingen viktige filer på noen av partisjonene så jeg kunne ha formatert og reinstallert windows på nytt hadde dette bare vært mulig!!.. Jeg får nemlig samme bluescreen under reinstallering av XP, som jeg får under oppstart av windows.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Skal sjekke det ut. Hvor får du det fra at jeg ikke har partisjonert harddisken min? Jeg har partisjonert harddisken min jeg, men har ingen viktige filer på noen av partisjonene så jeg kunne ha formatert og reinstallert windows på nytt hadde dette bare vært mulig!!.. Jeg får nemlig samme bluescreen under reinstallering av XP, som jeg får under oppstart av windows.

Åja sorry, jeg så ikke akkurat den delen.. Hmm, merkelige greier!

Jeg hadde da prøvd å formatert (f.eks fra en boot-disk eller fra live-cd) C:\ sånn at noe installasjonsprogram kunne kjøre helt cleant, uten å sjekke etter eksisterende operativsystemer.. Men en live-cd burde klare å slå fast om selv harddisken din er fullstendig gåen eller ikke :)

Lenke til kommentar

Hm, jeg er ikke sånn super erfaren men jeg mener at enten fungerer en harddisk eller så gjør den det ikke. Ihverfall om du får den formatert. Og det høres ut som din fungerer... Men jeg tror ibm har et program for å sjekke kvaliteten på harddisken, blir ikke overrasket om det er mulig å kjøre det uten å ha windows igang. Jeg hadde også prøvd det ubuntu trikset, den booter fra cd og er en grei og enkel måte å sjekke ut om det er harddisken.

Lenke til kommentar
Takk. Etter tipset ditt kjørte jeg Spinrite uten resultat, og MemTest med "no errors".

Er det harddisken som er gåen? Kan jeg ta ut harddisken for så å kjøpe meg en ny 2,5" harddisk og installere Windows på nytt uten å få bluescreen?

Du skal fint kunne bytte harddisken med en ny en og installere Windows på den, men hvis det ikke er disken som er problemet, så kan det jo hende bluescreen-problemet fortsetter ...

(Men noen ganger er det bare eliminasjonsmetoden som virker.)

Vær obs på driverproblematikken dersom du installerer fra en vanlig Windows-CD/DVD. Har du "recovery CDs" som hører til maskinen, så inneholder disse som regel de driverne du trenger. (Men uansett trenger du en omgang med Windows Update.)

Lenke til kommentar

UPDATE:

Jeg tok 2,5" disken ut av den bærbare og koblet den til en stasjonær. Der formaterte jeg 2,5" disken, satt den inn i den bærbare igjen og installerte windows. Alt fungerer bra. Glad det ikke var noe maskinvare som hadde tatt kvelden. Hva som var galt veit jeg ikke, jeg hadde ikke installert noe programvare eller ny maskinvare overhodet på det tidspunktet bluescreenen kom.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...