sveian Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hei dere, nå skal min 6 år gamle PC endelig skiftes ut. Som dere da skjønner så forventer jeg også lang levetid også på mitt kommende vidunderbarn. Systemet bør således være oppgraderings vennlig og ha et vist over klokkings potensial (skal ikke drive med over kloking, bare hente ut det lille exstra) . Systemet skal være optimalisert til spill i 1920x1200 oppløsning for spill som Crysis, C-Warhead og FarCry 2. Fra oppsettet under så har jeg noen spørsmål dere finner nederst: ANTEC Three Hundred ASUS P6T DELUXE V2 INTEL Core i7 920 OCZ TECH DDR3 6 GB Intel® Extreme Low-Voltage PC3-10666 CHIEFTEC PSU Super Series 1000W ASUS VGA-Card nVidia GTX295 1792MB SAMSUNG DVD Recorder SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM Steelseries MOUSEPAD, STEELPAD RAZER Deathadder 3G Infrared sensor Gaming Mouse LOGITECH Wave keyboard USB MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk OEM NEC 24" Wide LCD, AccuSync 24WMCX (ved PAPYRUS) kr. 3.187,- Sum Total kr. 19.493,- ( ved multicom -skjerm) SPØRSMÅL: 1.Utvikler valgt skjermkort gtx295 mindre støy og varme en HD4870x2? 2.Får jeg plass til to skjermkort ( 2x gtx295 eller 2x HD4870x2 ) i kabinettet? 3.Jeg forstår det slik at valgt hovedkort kan kjøre to gtx295 med Quad-GPU SLI™ Technology? 4.Kan Quad-GPU SLI™ Technology kjøre ulike skjermkort i GeForce serien? 5.Kan CrossFireX™ Technology kjøre ulike skjermkort i Radeon serien? 6.Problem med brikkesett på hovedkort med SLI eller CF? 7.Valg av harddisk er jeg og noe usikker på. Noen kroner ekstra for bedre ytelse er greit men Raptor og SSD blir for drøyt, andre forslag? 8.Jeg finner ikke ved Multicom egnet og bra CPU kjøler for for i7 til max kr 500? 9.Trenger jeg ekstra kabinett vifter ved moderat OC? 10.Valg av PSU og har den nok tilkoplinger for SLI eller CF? 11.Minne jeg har valgt er det litt 'over kill' for bare moderat OC av systemet? 12.1.Må jeg stille inn spenningen manuelt i bios til 1,64V? 13.Kan jeg først bruke et 'billig' 3x1 GB DDR3 minne sett og senere utvide med et 'dyrere' 3x2 GB DDR3 og således kunne stille CAS-latency forskjellig på dei to minne settene? 14.Valg av skjerm, bedre til samme pris? og kan jeg kople den direkte til Wii? 15.Det ser ut til at nett butikken 'PAPYRUS' er billigst på NEC skjermen i skrivende stund, er dette en seriøs nett butikk? 16.Hvorledes er skjermen til spilling? 17.Ved første gangs oppstart etter selvbygg er det noe jeg må passe spesielt på i Bios, eller kan jeg vente med manuell innstillinger til jeg skal OC? Alle konstruktive tilbakemeldinger imøtesees med stor takk. Oppsett_i7.pdf Lenke til kommentar
Madskull Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 HD4870x2 er lagd for og tåle mye varme så man kan ikke sammenligne det med gtx295 når det gjelder varme;) Lenke til kommentar
ColaDranker Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kan svare på noen av dem i hvert fall:) 2: Så lenge skjermkortene ikke går lenger inn en hovedkortet så får du plass. Men det kan være du må sette hardisken din lavt i kassa for å få plass bak skjermortene til strømkablene. Kassa du har valgt ser ikke fryktelig dyp ut så det kan bli trangt, men bør gå. 8: Det følger med en helt kurant kjøler med prosessoren. Hvis du ikke planlegger brutal overklokking eller trenger en med fancy utseende, så ser jeg ingen grunn til å ikke gå for den som medfølger. 10: Ser ut som en grei strømforsyning. Den har to pci 6-pins og to pci 8-pins. Regn med at et high-end grafikkort trenger to pci strømkabler. Går ut i fra du kan bruke overganger mellom 6-8 pins ved behov. 11: Hovedkortet støtter fint den hastigheten uten å overklokke i det hele tatt i følge produsentens websider. Så nei, det er ikke overkill Den ramen er 1333Mhz, og er faktisk i den lavere enden av hva det hovedkortet kan mates med. 12: Nei. Den spenningen skal være satt som standard. 13: Jeg ville ikke laget en ny maskin nå med bare 3Gb ram... Uten å ha lest instruksjonsboka til hovedkortet så er det vanskelig å gjette om du kan sette forskjellige timings på de forskjellige minnebankene. Men du vil uansett ha en del av rammen som tusler i vei på den "dårligste" og du kan neppe velge hvilken del av rammen som blir tatt i bruk først. Byttet netopp ut min fem år gamle maskin med en selvbygd I7 920. Det var som å gå fra en lada med dårlig tenning til en ferarri med lasterommet til en semitrailer;) Lenke til kommentar
sveian Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Madskull: Forstår det da slik at det blir det da mindre viftestøy fra GTX295. ColaDranker: 2: Da prøver jeg denne kassa. 8: I første omgang så satser jeg da på den kjøleren som følger med, så får jeg høre hvor mye den eventuelt uler. 10: Forstår det da slik at to pci 6-pins og to pci 8-pins holder for å kjøre to stk GTX295 (eller 2xHD4870x2). 11: Ok, da går jeg for den rammen jeg satte opp. 12: Ok, var bare litt engstelig for denne 1,65V grensa på CPU under første gangs oppstart 13: Ok, da blir det den 6GB rammen jeg satte opp. Når du startet opp din selvbygde i7 maskin for første gang gjorde du noen manuelle justeringer i bios? Kom gjerne med flere vurderinger folkens, det er mye penger som skal ut og ønsker ikke å gjøre noen dumme valg som skal sette begrensninger for fremtidige oppgraderinger. Lenke til kommentar
ColaDranker Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kjøleren som følger med er overaskende stillegående. I hvert fall i min kasse som har god lufting (coolermaster Cosmos). Ved første start så gikk jeg en tur innom bios mest for å kontrolere at ingenting var helt på trynet, men det var ikke nødvendig å justere noe annet enn at jeg hentet timingsene ned fra minnet. Har ett annet hovedkort så jeg tør ikke si noe om hvordan ditt er, men fabrikkinstillingene er nok neppe noe som lager trøbbel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå