reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Er det ingen som følger dem? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Straffen gitt av rettsystemet har vel ingenting med rettferdighet å gjøre? Straffen er der av rehabiliterende årsaker, og målet er bare å få tilbake et produktivt medlem av samfunnet som ikke vil bryte loven igjen. Hva den fornærmede part mener om saken har null og niks å si. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Joa noen, men stormaktene og de fleste land følger dem ikke hvorfor lagde dem ikke noen rettigheter folk kunne følge? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det skjer ikke over natten, men man må allikevel ha et mål. Uansett følger de fleste land det meste av menneskerettighetene, og det er da en bragd i seg selv. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Joa noen, men stormaktene og de fleste land følger dem ikke hvorfor lagde dem ikke noen rettigheter folk kunne følge? Si meg: vet du egentlig hva menneskerettighetene går ut på? Hvilke land som har signert, hvilke som ikke har osv? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Straffen gitt av rettsystemet har vel ingenting med rettferdighet å gjøre? Straffen er der av rehabiliterende årsaker, og målet er bare å få tilbake et produktivt medlem av samfunnet som ikke vil bryte loven igjen. Hva den fornærmede part mener om saken har null og niks å si. Offisielt, ja. Men gjengjeldelse er allikevel en underforstått faktor. Hvis folket føler at systemet ikke er rettferdig, vil de ta saken i egne hender. Allikevel er hevn en destruktiv følelse som absolutt ikke burde oppmuntres. Det er en hårfin balansegang. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) La oss si at jeg blir sykelig sjalu en dag og bestemmer meg for og drepe både kjæreste og elskerinne. Så blir jeg tatt. De er døde og jeg sitter inne. Fortjener jeg komme ut i det fri igjen? Som den saken som skjedde for litt sida der ei dame snek seg inn i huset og drepte eksen(?), dama og de 2 barna de hadde. Skal hun få lov til og komme ut og leve normalt igjen? Husker ikke hvor det skjedde. Livstid høres skremmende ut, men man vet hva man gjør (om man er beregnelig) og da vite at man får livstid. Man har et valg! Klarer man ikke motstå og drepe, javel SYND! Dog, mange slipper unna fordi de lurer systemet med "jeg var uberegnelig" Endret 21. februar 2009 av Melisma Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hva man fortjener har lite med saken å gjøre. Fokuset er på hva som er mest samfunnsnyttig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det koster for mye å gi livstid. Fangene tar opp den knappe fengselsplassen vi har og de gjør ingen nytte for seg ved å kunne jobbe og betale skatt. Men folk har det for godt i de norske fengslene. Jeg så en avisoverskrift for noen dager siden der en fengselsdømt måtte sone for langt borte fra barna. Jeg river meg i håret over hvordan den straffedømte alltid blir offeret i en sak. Hvis denne mannen ikke vil bli holdt borte fra barna sine skulle han aldri ha gjort forbrytelsen. Fengsel skal være en straff. Jeg mener at vi trenger hardere straffer framfor lengre straffer. På den måten kan den straffedømte likevel gjøre nytte for samfunnet når han kommer ut og tar ikke fengselsplass. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 La oss si at jeg blir sykelig sjalu en dag og bestemmer meg for og drepe både kjæreste og elskerinne. Så blir jeg tatt. De er døde og jeg sitter inne. Fortjener jeg komme ut i det fri igjen? Som den saken som skjedde for litt sida der ei dame snek seg inn i huset og drepte eksen(?), dama og de 2 barna de hadde. Skal hun få lov til og komme ut og leve normalt igjen? Husker ikke hvor det skjedde. Livstid høres skremmende ut, men man vet hva man gjør (om man er beregnelig) og da vite at man får livstid. Man har et valg! Klarer man ikke motstå og drepe, javel SYND! Dog, mange slipper unna fordi de lurer systemet med "jeg var uberegnelig" Hvis det ikke er noe særlig grunn til gjentakelse vil jeg si at du bør få lov til å komme ut igjen. Ikke fordi det er rettferdig ovenfor ofrene i denne saken, men fordi samfunnet er tjent med det, som er reflektert med de lave problemer man har i Norge med drap og voldsrelatert kriminalitet sammenlignet med andre land som har strengere straffer. Jeg lurer forresten på om du har noen statistikk på hvor mange som "lurer systemet med "jeg var uveregnelig"". Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Men folk har det for godt i de norske fengslene. Jeg så en avisoverskrift for noen dager siden der en fengselsdømt måtte sone for langt borte fra barna. Jeg river meg i håret over hvordan den straffedømte alltid blir offeret i en sak. Hvis denne mannen ikke vil bli holdt borte fra barna sine skulle han aldri ha gjort forbrytelsen. Fengsel skal være en straff. Ja, det skal det. En rettferdig og forutsigbar straff. Altså skal straffen bestå av frihetsberøvelse, ikke tvunget fravær fra ens barn. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Trodde ikke rettferdighet hadde noe med saken og gjøre jeg? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg mener at samvær med barn, familie, venner og andre folk skal høre med den friheten man mister. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Fordi straffen skal være hard og effektiv og til det beste for samfunnet. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Må straffen være hard for å virke? Hva slags positiv effekt får man om man hindrer en fange i å møte familie og venner? Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det koster for mye å gi livstid. Fangene tar opp den knappe fengselsplassen vi har og de gjør ingen nytte for seg ved å kunne jobbe og betale skatt. Men folk har det for godt i de norske fengslene. Jeg så en avisoverskrift for noen dager siden der en fengselsdømt måtte sone for langt borte fra barna. Jeg river meg i håret over hvordan den straffedømte alltid blir offeret i en sak. Hvis denne mannen ikke vil bli holdt borte fra barna sine skulle han aldri ha gjort forbrytelsen. Fengsel skal være en straff. Jeg mener at vi trenger hardere straffer framfor lengre straffer. På den måten kan den straffedømte likevel gjøre nytte for samfunnet når han kommer ut og tar ikke fengselsplass. Er ikke helt enig i at man trenger hardere straffer. Tror det vil gå imot prinsippet om rehabilitering som er et viktig prinsipp i straffesystemet i Norge. Er dog enig i at når man er i fengsel kan man gjøre mer nytte for seg. Så vidt jeg vet har man ikke noe obligatorisk arbeid for fanger i vanlige fengsler i Norge. Så jeg tenker at med mindre fangen studerer i fengselet burde man kanskje innføre obligatorisk samfunnstjeneste og arbeid for fanger på kanskje en 20 timersuke eller mer avhengig av hvilke sikkerhetsnivå osv det er på fengslene. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) For at en straff skal være en straff må den være så hard at den straffede føler at det er straff. Hva foreslår du? (Til Gronko) Endret 21. februar 2009 av Zarac Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Må straffen være hard for å virke?Hva slags positiv effekt får man om man hindrer en fange i å møte familie og venner? Ehh hovedsakelig ja. Si man hadde fått 100 000 kr for å drepe noen så gjør man det og får en mnd i fengsel og drar ut igjen til 100 000 i kontanter i skauen. Også får du samme mulighet en gang til 100 000 en mnd fengsel.. Og han dreper igjen og får 100 000 kr til. Hvis han hadde eks sitti 15 år i fengsel hadde han kanskje stilt seg selv spm'et "Er det verdt det" når han fikk mulighet nr 2. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Trodde ikke rettferdighet hadde noe med saken og gjøre jeg? Rettferdighet i forhold til at straffen skal være det man blir idømt. Man skal ikke straffes hardere fordi man har barn. Straffen skal være lik uansett hvem som straffes, så lenge de har blitt idømt samme straff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå