DaEvil1 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Må straffen være hard for å virke?Hva slags positiv effekt får man om man hindrer en fange i å møte familie og venner? Ehh hovedsakelig ja. Si man hadde fått 100 000 kr for å drepe noen så gjør man det og får en mnd i fengsel og drar ut igjen til 100 000 i kontanter i skauen. Også får du samme mulighet en gang til 100 000 en mnd fengsel.. Og han dreper igjen og får 100 000 kr til. Hvis han hadde eks sitti 15 år i fengsel hadde han kanskje stilt seg selv spm'et "Er det verdt det" når han fikk mulighet nr 2. Dette har ikke noe med hardhet å gjøre. Bare lengden man mister "friheten". Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Trodde ikke rettferdighet hadde noe med saken og gjøre jeg? Rettferdighet i forhold til at straffen skal være det man blir idømt. Man skal ikke straffes hardere fordi man har barn. Straffen skal være lik uansett hvem som straffes, så lenge de har blitt idømt samme straff. Han vil ikke straffes hardere, som jeg sa skal dette gjelde samvær med alle mennesker. En som ikke har barn vil heller ikke få samvær med sin familie. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg mener at samvær med barn, familie, venner og andre folk skal høre med den friheten man mister. Det kan du selvfølgelig mene, selv om jeg er uenig. Men det er altså ikke en del av straffen i dag, og da er det ikke urimelig at en fange klager på at han/hun blir sendt langt vekk fra sin familie. Han vil ikke straffes hardere, som jeg sa skal dette gjelde samvær med alle mennesker. En som ikke har barn vil heller ikke få samvær med sin familie. Se innlegg over. Det er ikke en del av straffen i dag. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det bør være en del av straffen. En straffedømt bør ikke kunne nevnes i avisen fordi han ikke liker å holdes borte fra barna sine. Er ikke helt enig i at man trenger hardere straffer. Tror det vil gå imot prinsippet om rehabilitering som er et viktig prinsipp i straffesystemet i Norge. Er dog enig i at når man er i fengsel kan man gjøre mer nytte for seg. Så vidt jeg vet har man ikke noe obligatorisk arbeid for fanger i vanlige fengsler i Norge. Så jeg tenker at med mindre fangen studerer i fengselet burde man kanskje innføre obligatorisk samfunnstjeneste og arbeid for fanger på kanskje en 20 timersuke eller mer avhengig av hvilke sikkerhetsnivå osv det er på fengslene. Det vil være bedre for samfunnet hvis man er sikker på at drapsmann ikke dreper igjen framfor at han skal få det bedre selv. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 De gjelder for alle uansett. Det er hele poenget. Så var det ikke det jeg skrev heller. Og nei de gjelder ikke for alle i alle land. Joa de sier at de gleder bla, bla, bla men neida tom i USA.. Christian86: Du drepte en person? Hva behager? Jeg har ikke drept noe menneske enda, men om noen truet meg,familie,barn e.l. nok til at det var eneste mulighet så nekter jeg ikke for muligheten, nei. Men hva har dette med saken å gjøre? Joa noen, men stormaktene og de fleste land følger dem ikke hvorfor lagde dem ikke noen rettigheter folk kunne følge? Hvilke gjør ikke det? Er det land som har rafisert og signert avtalen, eller de som ikke har det? La oss si at jeg blir sykelig sjalu en dag og bestemmer meg for og drepe både kjæreste og elskerinne. Så blir jeg tatt. De er døde og jeg sitter inne. Fortjener jeg komme ut i det fri igjen? Som den saken som skjedde for litt sida der ei dame snek seg inn i huset og drepte eksen(?), dama og de 2 barna de hadde. Skal hun få lov til og komme ut og leve normalt igjen? Husker ikke hvor det skjedde. Livstid høres skremmende ut, men man vet hva man gjør (om man er beregnelig) og da vite at man får livstid. Man har et valg! Klarer man ikke motstå og drepe, javel SYND! Dog, mange slipper unna fordi de lurer systemet med "jeg var uberegnelig" 1. du vil bli regnet å ha handlet i affeksjon, om det en gang var dødsstraff, så ville det neppe ha hindret deg uansett, siden du var følelsesstyrt,ikke rasjonell....og nei, distenksjonen er ikke nok til å regnes psykotisk eller under en alvorlig lidelse strl. §65 (så vidt jeg husker) 2. kan ikke huske den saken jeg? 3. Belegg for påstanden? Det koster for mye å gi livstid. Fangene tar opp den knappe fengselsplassen vi har og de gjør ingen nytte for seg ved å kunne jobbe og betale skatt. Men folk har det for godt i de norske fengslene. Jeg så en avisoverskrift for noen dager siden der en fengselsdømt måtte sone for langt borte fra barna. Jeg river meg i håret over hvordan den straffedømte alltid blir offeret i en sak. Hvis denne mannen ikke vil bli holdt borte fra barna sine skulle han aldri ha gjort forbrytelsen. Fengsel skal være en straff. Jeg mener at vi trenger hardere straffer framfor lengre straffer. På den måten kan den straffedømte likevel gjøre nytte for samfunnet når han kommer ut og tar ikke fengselsplass. Hvorfor skal hardere straffer hjelpe, og hva mener du med hardere straffer? Fordi straffen skal være hard og effektiv og til det beste for samfunnet. Men straffen skal også ta sikte på at den dømte kan vende tilbake til samfunnet. Må straffen være hard for å virke?Hva slags positiv effekt får man om man hindrer en fange i å møte familie og venner? Ehh hovedsakelig ja. Si man hadde fått 100 000 kr for å drepe noen så gjør man det og får en mnd i fengsel og drar ut igjen til 100 000 i kontanter i skauen. Også får du samme mulighet en gang til 100 000 en mnd fengsel.. Og han dreper igjen og får 100 000 kr til. Hvis han hadde eks sitti 15 år i fengsel hadde han kanskje stilt seg selv spm'et "Er det verdt det" når han fikk mulighet nr 2. Det der er ikke realistisk, så argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg så en avisoverskrift for noen dager siden der en fengselsdømt måtte sone for langt borte fra barna. En del av saken her er nok at du ved å hindre en innsatt samvær med barn og familie straffer du ikke bare den innsatte, men også nettopp dens barn og familie mer enn det som kan sees på som rimelig. Det vil være bedre for samfunnet hvis man er sikker på at drapsmann ikke dreper igjen framfor at han skal få det bedre selv. Er du sikker på det? Det koster veldig mye å holde noen i fengsel, og antall drapsmenn som etter å ha sluppet ut dreper på nytt er så lav at jeg er ganske sikker på at regnestykket ditt ikke stemmer. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det bør være en del av straffen. En straffedømt bør ikke kunne nevnes i avisen fordi han ikke liker å holdes borte fra barna sine. Så han er dum fordi han på telepatisk eller magisk vis ikke respekterer at du synes det? Ærlig talt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 En forbrytelse skal ikke straffes mildere av hesyn til venner eller familie. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det vil være bedre for samfunnet hvis man er sikker på at drapsmann ikke dreper igjen framfor at han skal få det bedre selv. Det er ikke så enkelt som det der. Legger man forholdene til rette for at en drapsmann skal ville fungere i samfunnet uten å ty til volds eller draps handlinger, øker sjansen for at mannen ikke vil drepe mer og man gjør livet bedre for drapsmannen enn hvis man hadde kastet han på en celle og matet han på vann og brød i 30 år. Vold or ugjerninger har en tendens til å avle vold og ugjerninger. Så hvis man vil ha dette ned på et minimum, må kanskje samfunnet gjøre dette "offeret" med å behandle personen som gjorde gjerningen bedre enn det kanskje man føler at personen fortjener. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Flere overtredelser av den militære straffelov kan straffes med fengsel på livsstid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå