Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best kjøp av disse?

Zeiko

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Skal kjøpe meg bil og kunne trengt litt hjelp i forbindelse med det. Har lite greie på bil selv og valget står nå mellom to biler. Hvilken av disse bilene synes du er det beste kjøpet?

Bil 1:

- Opel Zafira 1,8 comfort varebil. 2003 modell, 95000 km, 92000 kr.

Opplysninger jeg har fått fra forhandler:

- De utfører Eu-kontroll før bilen blir levert

- Servicer er fulgt hos dem

- De utfører motor service og reg. reim skift før bilen blir levert

- Bilen er galvanisert og det er 12 års rustgaranti

- Selges med 3 mnd garanti

Bil 2:

- Opel Zafira 1,8 comfort varebil. 2004 modell, 52200 km, 110000 kr.

Opplysninger fra forhandler:

- De tok inn bilen som innbytte og skiftet varmapparatmotstand, olje og filter, høyre stablisatorstag foran, høyre styrekule, samt utførte firehjulskontroll.

- Reg. reim ble skiftet ved 34838 km + service.

- EU-godkjent august 2008

- Lakk og karosseri veldig bra

- Selges med 3 mnd. garanti

I utgangspunktet vil jeg ha en så ny bil som mulig som har gått lite, men må si jeg ble litt skeptisk når reg. reim ble skiftet allerede ved 34838 km. i tillegg til at de allerede har måttet skifte et par slitedeler. Er det noen grunn til å være litt skeptisk til dette?

Setter pris på alle tilbakemeldinger som kan hjelpe meg litt på vei! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg så hadde jeg lett gått for 04' modellen.

Siden det er 3 mnd. garanti så er det bare å følge med den første tiden om du merker at noe er som det ikke skal være.

At reg.reim er byttet på 35k km trenger ikke å være negativt.

Har du sjekket evt. kjente feil og div på denne bilen?

Endret av EvenL
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg så hadde jeg lett gått for 04' modellen.

Siden det er 3 mnd. garanti så er det bare å følge med den første tiden om du merker at noe er som det ikke skal være.

At reg.reim er byttet på 35k km trenger ikke å være negativt.

Har du sjekket evt. kjente feil og div på disse bilene?

Har lest og undersøkt en god del om Zafira og så vidt jeg kan skjønne er det lite kjente feil med disse bilene. Tror dette skal være et ganske trygt kjøp. Men hvis noen vet noe annet så skrik ut :thumbup:

Hva dekker egentlig garantien? Alt av ulumskheter bortsett fra slitedeler?

Lenke til kommentar

Det som er bra med første bilen er at den har 12 års rust garanti noe som er viktig for å ha en pen bil ;)

Er det første bilen? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15617136

Og er det den andre bilen? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15347930

Personlig synes jeg at hvis du kjøper fra en forhandler er det dyrt iforhold til privat, men finnes jo positive ting også som garanti, osv.. :D

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar

Hvis det er bruktbilgaranti det er snakk om som jeg regner med det er, så er det opp til deg å lese igjennom hva akkurat denne selgeren har gitt deg i garanti.

Når det gis slike garantier, er det viktig at man som forbruker leser igjennom hva bruktbilgarantien dekker og om det er noen begrensninger. Siden selger ikke er forpliktet til å gi forbrukeren en slik garanti, så kan han selv bestemme hva den skal gjelde. Det eneste kravet er at den må gi forbrukeren noe mer enn han har krav på etter forbrukerkjøpsloven.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar
Hvis det er bruktbilgaranti det er snakk om som jeg regner med det er, så er det opp til deg å lese igjennom hva akkurat denne selgeren har gitt deg i garanti.

Når det gis slike garantier, er det viktig at man som forbruker leser igjennom hva bruktbilgarantien dekker og om det er noen begrensninger. Siden selger ikke er forpliktet til å gi forbrukeren en slik garanti, så kan han selv bestemme hva den skal gjelde. Det eneste kravet er at den må gi forbrukeren noe mer enn han har krav på etter forbrukerkjøpsloven.

Ok, det var kjekt å vite. Var ikke klar over at selger selv velger hva som skal inngå i forsikringen. Takk for opplysningen! På bil 1, 2003 modellen, er det opplyst at det gis 50/50 garanti på motor og drivverk.

Lenke til kommentar

Ja, og der har du det største problemet, motor går til h*****, og da må du betale halvparten av rep, og det blir som regel en god slump penger. Har vært borti flere som har rasa motoren i disse bilene, så jeg hadde aldri kjøpt zafira (eller noen annen opel, hehe)

MÅ du ha zafira, så gå for den nyeste ;)

Lenke til kommentar
Ja, og der har du det største problemet, motor går til h*****, og da må du betale halvparten av rep, og det blir som regel en god slump penger. Har vært borti flere som har rasa motoren i disse bilene, så jeg hadde aldri kjøpt zafira (eller noen annen opel, hehe)

MÅ du ha zafira, så gå for den nyeste ;)

Hehe..nei jeg MÅ ikke ha Opel. Har sett på Volkswagen Touran også, men de fleste av dem ligger litt over prisklassen vår dessverre. Men hvis noen har andre forslag til biler i samme stil som Zafira og Touran så si ifra :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med en varebil med firehjulsdrift, som f.eks. Kangoo, Partner eller Berlingo? Jeg ga 35k kr for min '04 Kangoo for litt over et år siden, og er foreløpig veldig fornøyd. Veldig behagelig med firehjulsdrift. :)

I disse dager kan man virkelig trenge firehjulsdrift. Har nettopp levert fra meg en Subaru firmabil med firehjulsdrift og den savner jeg nå om dagen :(

Har snust litt på Kangoo faktisk, men vil gjerne ha en varebil hvor det ikke er helt avstengt mellom kupé og varerom. Har hund som skal sitte i bur bak og da er det kjekt at det kommer litt varme og, på sommeren, kjølig luft bak til henne også. For Kangoo'en er helt avstengt om jeg ikke husker helt feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...