Gå til innhold

Treningsplan til ny-jogger

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet om en bra måte og trene kondisjon på? Jeg skal inn på Kjevik til høsten og må klare 3000m på 14min.

Problemet mitt er at jeg blir døds sliten etter 300m med jogging ( Er i veldig dårlig form :p )

Så noen som vet hvordan jeg skal bynne og trene kondisen min? =)

Mvh Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da jeg begynte å trene hadde jeg ikke god kondis selv så jeg satte meg et mål på mølla. 10 Km/t i 30 minutter og etter at jeg hadde klart det øker jeg hastigheten til 11 Km/t, ellers så er det bare å jogge i en halvtime med pauser og sykle en times tid osv...

er selv ingen trenings ekspert men eneste måten å komme i form på er å starte et sted og jobbe seg opp til et mål, jeg selv har et mål å jogge 3000 meter'n på 11;30 :cry:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

her gjelder det å bruke denne kjente frasen:

get fit to run, not run to get fit

spill fotball, eller ta en joggetur i ny og ne. greit, blir du sliten av 300 m, tar du å jogger 150, pause, 150, pause, osv.

det gjelder å dele små strekninger som du blir sliten av - i små intervaller. til slutt har du ett resultat av intervallene som kan drive deg lengre enn 300 m:)

lykke til, du klarer det du og! jeg kan av egen erfaring (uten at jeg nå skal utbasunere hele mitt vendepunkt for 2 år siden) si at ALT er mulig! ikke gi opp, og press deg selv :)

spill fotball, eller ta en joggetur i ny og ne. greit, blir du sliten av 300 m, tar du å jogger 150, pause, 150, pause, osv.

det gjelder å dele små strekninger som du blir sliten av - i små intervaller. til slutt har du ett resultat av intervallene som kan drive deg lengre enn 300 m:)

lykke til, du klarer det du og! jeg kan av egen erfaring (uten at jeg nå skal utbasunere hele mitt vendepunkt for 2 år siden) si at ALT er mulig! ikke gi opp, og press deg selv :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY

Haha likte den frasen/setningen :)

Jeg lider av samme problemet.... kan løpe litt lengre, men blir også fort sliten.

Løypen jeg løper er ca. 2-2,5km. Jeg løper kanskje 1,5km men så er jeg helt skutt, og går resten av runden.

Vil du si det er bedre å heller ta flere korte "gåpauser" innimellom (altså intervall trening)? Hører mange sier det er best med intervall trening, men hvorfor?

Lenke til kommentar

Løypen jeg løper er ca. 2-2,5km. Jeg løper kanskje 1,5km men så er jeg helt skutt, og går resten av runden.

Vil du si det er bedre å heller ta flere korte "gåpauser" innimellom (altså intervall trening)? Hører mange sier det er best med intervall trening, men hvorfor?

bra at setningen slo ann ;P liker den selv:P

okey, altså:

se for deg at kondisen din er slik:

................................../

der den streken er maks, og alle prikkene er det du kan gå på opp mot maks.

så, istedefor å jogge det du kan, og presse deg over den maks streken, så "dytter" du på den streken, ved å ta korte intervaller, der du presser deg OPP mot maks, hviler ned, presser opp, osv.

når du jogger så går du som regel OVER denne streken, og om man er utrent/dårlig kondis, vil man ikke kunne trene. jeg har også denne streken, men jeg har større terskel (som fakta, ikke skryt) men det funker altså på samme måte hos meg. om jeg jogger over denne streken, har jeg trent lenge og vil ikke kunne gjenta det.

om du trener intervall derimot, gjør du korte raske løp og presser deg opp mot streken (eller øker puls om du vil), hviler det ned igjen, presser deg opp, osv.

til slutt vil du da presse denne streken videre, og du vil få bedre kondis.

forstod du? heh, litt merkelig forklaringsmåte, men det er slik jeg tolker det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY

bra at setningen slo ann ;P liker den selv:P

okey, altså:

se for deg at kondisen din er slik:

................................../

der den streken er maks, og alle prikkene er det du kan gå på opp mot maks.

så, istedefor å jogge det du kan, og presse deg over den maks streken, så "dytter" du på den streken, ved å ta korte intervaller, der du presser deg OPP mot maks, hviler ned, presser opp, osv.

når du jogger så går du som regel OVER denne streken, og om man er utrent/dårlig kondis, vil man ikke kunne trene. jeg har også denne streken, men jeg har større terskel (som fakta, ikke skryt) men det funker altså på samme måte hos meg. om jeg jogger over denne streken, har jeg trent lenge og vil ikke kunne gjenta det.

om du trener intervall derimot, gjør du korte raske løp og presser deg opp mot streken (eller øker puls om du vil), hviler det ned igjen, presser deg opp, osv.

til slutt vil du da presse denne streken videre, og du vil få bedre kondis.

forstod du? heh, litt merkelig forklaringsmåte, men det er slik jeg tolker det!

Litt rart formulert ja, men tok poenget, tror jeg :)

Men jogger du over "streken" din vil vel det også dytte den bortover? :)

Spør ikke for å kverulere, men jeg tror du vil flytte streken lengre mot høyre...

Lenke til kommentar

nå skal det sies, at det å jogge langt er gullfuglen innen kondistrening.

men jeg kom på en ting idag:

når man jogger, så trener man UT alle ressursene man har i kroppen. (har foreløpig ingen definisjon på ordet ressurs)

når man jogger, så bygger man gradvis opp pulsen, og når man er ferdig med økta, har man trent så lenge og hardt at kroppen vil bruke lang tid på å bygge seg opp igjen. du har med andre ord trent hardt.

men om du trener intervaller, som blir mye tøffere, men mye lettere å bygge seg opp fra (snakker nå om veldig kort tid), noe som er essentielt for å trene godt.

jeg vet seriøst ikke hvordan jeg skal forklare det, men intervalltrening er hardere, og man presser kroppen hardere enn man gjør når man jogger. når man jogger så presser man kroppen OPP mot ett punkt over tid, men når man trener intervall, som gjerne går raskere, så presser man kroppen fort opp slik at den fort kan regenerere seg.

prøver så godt jeg kan å forklare, er ikke lett, men det er bare en ting å gjøre:

erfar, og prøv å skjønn det jeg skriver. om du begynner med aktiv løpstrening vil jeg nesten garantere at du vil skjønne det jeg har skrevet :)

Lenke til kommentar

endelig løste det seg opp:

når man jogger, så jobber man seg også opp mot den streken, men det er saktere, og desto lengre, og mer krevende. derfor forbrenner man MYE energi og ressurser under en joggetur (jeg kan ete som en hest etter en joggetur). om man trener intervall derimot, så trener man opp mot den streken maange ganger. men i hardere intensitet, slik at kroppen må forbrenne glukose (karbohydrater) istedenfor energi. slik kan man trene kondis, uten at det går utover like mye energi under treningen som jogging gjør.

totalt, så utgjør jogging mest energiforbrenning, fordi du forbrenner mye under, og mye etter, men om intervalltreningen er bra, forbrenner du ganske mye under trening, og sykelig mye ETTER trening.

skjønner?... klarer ikke å forklare det bedre ;)

Endret av LøperFraVevelstad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY

Ja, jeg forsto begge postene.

Intervall jogging/spurting: Pusher "streken" mange ganger.

Vanlig jogging: Pusher "streken" når man nærmer seg slutten og begynner å bli sliten.

EDIT: tror hvertfall jeg forsto :)

Endret av Slettet-bb8tEVpY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...