Oxygen 07-12 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Da snakker jeg ikke om papir, men fysisk gull og sølv. I USA hamstrer de som bare det. Global depresjon er i vente. Betyr det at NOK blir nærmest verdiløs og man må ha noe fysisk holdbare edelvarer? Og hvem har bra priser på dette? Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Sølv har ingen verdi lenger.. Du får kjøpt en kilo sølv for tusen lappen. Jeg vet ikke helt hva du ser frem til om du burde kjøpe det eller ? Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Vel, skulle man komme så langt at et brød koster 1000 kroner, så kommer man vel langt mye bedre ut av det om man har edelvarer å handle med? Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Der har du nok ganske rett Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 etter min mening så bør du kjøpe sølv som en beskyttelse mot hyperinflasjon, det er en virkelig mulighet, grunnen til hyperinflasjon er ikke tradisjonell trykking av penger men insolvens som rammer hele stater. Jeg har også en tro på amerikanske jernbaneaksjer. Det er en viss sammenheng. De burde øke i verdi nå snart: http://finance.yahoo.com/echarts?s=SLV#cha...ource=undefined Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Jeg liker sølv bedre enn gull fordi sølv relativt sett har en lavere pris nå. jernbaneaksjer tror jeg vil følge utviklingen i gull og sølv som egentlig ser for seg at statsobligasjoner skal bryte sammen på grunn av insolvens, det er ikke tradisjonell frykt mot inflasjon, men frykt mot konkurs i alle vestlige land som da følges av hyperinflasjon som når sovjetunionen falt. Det er mulig å vente til jernbaneaksjene viser tegn på å følge sølv og gullprisen med et lite lag på 2 mnd som det har vært før. I 1929-1932, så var det ingen økning i prisen på sølv slik som nå. Sølv bare falt og falt. Endret 21. februar 2009 av festen Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Hvor får jeg kjøpt sølv? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hvor får jeg kjøpt sølv? sølv butikken Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Så en episode av rachel ray show som handlet om noen som kjøpte gamle smykker av gull, sølv og med edelstener som platina, diamanter o.l, for en ganske god sum... På showet ble dette fremstilt som en bra ting å gjøre i den finansielle nedgangstiden. Lenke til kommentar
KS Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Guld og sølv omsettes på børsen i en troy ounce (1 ozt = 31.1034768 gram) 1 kg er ca 32,15 ozt. Sølv koster nå 14,41 US dollar. Gull koster nå 993,20 US dollar En dollar koster nå 6,9170 NOK Pris for en kilo sølv: ca 3204kr. Pris for en kilo gull: ca 207.531kr Om sølv er å foretrekke fremfor gull aner jeg ikke. Festens råd pleier jeg å være skeptisk til. Videre er jeg skeptisk til finasielle råd gitt på husmorprogrammer selv om Rachel Ray utilvsomt er en babe (sjekk det deilig kjøttstykket Sikle sikle). Skal man kjøpe gull eller sølv må det være primært fordi man ønsker inflasjonsbeskyttelse av pengene sine. Inflasjon er imidlertid det minst av våre problemmer de neste par årene. I USA derimot kan det tenkes at man ikke tør å oppbevare pengene i banken og frykt for at USAs gjeld blir så stor at sentralbanken begynner å trykke opp penger (da blir det inflasjon). Endret 22. februar 2009 av KS Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Prises disse metallene i USD i verdensøkonomien eller er de ankret til en annen valuta? Lenke til kommentar
KS Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Vanligivs etter valutaen i landet hvor handelen skjer. Dollar i New York, pund i London. Selv om prissettingen er lokal skal prisen likevel være den samme i NOK over hele verden selv om skjevprising kan forekomme. F.eks kan gull i et øyeblikk prises til 200.000 NOK pr kg i London og 207.000 NOK i New York. Da har man en arbitrasje mulighet. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Vanligivs etter valutaen i landet hvor handelen skjer. Dollar i New York, pund i London. Selv om prissettingen er lokal skal prisen likevel være den samme i NOK over hele verden selv om skjevprising kan forekomme. F.eks kan gull i et øyeblikk prises til 200.000 NOK pr kg i London og 207.000 NOK i New York. Da har man en arbitrasje mulighet. Tenkte mest på det at i tilfelle det skjer store endringer i f.eks. vekslingsforholdet mellom USD og NOK, så kan man fort ende opp med å tape penger på gullet sitt selv om det egentlig har steget i verdi, eller omvendt. Greit nok at det på kort sikt kan eksistere en arbitrasjemulighet, men den forsvinner jo typisk veldig fort og da er det nyttig å kjenne til hva som er hovedvalutaen for å si det sånn. Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Others concur. Andrew Wilkinson, at Interactive Brokers, says: “It seems to us that investors have reached a point where the knee-jerk response of buying yen in reaction to lower equities makes no sense. “The more they buy the yen, the more the Japanese economy slows down.” Dette kan også snart gjelde dollar. http://www.ft.com/cms/s/0/287bb6d6-ff7c-11...?nclick_check=1 Det er en viktig forskjell på aksjer i gull og sølv og metallene. Gull var på all time high i dollar, mens gullaksjene diskonterer at gull er på vei nedover. Lenke til kommentar
bobby_b Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Sølv har ingen verdi lenger.. Du får kjøpt en kilo sølv for tusen lappen. Jeg vet ikke helt hva du ser frem til om du burde kjøpe det eller ? Sølv er jo fint da^^ Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Om alle papirpenger skulle kollapse blir gull og sølv penger. Da er det sannsynlig at gull og sølv vil få et forhold på mellom 10-15. Da vil 1 kg sølv være verdt like mye som 100 gram gull. I Sovjetunionen ville det vært perfekt å ha. Enda bedre i en verden med totalt kaos. Å ha 200-500 sølvmynter f.eks er en forsikring mot tider da kortet og papirpengene ikke fungerer eller en global utgave av slik det var på Island. Endret 23. februar 2009 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Jeg har gått gjennom porteføljen til Bill Gates Han er "all in" på inflasjon. Kanskje det er fordi forvalteren hans satt i styret på pan american silver, men det er likevel kanskje et tegn på hva som kommer . http://www.tickerspy.com/member.php?mid=-1...mp;refer=1721Y1 Endret 23. februar 2009 av festen Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Når man kjøper dette sølv og gull, er det mynter man kjøper da, og er det hvilke som helst mynter? Noen er kanskje noen hundre år gamle og har da større verdi enn annet rent gull og sølv? Stikker man bare til en gull-/sølvtøy butikk og kjøper? Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Når man kjøper dette sølv og gull, er det mynter man kjøper da, og er det hvilke som helst mynter? Noen er kanskje noen hundre år gamle og har da større verdi enn annet rent gull og sølv? Stikker man bare til en gull-/sølvtøy butikk og kjøper? krugerrand, maple leaf er gullmynter, og maple leaf er også i sølv, det er også silver eagle. Du må få tak i det på nettet f.eks.. Det er ikke en investering, men mer en måte å beskytte deg mot en "black swan". Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Noen Maple Leaf i sølv er dyrere enn andre. Jeg vil bare ha sølv, ikke noe samle objekter. Hva ser jeg etter på disse myntene slik at jeg får best pris per oz? Det er vel rent sølv jeg er ute etter da, 100%? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå