Gå til innhold

Skal begynne å trene


Anbefalte innlegg

Litt om meg selv:

 

Alder: 13 (blir 14)

Høyde: 170

Vekt: 60

 

Jeg er 13 år, blir 14. Spilte fotball noen år, men har sluttet nå. Egentlig har jeg ikke noe særlig erfaring med trening, men jeg vil begynne å leve sunnere enn det jeg gjør nå (blir litt mye data). I fjor høst fikk jeg en infeksjon i luftveiene, og det ble bare verre med tiden. Gikk til legen, og der fikk jeg vite at lungekapasiteten bare var på 50%, altså at lungene bare kunne yte halvparten av det de egentlig skulle. Har gått på astmamedisiner i noen måneder, og det ser ut til å hjelpe. Sist gang jeg var hos legen var lungekapasiteten på 92%. Etter planene skal jeg bruke medisinen frem til neste legebesøk (april), og hvis alt er fint da, trenger jeg ikke astmamedisinen lenger. Altså, jeg har bare tatt det helt rolig i det siste halvåret.

 

Mål:

Bli større

Bli sterkere

Få god kondis

Bli sunnere

 

Utstyr:

Manualer (justerbare)

Fotballmål (som det går an å utføre f. eks chins på)¨

Kroppen

 

Jeg tenke at jeg kunne trene hele kroppen, 3 ganger i uken. Det hadde vært fint om dere kunne komme med forslag til øvelser. Hvis noen tar seg bryet til å sette opp et program, så er jeg evig takknemlig. Men jeg kan bare gjøre øvelser som kan utføres med det utsyret jeg har. Treningsstudio venter jeg med til jeg blir 15 eller 16.

 

Noen andre ting som jeg lurte på:

1.Vil det hjelpe meg noe om jeg spiser 3 egg hver dag?

2.Trener man bena når man jogger?

3.Bør jeg ta det rolig med treningen i begynnelsen, og finne teknikken?

 

Takk for alle svar :)

Endret av Ost = Cheddar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg var deg ville jeg tatt det veldig rolig de 2-3 første ukene. Fokuser på riktig teknikk når du driver stryketrening. Dette er veldig viktig for å unngå skader. Siden du ikke skal trene på treningsstudio, er det naturlig å

gjøre øvelser hvor du bruker din egen kropssvekt som motstand (feks chins som du nevner). Ikke tren for tungt med manualene dine.

 

Når det gjelder trening for å få bedre kondis, gjelder det er å starte rolig og med relativt lav treningsmengde i starten, dette for å unngå belastinsskader. Siden du har drevet med fotball, trenger du nok ikke så mange økter

før kroppen din igjen er blitt vant til treningen.

 

Hvis du skal trene hele kroppen tre dager i uken ville jeg brukt ca 30-40min per økt på styrketrening og ca 40min

til 1 time på løping (hvis det er løping du vil trene). Løpeøktene dine kan du variere mellom helt rolig langkjøring og

harde intervaller (feks 4x4min med 3min pause) opp mot 90% av maksimal intensitet. Kjør gjerne rolig på to av øktene og hardt på en. Dette vil garantert forbedre kondis'en din :)

 

Du trener nok ikke beina i nevneverdig grad ved jogging, så du bør nok legge inn egne øvelser for å bli sterkere

i beina (viktig med støttemuskulatur ved løping for å unngå skader).

 

Jeg har ikke noe peil på øvelser til styrkeprogrammet ditt, men er sikkert andre på forumet som har peiling på

denne type trening.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Takk for et velskrevet svar av Mike. Fikk gode tips som jeg skal ta i betraktining når jeg skal begynne å trene. Men trenger fortsatt tips til øvelser som passer til mine behov, eller dere kan komme med et treningsprogram (hvis dere gidder).

 

Og, jeg lurte på en ting til. Hva trener man egentlig når man hopper tau? Er det en bra øvelse?

Endret av Ost = Cheddar
Lenke til kommentar

Hmm, du burde få vent kroppen din til trening, både for styrke å for å unngå skader. Mens du gjør det, bør du få noen som har god teknikk til å vise deg helt rett teknikk på alle øvelser. Så kan du begynne på et diett mar mengde programm som går over 8 uker, hive i deg med trege karbohydrater, trene kondisjon i helgene, om du greier:P

Etter det annbefaler jeg et styrke programm, du burde vite at du må ha god kjennsel til øvelsene samt god teknikk for å begynne på et diett mar programm.

 

Lykke til:) hilsen Odin

Lenke til kommentar

Ikke tren for hard styrke da. Du er fortsatt ung og lite utviklet, og det kan skade muskelvevet ditt.

 

Men for å bli større burde du trene med ikke så tunge vekter. Tren med såpass tunge vekter at du klarer mellom 6-12 repetisjoner og 4 serier. Tren med langsome bevegelser.

 

For å bli veldig sterk, da blir du ikke så stor. Da skal du trene med tunge vekter og mellom 1-5 repetisjoner og 4 serier. Dette vil jeg ikke anbefale da du fortsatt er ung.

 

Det jeg vil anbefale for det er moderater vekter. Tren med rundt 11-16 repetisjoner og 3-4 serier. Ikke tren slik at musklene dine skriker av utmattedhet.

 

Finn en god inspirasjon og kanskje en treningspartner. Det gjør alt lettere. Lykke til

 

Edit: Det er mange gode treningstips på youtube.

Endret av jacket332
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...