Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Låser seg ikke via fjernkontrollen

Rune-B

Anbefalte innlegg

Har et problem med alarmen/sentrallåsen. Veldig ofte når alarmen aktiveres låses ikke dørene, slik at døra(førersiden) må låses manuelt. Men ved opplåsning er det ikke noe problem. Er vel en form for motor som driver denne mekanismen? Kan det være denne som er gåen? Evt vanskelig å bytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Galloper 2000mod ?

Da snakker vi om en Hyundai, som egentlig er en Mitsubishi Pajero?

Kjenner ikke særskilt til bilen, men gjetter på at vi snakker om elektrisk sentrallås på denne.

Slik jeg forstår problemet, så er det bare ved låsing at problemet eksisterer.

Hva skjer når du forsøker å låse døren igjen ved bruk av dørlåsen på passasjersiden?

Du får sjekke om det kan være fysiske hindringer rundt "dørknoppen", altså selve låseknoppen. Prøv litt silikonspray i hullet til denne.

Du må også sjekke ledningen som går ut til døren, og da tenker jeg spesielt på om det kan være brudd i ledningen i døråpningen. Altså brudd på ledningen inne i strømpen som går fra karosseriet til døren. Ses når døren er åpen.

Kan dørtrekket være løst, slik at det skaper friksjon for dørknoppen ved låsing? Glir dørknoppen lett ved manuell betjening?

Alternativt så får du ta av dørtrekket, og måle spenningen ved kontaktpunktene ved dørlåsen når du betjener fjernkontrollen.

Det var nå bare noen tanker jeg gjorde meg i full fart.

Lykke til ihvertfall! :thumbup::thumbup::thumbup:

Endret av terjemag
Lenke til kommentar

Litt lite info av meg ja, men Luske_Ludvig gjorde en god detektiv jobb :thumbup: . Dette gjelder en Galloper 2000 ja. Har sjekket og smurt opp. Om det er sommer eller vinter har ingen betydning for virkningen, enkelte ganger går den enten det er 30+ eller 20-. Men opplåsing fungerer alltid. Å låse via passasjer døren går ikke(det går, men da må de andre 4 dørene også låses manuellt). Men dette kan ikke ha noe med alarmen å gjøre(Defa)? Den såkalte "driveren" som er gåen kanskje???

Lenke til kommentar

Du kan jo kanskje begynne med å måle om det kommer spenning ut av Defa boksen når du aktiverer fjernkontrollen.

Er det spenning der, så må du jo følge ledningene hele veien til de er på dørlåset, og se om du har spenning der.

Jeg ville ihvertfall sjekket ledningene som går i fra bilen til døren.

Kan jo være brudd, men at det av og til er kontakt når ledningen ligger i en bestemt posisjon.

Alternativt kan du jo sende strøm via denne ledningen fra bilen til låsen, og se om det slår.

Kan jo også være fjernkontrollen det er noe i veien med. Har du flere av disse? Slik at du kan utelukke disse.

Kan selvfølgelig også være defekt lås.

Lykke til! :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Du kan jo kanskje begynne med å måle om det kommer spenning ut av Defa boksen når du aktiverer fjernkontrollen.

Er det spenning der, så må du jo følge ledningene hele veien til de er på dørlåset, og se om du har spenning der.

Jeg ville ihvertfall sjekket ledningene som går i fra bilen til døren.

Kan jo være brudd, men at det av og til er kontakt når ledningen ligger i en bestemt posisjon.

Alternativt kan du jo sende strøm via denne ledningen fra bilen til låsen, og se om det slår.

Kan jo også være fjernkontrollen det er noe i veien med. Har du flere av disse? Slik at du kan utelukke disse.

Kan selvfølgelig også være defekt lås.

Lykke til! :thumbup::thumbup::thumbup:

Tror nok det er strøm helt fram, for meg virker det som om mekanismen er for svak til å trekke låsen ned, slik at den bare gjør et lite "hopp". Men skal ta en titt på kontakter. Har hatt det oppe før og smurt opp. Er samme virkning med megge fjernkontrollene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...