Gå til innhold

FRP advarer mot snikislamisering - Hvorfor er det ille?

Anbefalte innlegg

Et annet vesentlig poeng er at det skal være likhet for loven. Et annet vesentlig poeng er at dette hemmer integrering. Et annet vesentlig poeng er at de vil bosette seg i Norge, da bør de også irettesette seg våre lover og bestemmelser. Det er vesentlige poeng, slik jeg det.

Jeg har ikke sett noe sted at muslimer generelt har krevd at det ikke skal være likhet for loven. Har du? Jeg har heller ikke sett at de generelt ikke vil forholde seg til våre lover. Når det gjelder "bestemmelser" (hva man legger i det kan jo være så ulikt) så ser jeg pragmatisk på det: På mange områder legger vi til rette for ulike gruppers ønsker og behov og så lenge det ikke påvirker min personlige frihet har jeg lite problemer med det. Understreker da igjen at jeg tenker på slike eksempler jeg tok opp i forrige innlegg.

Når det gjelder integrering: Ja og tja. Det kommer veldig an på hva man legger i begrepet integrering. Hvis man mener at "de" bli mer som "oss" på alle områder så er det i strid med mitt personlige menneskesyn. (Samtidig som jeg ønsker at "de" skal bli mer som "oss" på enkelte områder). Hvis man mener at vi (alle) må lære oss å leve sammen med gjensidig respekt og toleranse (for å bruke klisjeene) så er det helt selvsagt i mine øyne. Det krever endringer av holdninger hos oss alle. Jeg ser imidlertid ikke at de eksemplene jeg ga hindrer integrering hvis vi brukes den siste oppfatningen. Hvis du har den første oppfatningen (noe jeg mistenker at du har) så skjønner jeg at du ser på det som problematisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De 13 andre særkrav fra eksemplet, er hemmende for integrering. Selv har jeg ingen ønske om at disse "skal bli som oss", men et minstekrav er at de skal kunne benytte samme skole, helsevesen, bank og arenaer som feks. meg. De skal kunne fremme sine ønsker, men Norge skal ikke automatisk innfri disse. Heldigvis har vi politikere som Siv Jensen og politiske partier som FrP, som faktisk sier nei og setter ned foten. Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Og vi gjentar:

Jeg har ikke sett noe sted at muslimer generelt har krevd at det ikke skal være likhet for loven. Har du? Jeg har heller ikke sett at de generelt ikke vil forholde seg til våre lover.

Ellers: De kan benytte samme skoler, helsevesen, banker og arenaer som deg og meg, men noen velger (av religiøse hensyn) å foreslå andre måter å organisere disse tilbudene på. Kristne har for eksempel også samme rett til å opprette egne skoler tilpasset deres livssyn. Jeg ønsker ikke skoler som er basert på religiøse overbevisninger men jeg vil ikke nekte noen retten til å lage slike skoler og samtidig tillate at andre gjør det. Jeg har lite problemer med sykehjemsavdelinger som er tilrettelagt siden det ikke påvirker min hverdag på noen som helst måte. Jeg har ikke noe problemer med at en bank lager tilbud rettet mot muslimer så lenge de følger norsk lov forøvrig, fordi det ikke går utover meg og min hverdag.

Jeg har ikke sett noe sted at muslimer generelt har krevd at det ikke skal være likhet for loven. Har du?

Tuller du?

Nei. Gjør du? Har du noen kilder kanskje?

Lenke til kommentar
Så du ønsker å forby lånetilbud som er tilpasset muslimer, forby muslimer i å forslå noe som helst som har med deres religion å gjøre?

Var det ikke meningen at muslimer skulle integreres i Norge ??

Hva er da vitsen med alle disse særordningene spesielt for muslimer ?

Og hvorfor denne spesielle omsorgen for muslimer og islam, mens dere i neste omgang snakker om å bekjempe kristendommen ?

Jeg ser heller ikke den samme omsorgen for folk med andre religioner. Hva er det som er så spesielt ved islam ?

Hva mener du med "dere" ? Er det ateister du sikter til... Hvis så, så si heller du/deg.

Men jeg kan svare for meg selv. Nei, det er ikke noe spesielt med Islam, og nei det er heller ikke noe spesielt med Kristendommen, bare fult av hjernevasket folk på lik linje med andre religioner.

Hvorfor da denne enorme omsorgen for islam, når det gjelder særordninger og særfordeler til muslimer ??

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett noe sted at muslimer generelt har krevd at det ikke skal være likhet for loven. Har du?

Tuller du?

Nei. Gjør du? Har du noen kilder kanskje?

Som F.eks hijab i politiet? Hva med Hallal mat i fengsel? Har du glemt blasfemiparagrafen? Eller fri fra "egne" høytider?

Lenke til kommentar

Jeg har stor omsorg for sikher når det gjelder særordninger og særfordeler til dem angående turbanen.

Grunnen til denne oppfattede "omsorgen" for islam er at muslimer er en relativt stor gruppe og fordi FrP og en hel haug med paranoide konspirasjonsteoretikere vil frata muslimer rettigheter (Robert i denne tråden vil jo lage særlover for å nekte muslimer tilpassede låneordninger og sikkert for å nekte muslimer å danne friskoler også).

Lenke til kommentar
Jeg har stor omsorg for sikher når det gjelder særordninger og særfordeler til dem angående turbanen.

Grunnen til denne oppfattede "omsorgen" for islam er at muslimer er en relativt stor gruppe og fordi FrP og en hel haug med paranoide konspirasjonsteoretikere vil frata muslimer rettigheter (Robert i denne tråden vil jo lage særlover for å nekte muslimer tilpassede låneordninger og sikkert for å nekte muslimer å danne friskoler også).

Sikher er ikke kravstore...

Lenke til kommentar
Som F.eks hijab i politiet? Hva med Hallal mat i fengsel? Har du glemt blasfemiparagrafen? Eller fri fra "egne" høytider?

For å ta det punkt for punkt:

Hijab i politiet: Så vidt jeg vet er ikke dette lovregulert men det er et sidespor. For at man skal hevde at dette er et eksempel på "ulikhet for loven" må man kunne vise til at de krever noe de nekter andre tilgang til. Jeg har ikke sett at muslimer generelt har krevd at unntaket i uniformsregelementet kun skal gjelde muslimer og ikke andre religiøse grupper. Jeg har forsåvidt heller ikke sett at muslimer generelt har krevd at de skal få lov å bære hijab. Jeg har derimot sett at det er svært ulik oppfatning om dette også blant muslimer.

Halal-mat i fengslene: Det er ikke lovregulert hvilken mat man skal få i fengsel og hvordan denne skal være tilberedt. "De" har heller ikke krevd at de skal få noen rettigheter som de samtidig mener at ikke andre grupper skal få. Altså likhet for loven.

Blasfemi-paragrafen: Også dette lovforslaget dekket ytringer rettet mot alle religioner, ikke mot Islam spesielt. Altså likhet for loven.

Fri for egne høytider: "Vi" har rett til fri på "våre" høytider, de ønsker fri til sine høytider. Igjen: likhet for loven.

Lenke til kommentar
Hvorfor da denne enorme omsorgen for islam, når det gjelder særordninger og særfordeler til muslimer ??

Hvorfor da denne enorme omsorgen for islam?

Hva synes du om at vi skal ha moske i norske militærleirer? Imamer ansatt i forsvaret? Offentlige moskeer og imamer som får lønn av staten? Er det greit at alle norske barn blir sendt til moskeen hver skoleavsluttning for å høre om Muhammed?

Lenke til kommentar
Så du ønsker å forby lånetilbud som er tilpasset muslimer, forby muslimer i å forslå noe som helst som har med deres religion å gjøre?

Var det ikke meningen at muslimer skulle integreres i Norge ??

Hva er da vitsen med alle disse særordningene spesielt for muslimer ?

Og hvorfor denne spesielle omsorgen for muslimer og islam, mens dere i neste omgang snakker om å bekjempe kristendommen ?

Jeg ser heller ikke den samme omsorgen for folk med andre religioner. Hva er det som er så spesielt ved islam ?

Integrering ≠ assimilering.

Muslimer har tildels andre behov enn andre, det samme gjelder de fleste andre religiøse. Folk har forskjellige behov. Jeg ser ikke noe negativt i at finansinstitusjoner tilbyr ordninger for muslimer, kristne, hinduer eller hva det skulle være. Gjerne for min del, det angår ikke meg. Jeg har heller ikke noe problem med at man tar litt hensyn til andre religioner og kulturer. Et bilde av en gris på ei dør betyr ingenting for meg, for en muslim kan det kanskje bety litt at det bildet ikke er der. Dette kalles å ta hensyn, og det er bare høflighet.

Noe helt annet er det å presse religionen sin på andre slik som kristendommen har blitt her i landet. For meg må kristne gjerne være kristne, det angår ikke meg, men når staten holder seg med en religion, barn blir påpresset kristendommen i skolen osv, da angår det meg og jeg vil kjempe mot det. Om det var islam som var majoritetsreligionen og som ble påpresset folk så hadde jeg kjempet mot det også.

Det er ikke noe spesielt med islam.

Muslimer har ikke noen andre behov enn andre mennesker i Norge, og når vi snakker om behov, så hjelder ikke det religiøse regler.

Og hvis vi skal drive å gi muslimene særfordeler for å følge sine egne spesielle religiøse regler, så blir de jo aldri integrert i Norge. Det som skjer er jo at vi tilpasser oss islam og islams kultur. Og dermed blir norske verdier og norsk kultur gradvis utvisket og erstattet med islam, og islamsk kultur.

Det muslimene gjør ved å kreve særfordeler som alle skal respektere, slik som feks. hijab, er jo nettop å presse islam på oss andre.

Eller bare en så enkel ting som å få fjernet bildet av en gris. Det er jo også å presse islams regler på andre.

Det er vel ingen som har presset deg til å bli kristen, eller presset deg til å følge noen spesielle kristne regler.

Men når det gjelder islam, så syns du altså det er ok ?

Lenke til kommentar
De andre 13 andre særkrav, er hemmende for integrering. Selv har jeg ingen ønske om at disse "skal bli som oss", men et minstekrav er at de skal kunne benytte samme skole, helsevesen, bank og arenaer som feks. meg. De skal kunne fremme sine ønsker, men Norge skal ikke automatisk innfri disse. Heldigvis har vi politikere som Siv Jensen og politiske partier som FrP, som faktisk sier nei og setter ned foten.

Vent, er det ikke FrP som er så sterkt for privatiserte skoler, helsevesen med mer? Slik at man nettopp slipper å bruke "samme" system?

FrP ønsker likestilling av private og offentlige tilbydere av helsetjenester, og dermed la pasienten selv velge fritt mellom de ulike tilbudene

Lenke til kommentar
Hijab i politiet: Så vidt jeg vet er ikke dette lovregulert men det er et sidespor.

Hvis det er ikke lovregulert, hvorfor søker de tillatelser da?

Halal-mat i fengslene: Det er ikke lovregulert hvilken mat man skal få i fengsel og hvordan denne skal være tilberedt. "De" har heller ikke krevd at de skal få noen rettigheter som de samtidig mener at ikke andre grupper skal få. Altså likhet for loven.

Du taler mot deg selv her...

Blasfemi-paragrafen: Også dette lovforslaget dekket ytringer rettet mot alle religioner, ikke mot Islam spesielt. Altså likhet for loven.

Feil, blasfemiparagrafen var et forsøk på å stilne demokratiet, altså særregler.

Fri for egne høytider: "Vi" har rett til fri på "våre" høytider, de ønsker fri til sine høytider. Igjen: likhet for loven.

Hørt om offentlige høytider?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vent, er det ikke FrP som er så sterkt for privatiserte skoler, helsevesen med mer? Slik at man nettopp slipper å bruke "samme" system?

FrP ønsker likestilling av private og offentlige tilbydere av helsetjenester, og dermed la pasienten selv velge fritt mellom de ulike tilbudene

Muslimske skoler vil ikke være et "fritt valg" for folket.

Lenke til kommentar

Å kutte ut friskoler, ulik fengselsmat, avvikende uniformseffekter, og andre rettigheter islam benytter seg hemningsløst av, vil være en lav pris å betale for å sette en stopper for dem. De er for kompromissløse og dominerende til at vi kan la slike ordninger eksistere og bli utnyttet.

Lenke til kommentar
Eksempler på det siste kan være krav om skjenkestopp og blasfemi-bestemmelser som direkte påvirker det jeg har mulighet til å gjøre.

Et annet vesentlig poeng er at det skal være likhet for loven. Et annet vesentlig poeng er at dette hemmer integrering. Et annet vesentlig poeng er at de vil bosette seg i Norge, da bør de også irettesette seg våre lover og bestemmelser. Det er vesentlige poeng, slik jeg ser det./url].

Det er et vesentlig poeng. Men et like vesentlig poeng er at man gir både plikter og rettigheter. En av de viktigste rettighetene er retten til å mene noe om hva slags samfunn en ønsker, og å ha mulighet til å påvirke det gjennom demokratiske kanaler.

kjeklulf nevner blasfemi-lovgivning og skjenkebestemmelser. Dette er områder hvor det finnes sterke, definivt norske krefter med meninger om hva slags samfunn de ønsker. Regjeringen kommer nå antakeligvis (korrigér meg om det ikke allerede er vedtatt) til å treffe forslag om innskrenking av skjenkelovgivningen, helt uten muslimsk press. Dette er en helt legitim avgjørelse i et demokratiske samfunn, uavhengig av om man er enig i den eller ikke. Den ville ikke blitt mindre legitim om det var religiøse krefter som står bak.

Skjenkelovgivning mange steder i landet er formet nettopp av religiøse grupperinger. Man kan være grovt uenig i dem, men det er ikke 'illegitime' avgjørelser. Det er grupperinger som bruker den retten de har til påvirkning av det samfunnet de bor i gjennom demokratiske kanaler.

Man hører det sjelden eksplisitt, men jeg får inntrykk av at innvandrere generelt og muslimer spesielt som ønsker å bruke sin demokratiske rett til å være med på å påvirke samfunnet de er en del av, behandles annerledes enn andre. Deres krav og interesser anses mindre legitime. Man fokuserer som roberth gjør, på plikten til å følge lover. Men ikke på retten til å forme lover. Begge deler er viktige, spesielt om dette er en gruppe man ønsker å integrere og ikke segregere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...