Janti Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hei Jeg har slitt en del med det trådløse nettverket i det siste og har vært usikker på om feilen skyldes mobilen (WiFi) eller ruteren, men tror nå egentlig et eller annet er galt med ruteren eller innstillingene til ruteren. Det er slik at når jeg har brukt mobiltelefonen for å komme på nett, da kommer jeg ikke på nett med en av datamaskinene etterpå, eller omvendt. Jeg bruker fire ulike apparater på ruteren, men alle fire virker aldri samtidig. Det er snakk om en enkel Belkin-ruter med en antenne. Typisk er det at når jeg drar ut støpselet fra ruteren og setter inn igjen og så velger "Reparer" på datamaskinen slik at ny IP-adresse tilordnes, da virker datamaskinen igjen på nettet. Men neste gang jeg så prøver å kople meg på med mobilen (har fått tilsendt automatiske innstillinger), går ikke det. Og meg bekjent er det ikke noen Reparer-funksjon på mobilen, noe som fører til at jeg gjerne må få tilsendt automatiske innstillinger på nytt. Noen ganger virker det så, andre ganger ikke. Mobilen er en Sony Ericsson W960i. Et litt komplisert kompleks? Noen som skjønner noe? Jan Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Du kan jo først sjekke om du har samme ipadresse på noen av datamaskinene eller telefon. Er internett koblet i internettporten / WAN på routeren? Lenke til kommentar
Janti Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Du kan jo først sjekke om du har samme ipadresse på noen av datamaskinene eller telefon.Er internett koblet i internettporten / WAN på routeren? Jeg har sjekket, og IP-adressen til hovedmaskinen og den bærbare er den samme. Det går helt fint å bruke begge samtidig. På mobilen er det imidlertid en merkelig IP-adresse, nemlig 192.168.2.3, altså nesten den samme som jeg normalt bruker til å logge meg på nettverket med: 192.168.2.1. Kan det stemme at det skal være slik? Jeg får forresten ikke logget meg inn på verken 192.168.2.3 eller 192.168.2.1 når dette skrives. Internett er koplet til en av de fire dataportene på ruteren, altså ikke til WLAN, jeg har fulgt installasjonsveiledningen, men den er dårlig. Er dette feil? Prøvde nå å røske ut ledningen og sette den inn i WLAN, men da virket ingenting, men kanskje må jeg endre noen innstillinger også? Vennlig hilsen Jan Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Problemet ditt nå er nok at routeren dele ut ipadresser og gateway uten at du har internett i WAN-porten. Du bruker nok routeren på feil måte. Resett router ved å stikke inn en pennespiss i det lille hullet ved strømforsyningen. Hold inn pennen til lampene foran blinker etter ca 10 sek. Koble kabel fra modem i WAN-porten på router. Ikke LAN. Har du modem tilkoblet TV-kabelselskap så resett modemet hvis ikke internett fungerer på router. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) kjøp ny edit: evt prøv en firmware upgrade først. eller enda bedre, kjøp en cisco 6500 med gigabit switch bldes og en cisco n trådløs base. Endret 21. februar 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Janti Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Problemet ditt nå er nok at routeren dele ut ipadresser og gateway uten at du har internett i WAN-porten. Du bruker nok routeren på feil måte. Resett router ved å stikke inn en pennespiss i det lille hullet ved strømforsyningen. Hold inn pennen til lampene foran blinker etter ca 10 sek. Koble kabel fra modem i WAN-porten på router. Ikke LAN. Har du modem tilkoblet TV-kabelselskap så resett modemet hvis ikke internett fungerer på router. Takk! Jeg hadde koblet feil. Hadde koblet riktig før, men måtte resette og innstille alt på nytt, og da ble det feil. Men det er en ting som var bedre da ledningen stod i LAN: Da kunne jeg streame til mobiltelefonen, f.eks. fra YouTube. Det går ikke når jeg kopler i WAN. Noen som vet hva dette kan komme av? Jan Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Det er nok noe krøll med brannmuren. Du kan prøve de følgende: 1. Slå av SPI i brannmuren i router. 2. Portforwarde real time streaming protocol port 554 til ipadressen til mobilen din. Lenke til kommentar
Janti Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Det er nok noe krøll med brannmuren.Du kan prøve de følgende: 1. Slå av SPI i brannmuren i router. 2. Portforwarde real time streaming protocol port 554 til ipadressen til mobilen din. Takk igjen! Jeg bruker normalt bare brannmuren i XP, men har også prøvd uten brannmuren i funksjon, men jeg får ikke til å streame på mobilen likevel. Andre ideer? Jan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå