telealf Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Vel, noen meninger om dette? Helst om komposisjon og hva bildet sier. Har også variant uten person, men synes selv dette gjør seg bedre. Det tekniske er selvsagt begrenset av dårlig gatelys, men hører gjerne på forslag om endringer på dette også. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Utrolig fint, men jeg synes ikke personen til venstre passet helt inn. Når jeg ser en trang, halvmørk gate, tenker jeg først og fremst på noe øde og forlatt. Og som du sier var gatene litt vel opplyst for min del. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Plasseringen av "oppstopperen" fikk jeg ikke til å stemme helt ... Han virker for presset inn i hjørnet. http://digital-photography-school.com/rule-of-thirds Ellers var det et ålreit (om noe lyst) bilde. Endret 21. februar 2009 av shakudu Lenke til kommentar
telealf Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Takk for kritikk. Det er bestandig bra å høre hvordan andre tenker, og svært lærerikt å få vite at andre oppfatter bilder forskjellig fra ens eget "indre" bilde. Her er slik jeg tenkte ved komposisjon. Hengeplanten måtte avbildes slik at den sto mot mørk bakgrunn for å fremheves. Plasseringen la den samtidig omtrent i en hot-spot i bildet. Diagonal av venstre gatakant løper fint fra billedhjørne nede t.h. og lager en linje ut av bildet t.h. (sammen med lykter). Uten person i bildet synes jeg det blir for tomt på venstre side, og for "tungt" på høyre. Ved å vente til det kom en som stoppet opp for å se på hengeplanten fikk jeg balansert bildet, og samtidig tilført det menneskelige. Samtidig er det ok symmetri mellom ansikt og hengeplante, og blikket til person leder ytterligere mot "skjønnheten" i en ellers grå gate. Historie i bildet; tja, selv i en grå gate kan det være noe fint å stoppe opp for å se. Som sagt er det ikke sikkert at dette er noe slag fasit som er bedre enn andre, bare et eksempel på hvordan jeg har tenkt. Skulle bildet vært "brukt" videre på noe måte ville jeg nok ha gjort et forsøk på å trimme det litt. P.S. Her er et bilde uten person til sammenligning: Endret 21. februar 2009 av telealf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå