Gå til innhold

Dobbelt sett mapper i "Documents and Settings" etter re-installasjon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tidligere denne uka, reinstallerte jeg windows. Jeg valgte å reinstallere på samme partisjon, slette den forrige versjonen å installere ny. Jeg snakker nå om Win XP Pro.

I går da jeg skulle legge tilbake noen lokale innstillinger, merket jeg noen ukjente mapper under "Documents and Settings". Der lå dobbelt sett med mapper, hvor de nye hadde fått nytt navn. Det ser altså slik ut:

Innhold i C:\Documents and Settings

21.02.2009 10:31 <DIR> .

21.02.2009 10:31 <DIR> ..

18.02.2009 13:53 <DIR> All Users

18.02.2009 19:04 <DIR> All Users.WINDOWS

18.02.2009 14:21 <DIR> Default User

18.02.2009 19:05 <DIR> Default User.WINDOWS

18.02.2009 16:24 <DIR> Eugenie Pedersen

20.02.2009 15:34 <DIR> Eugenie Pedersen.EUGENIE-9C078C8

18.02.2009 13:57 <DIR> LocalService

18.02.2009 19:08 <DIR> LocalService.NT-MYNDIGHET

18.02.2009 13:57 <DIR> NetworkService

18.02.2009 19:07 <DIR> NetworkService.NT-MYNDIGHET

(Her vises også sjulte mapper, så dere skal få se).

Har skjønt at dette har skjedd siden windows er re-installert på samme partisjon som den forrige. Men jeg vil ikke ha det sånn!! :-)

Hvordan kan jeg få windows bruke de opprinnelige mappene??

dersom det ikke er annen måte å gjøre det på enn å re-installere, hvordan kan jeg forsikre meg om at mappene blir borte, og at jeg ikke ender opp med et 3. sett mapper?

At windows ikke slettet absolutt alt før ny installasjon ble lagt til, er dumt... men windows kan det og overraske :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å slette alt så må man velge å formatere. Det er det normale, og derfor er det så mange som (noe feilaktig) bruker begrepet "formatering" når de snakker om å reinstallere.

For å formatere må man starte med å boote fra CD. Hvis man starter installasjonen mens man kjører Windows får man ikke noe slik valg.

Sjekk denne guiden, bilde 1.10:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/Inst...stallxppro1.htm

Endret av hårek
Lenke til kommentar
For å formatere må man starte med å boote fra CD. Hvis man starter installasjonen mens man kjører Windows får man ikke noe slik valg.

Sjekk denne guiden, bilde 1.10:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/Inst...stallxppro1.htm

Av en eller annen grunn kommer jeg meg ikke inn på linken du henviser til.

Vel, jeg startet installasjonen fra windows, og hadde som valg å slette eksisterende versjon å legge inn en ny. Da trodde jeg partisjonen ble formatert.

Så altså, om jeg booter fra windows-cden, så vil alternativene være noen adre, og partisjonen blir formatert?

Dersom det ikke finnes noen andre måter å løse problemet mitt på, så er jeg villig til å prøve enda en ny installasjon, men denne gang boote fra cd :-)

Lenke til kommentar

Linken til hårek fungerer fint hos meg. Får du den til nå eller?

Uansett, som du sier, dersom du booter fra CD, og installerer slik, vil du få mulighet til å formatere harddisken og på den måten sitte igjen med kun et sett med personlige mapper (I C:\Documents and settings\) Husk å kopiere filer du vil beholde før du formaterer harddisken. Du kan ikke formatere harddisken når du starter installasjonen fra Windows, da det lagres midlertidige filer på disken. Ergo, dersom du vil formatere, må du boote direkte fra CD.

Lenke til kommentar
Linken til hårek fungerer fint hos meg. Får du den til nå eller?

Beklager sent svar. Jeg har fått det til nå. Jeg kjørte installasjonen på nytt og gjorde første gang den feilen at jeg ikke slettet partisjonen og opprettet den på nytt.

Lenke til kommentar
Ser ikke feilen i det. Det skal ikke være nødvendig, formatering sletter jo alt innhold.

Ja, det trodde jeg også. Men tydeligvis ikke allikevel. Forstod installasjonsprogrammet slik at alt innhold ble slettet før ny windows ble installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...