Thlom Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Takk for historieleksjonen. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Takk for historieleksjonen. Virker som du trenger den Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Joda, om du mener at NSDAP også gjorde "noe riktig" ... At du trekker paralleller mellom Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei og FrP er smakløst og totalt usaklig. Det er vel ikke å trekke en parallell. Det er mer å påpeke at stor oppslutning ikke trenger å bety noe positivt. Og jo, NSDAP gjorde også mye riktig fra et politisk standpunkt, ellers hadde de ikke kommet i den posisjonen de fikk. For å ha det sagt har jeg selv benyttet samme ordlyd i en debatt med en RVer en gang. Han påpekte at RV hadde økt de tre siste valgene, jeg påpekte at det faktisk stemte for Hitler også. Det er ikke å sammenligne RV med NSDAP, det er å påpeke at popularitet ikke nødvendigvis har så mye med rett og galt å gjøre. Ikke før det bikker over 51 %, da må flertallet respekteres. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Det er vel ikke å trekke en parallell. Det er mer å påpeke at stor oppslutning ikke trenger å bety noe positivt. Og jo, NSDAP gjorde også mye riktig fra et politisk standpunkt, ellers hadde de ikke kommet i den posisjonen de fikk. Om dette var intensjonen kom dette svært dårlig frem av innlegget. Stor oppsluttingen bør ikke bety noe positivt, men denne sammenligningen er helt bak mål. De som stemmer FrP er da ikke nazister og FrP er heller ikke et nazistisk parti. Endret 27. februar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) På Vårt Lands partibarometer for februar går Frp fram med hele 6,3 prosentpoeng og får en oppslutning på 29,4 prosent. Dermed er partiet tilbake på gamle høyder med en oppslutning rett under trettitallet. Undersøkelsen, som er foretatt av Norstat, er tatt opp i kjølvannet av hijabsaken og Siv Jensens tale om snikislamisring. Med tilbakegang for både Ap og Sp ryker flertallet som den rødgrønne regjeringen hadde på samme måling i januar De må altså gjøre noe riktig. Mener du at du ikke sier at økt oppslutning er en indikasjon på riktig politikk her? Om noe annet var intensjonen, hadde det vært greit med et mer utdypende resonnement. Edit: fjernet litt unødig quoting Endret 27. februar 2009 av a_aa Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Det er vel ikke å trekke en parallell. Det er mer å påpeke at stor oppslutning ikke trenger å bety noe positivt. Og jo, NSDAP gjorde også mye riktig fra et politisk standpunkt, ellers hadde de ikke kommet i den posisjonen de fikk. Om dette var intensjonen kom dette svært dårlig frem av innlegget. Stor oppsluttingen bør ikke bety noe positivt, men denne sammenligningen er helt bak mål. De som stemmer FrP er da ikke nazister og FrP er heller ikke et nazistisk parti. Det var et demokratisk valg, uansett politisk retning, uansett religion, uansett hva det skulle være så er det flertallet som bestemmer. At vi i ettertid ser konsekvensene av at NSDAP vant valget, endrer ikke dette det faktum at det var et demokratisk valg. Noe annet vil være svært hyklerisk. Når vi får vårt første muslimske parti her i Norge, og disse eventuelt får flere medlemmer må vi akseptere at disse også får bestemme i saker som de involvere seg i. Nasjonalt sett vil nok ikke et slikt parti bli så stort, men på lokalpolitisk nivå vil vi nok i fremtiden se at våre nye landsmenn får mer politisk tyngde. Det er jo slik det bør være også, for de representerer jo tross alt menneskene som bor der. Dette er et uunngåelig faktum, og som nevnt et par ganger i tråden her kun en naturlig utvikling.. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det var et demokratisk valg, uansett politisk retning, uansett religion, uansett hva det skulle være så er det flertallet som bestemmer. Det er faktisk ikke helt riktig. Demokrati og flertallsdiktatur er ikke det samme - for noen gjennomgripende endringer (gjerne knyttet til konstitusjon) er det akseptert at man trenger et overveldende flertall på 2/3 eller 3/4. NSDAP hadde aldri flertall i noe valg i Tyskland, så vidt jeg kan huske? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Beklager at jeg hitlet debatten ... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 En ting skal muslimene ha, deres religion er mer mandig en kr.dommen. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Beklager at jeg hitlet debatten ... Tror nok at det finnes atskillig mer treffende og nyttige sammenlikninger - men husk også at Goodwins' law ikke sier noe om relevans, bare frekvens. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Mener du at du ikke sier at økt oppslutning er en indikasjon på riktig politikk her? Om noe annet var intensjonen, hadde det vært greit med et mer utdypende resonnement. Hva jeg mener personlig om FrP er irrelevant. FrP har vært krystallklare den siste tiden. De har satt foten ned i viktige prinsippdebatter. Mange har satt pris på dette! Om dette er en "indikasjon på riktig politikk", vet jeg ikke, det jeg vet er at de på Vårt Lands partibarometer for februar går frem med hele 6,3 prosentpoeng og får en oppslutning på 29,4 prosent. Dette tolker jeg som at de da har gjort noe riktig. Folket har talt. Hva jeg mener om blasfemiparagrafen, politihijab saken og snikislamifiseringen av Norge har aldri vært noe hemmelighet. For nye seere: Listen over særkrav som er fremmet av minoritetsgrupper er lang. Her kan du lese flere av særkravene fra minoriteter. Flere av dem er allerede innført. Det er dette og mangelen på kontant avvisning av kravene, som Siv Jensen kaller snikislamisering. Krever mindre ytringsfrihetSom en følge av de såkalte Muhammed-karikaturene tok advokat og Venstre-politiker Abid Raja til orde for at Norge måtte få en ny blasfemiparagraf som beskyttet mot det som kan oppfattes som religiøst krenkende. Regjeringens forslag om å gjenopplive paragrafen var et knefall for dette kravet. Krever egen eldreomsorg for muslimerHøyres Afshan Rafiq og Aps stortingsrepresentant Saera kahn foreslo i 2005 at innvandrere måtte få egen eldreomsorg som var tilpasset deres kultur. De to ville ha egne muslimske avdelinger på sykehjemmene. Krever Halal-mat i fengslerI 2002 krevde lederen i innvandrerrådet i Drammen og daværende Ap-politiker, Yousef Gilani, at muslimske fanger måtte få kjøtt slaktet og tilberedt på muslimsk vis. I etterkant har flere muslimer, deriblant har Venstres stortingskandidat i Akershus Abid Raja, krevd det samme. Krever alkoholfrie dager på byens utestederLeder i Internasjonal Helse og Sosialgruppe, Fahim Naeem krever at norske myndigheter må innføre alkoholforbud på puber, diskotek og restauranter noen dager i uken, fordi det er forbudt for muslimer å drikke. Krever offentlige muslimske høytiderApsYousef Gilani, SVs Akhtar Shaundry og Høyres Afsan Rafiq gikk for tre år siden sammen om å kreve at muslimer må få fri for å feire sine høytidsdager. Krever kjønnsdelte svømmebasseng og badeplasserI et møte med daværende kommunalminister Erna Solberg i 2004 krevde Norsk Muslimske Ungdom at det ble innført kjønnsdelt svømmeundervisning ved norske skoler, og at det etableres egne dusjer. Ved Møllergata skole i Oslo har rektor, etter press fra foreldre og etter velsignelse fra utdanningsdepartementet, innført kjønnsdelt svømmeundervisning. Krever bønnerom på arbeidsplassenI fjor gikk Somalisk Drosjeforening til Oslo Drosjeeieres Innkjøpslag fordi muslimske taxisjåfører ikke fikk gjennomslag for kravet om et eget bønnerom i taxidepotet på Gardermoen. Krever shariadomstoler i NorgeSV-politiker Reza Rezaee krevde for to år siden et prøveprosjekt med shariadomstoler i familesaker. Krever at grisebilde fjernesEtter flere henvendelser fra muslimer måtte ledelsen ved sykehuset i Kristiansand fjerne bildet av en gris på barneklinikken ved sykehuset. Krever egen Islam-bankIfølge islamsk tro er det forbudt å ta økonomisk risiko og det er heller ikke tillatt å kreve rente på lån. Derfor krever stadig flere muslimer at Norge får egne banker for muslimer der det ikke tas renter på lånte penger. Krever egen imamutdanning i NorgeAp-politiker Abdelmajid Jerad (Ap) tok tidligere denne måneden til orde for at Norge bør ha en egen imamutdanning. Også forstanderen i Det Islamske Forbundet Basim Ghozlan har tidligere krevd dette. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hvorfor roper du opp den listen igjen? Hva med å svare på henvendelsen fra Geir om hvilke av disse som faktisk har blitt innført? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Har mulig oversett dette innlegget. Noen referanse? Registrer forresten at Siv Jensen uttaler, sitat: "flere av dem er allerede innført. Det er dette og mangelen på kontant avvisning av kravene, som Siv Jensen kaller snikislamisering", sitat slutt. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13218997 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Ikke sett dette innlegget, takk for lenke. Nå vet ikke jeg hvilke kilder Geir har for sine uttalelser (håper vedkommende vil redegjøre for dette snarest), men synes det er rart når Siv (som faktisk er politiker med den innsikt det medfører) uttaler noe annet. Trekker ikke forumbrukere i tvil, men setter likevel spørsmål ved uttalelsene. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Siv sier det som fremmer Siv sin sak. Du kan jo vise hos hvor Geir tar feil? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg vet ikke! Ei heller ikke hvem som har feil eller rett, i den grad det er vesentlig. Derfor jeg ber vedkommende redegjøre selv. Vil ikke putte ord i munnen på andre da dette er en særskilt dårlig debattskikk. Jeg mener bare at Siv Jensen som partiformann for landets største parti (noen målinger) faktisk vet hva som skjer innen politikken. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Dette tolker jeg som at de da har gjort noe riktig. Folket har talt. Hva jeg mener om blasfemiparagrafen, politihijab saken og snikislamifiseringen av Norge har aldri vært noe hemmelighet. Vi er faktisk enige om en del saker, roberteh - symboler på personlige overbevisninger/livssyn i uniformeringen av politiet, som er et av statens voldsmonopol, er ingen god idè, og jeg er dypt uenig i at angrep på religiøse dogmer skal være straffbart fordi noen blir lei seg over et slike angrep. Men vi er også uenige. At noen fremsetter krav/forslag er deres fordømte rett i et demokrati - og å tolke krav fremsatt av enkeltpersoner/-grupper som en bekreftelse på en samfunnsutvikling er rett og slett feil. Hva Vigrid eller en radikal miljøvernorganisasjon krever, er ikke sammenfallende med Norges utviklingsretning - det er kun uttrykk for at slike oppfatninger faktisk finnes. Følgelig mener jeg at kravlisten din er irrelevant i forhold til å påpeke en samfunnsutvikling a la "snikislamisering". Det er viktigere hva som faktisk blir akseptert (bortimot null og niks?), og at intet av det som aksepteres gir ubalanse/diskriminering. Edit: Leif has left the building Endret 27. februar 2009 av a_aa Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg er nå ikke så sikker på det. Merk deg at "flere av dem er allerede innført" er et utsagn som mangler både eksempler og kilder. Geir har en god gjennomgang av saker. Siv er kanskje formann for FrP, men det gjør henne ikke automatisk hverken kunnskapsrik eller ærlig. Husk at hun først og fremst er en god retoriker. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Vi er faktisk enige om en del saker, roberteh. Flott! Følgelig mener jeg at kravlisten din er irrelevant i forhold til å påpeke en samfunnsutvikling a la "snikislamisering". Det er viktigere hva som faktisk blir akseptert (bortimot null og niks?), og at intet av det som aksepteres gir ubalanse/diskriminering. Her er undertegnede uenig med deg! Den er langtifra irrelevant. Det kommer med konkrete eksmepler (da dette er etterlyst fra brukere), den viser i så måte en samfunnsutvikling som går i retningen Siv Jensen også påpeker. Enig at man skal bedømme utviklingen på hva som faktisk blir et lovforslag og gjennomført. Dette gir likevel en pekepinn på "islamifiseringen". Nevner også at listet er hentet fra FrP sine hjemmesider (omgjort til forumkode av undertegnede), men jeg stiller 100% meg bak den. Geir har en god gjennomgang av saker. Vedkommende hadde "one liners" med teksten, sitat "Ikke innført.", under de fleste forslag. Det er ikke en god gjennomgang. Om vi da referer til samme innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå