Gå til innhold

BSD/UnixOpenSolaris - installere grub på root-partisjon?

tingo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har byttet disk i laptopen og har en primærpartisjon "ledig", som jeg kunne tenkt meg å ha Opensolaris på. (Det er allerede XPH, FreeBSD og Xubuntu på den andre partisjonene). Jeg bruker XP sin bootloader til å boote de forskjellige os'ene - og slik vil jeg fortsette å ha det.

Etter å ha googlet litt, så ser det ut til at man kan kan bruke samme metode som for linux (kopiere første sektor av root-partisjonen til en fil, og så bruke denne i boot.ini).

Da gjenstår bare et pørsmål: hvordan får jeg installeren (i OpenSolaris 2008.11) til å installere grub på root-partisjonen istedet for på MBR?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette blir du sikkert spurt om under installasjon i likhet med Alle linuxdistroer, *BSD (og sikkert linux)

Du har prøvd skjønner jeg?

Nei, man blir ikke spurt om det, og som default installeres GRUB i MBR på OpenSolaris 2008.11.

Ikke fant jeg noen måte å endre det på heller.

Forøvrig vet jeg ike om noen *BSD variant som bruker GRUB som default bootloader..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Forøvrig vet jeg ike om noen *BSD variant som bruker GRUB som default bootloader..

Jeg vet i hvert fall ikke om noen BSD-varianter som bruker GRUB som bootloader. I hvert fall gjøre verken FreeBSD eller OpenBSD det. Selv kjører jeg Solaris 10, og det ser nok ut til at GRUB legges automatisk i MBR på den disken som velges som systemdisk. Her ville jeg finlest dokumentasjonen liggende på docs.sun.com. Merk at informasjonen som regel er beregnet for Solaris 10, men jeg vil nok anta at du kan plukke opp noen nyttige tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...