tdipower Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hei. Har kjøpt et Nikon D80 med kitlinse 18-55mm VR. Problemet er at jeg synes innendørsbilder er "vanskelige" å få fine. Tar masse bilder av guttungen og med blitz på blir det mye skygger og han blir blass i farger og generelt dårlig. utenblitz blir det enten kornete pga høy ISO eller uskarpt på for lang lukkertid da han gjerne rører på seg. :-) Spørsmålet er om jeg skal gå for et 50mm f/1.8 objektiv eller om jeg skal investere i en blitz. Jeg regner med at en god blitz som rettes mot tak vil gi gode bilder, men vil jeg få "blitz" effekten på bilder alikevel? og hvordan vil resultatet bli med den 50mm? Problemet jeg ser med 50mm er at jeg synes den blir for "trang" innendørs. Alternativt kan jeg vente på 35mm f/1.8 da det utsnittet er mer i min smak. Og når det gjelder blitz.. kenrockwell.com anbefaler SB400 foran SB600 pga det meste. Problemet med SB400 er vel at det ikke kan vris sideveis. Hva vil gi meg best resultat på innendørsbilder? nytt objektiv eller blitz? Jeg kommer nok til å kjøpe begge deler, men akkurat nå er budsjettet kun nok til en av delene. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Blits er min mening best. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har begge deler, både SB400 blitsen og Nikon 50mm F1.8, men har til tider tenkt at SB400 blitsen er for svak. Er ikke fornøyd med blitsen alltid, og om du retter den mot taket, får du ikke lyst opp det du skal ta bilde av tilstrekkelig. Her er noen eksempler der jeg har brukt blitsen: Eksempel 1 Eksempel 2 Her har jeg rettet blitsen i taket: Eksempel 3 Her er et par eksempler på bruk av Nikon 50mm F1.8, med vanlig innebygd blits: Eksempel 4 Eksempel 5 Jeg har et par andre objektiver jeg liker å bruke innendørs, og det er Sigma 28-70mm F2.8 EX DG ASP Sigma 18-50mm F2.8 EX DC HSM (Macro) Her har du et eksempel på bruk av 18-50mm objektivet, tatt inne, uten blits: Eksempel 6 Og her et eksempel på 28-70mm uten blits, tatt inne Eksempel 7 Er det greit lys inn, så er jeg er jeg ikke tvil om hvilke objektiver jeg bruker inne, og det er de to Sigma objektivene. Med 50mm er du ganske fastlåst, og som du selv nevner, så kan det være vel "trangt" inne. Men, Sigma objektivene koster jo litt mer enn 50mm objektivet da. Sigma 18-50mm F2.8 koster 3.995 kroner, og 28-70mm kostet ca det samme, men den ser ut som du ikke får tak i lengre. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 SB-600 er betydelig bedre enn SB-400 bortsett at den er betydelig større. Med D80 så kan du fjernstyre SB-600 fra kameraet og få nøyaktig den belysningen du vil ha. Om du får "blitzeffekten" avhenger kun av ferdighetene til fotografen. Med blitz så er det en helt ny teknikk som å læres. Generelt så vil SB-600 gi et mye mer naturlig og behagelig resultat enn den innebyggede blitzen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Enig her, SB-600 er en mye bedre blits som også kan brukes trådløst (via innebygd D80 kamerablits som "commander"). Veldig svær er da ikke SB-600, SB-900 kategoriserer jeg som i overkant svær - men man skal tydeligvis lide litt for god lyskvalitet. Endret 21. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har klart å ta ganske mange bra snapshots innendørs med 50mm på FX med bare pop-up blitsen. Fordelen med det lille objektivet er at det ikke lager skygger i nederkant av bildet. Jeg ville kanskje vurdert 35mm f/1.8 - og heller prioritert SB-600 som neste investering. Personlig liker jeg ikke å sprette lyset i taket, syns det ser ut som om det er store lysrør i taket, og det gir bildene et veldig "industrielt" preg. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Min erfaring er at man får et utrolig jevnt lys med å bounce den i taket. SB-800 og SB-900 har i tillegg et lite kort man kan trekke ut (kan gjøres med SB-600 også bare man teiper på en liten hvit papp-plate) for å få catch-light i øynene. Resultatet blir veldig bra. Blits er forøvrig sterkt undervurdert, dessuten er must for stort DOF når man tar bilder inne. Endret 21. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg ville kanskje vurdert 35mm f/1.8 - og heller prioritert SB-600 som neste investering. Høres ikke dumt ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå