Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nedfor og deprimert over lang tid

Gjest Guest_Earl_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Earl_*

Hei, jeg er en gutt på 17 som har det ganske ille for tiden. Jeg har ofte deppeperioder med sånn ca 2 ukers mellomrom hvor jeg bare er dritlei av alt og alle.

Det begynte på barneskolen da jeg innimellom ble litt småertet for forskjellige ting, ikke noe store greier og sikkert noe så og si alle gikk igjennom, men sånne ting gikk veldig inn på meg på den tiden. Dette henger fremdeles igjen i dag, småting som ikke betyr noe går jeg og tenker på hele forbanna tiden, noe som gjør at jeg er ganske innadvendt av meg og at det tar lang tid å bli kjent med meg. Jeg har mange venner men svikter ganske mye i kjerlighetslivet. Jeg har ikke noen spesielle mangler eller er stygg ellernoe, men det er slik at jeg aldri finner noen som liker meg for den jeg er. Alle veninnene som jeg kan snakke åpent med om følelsene mine sier jeg er en "kjempegrei person og at jeg fortjener det beste blablablabla" men sliter med å tro på dem.

På skolen har jeg gått ganske mye ned i karakterer. Fra 5 i snitt på ungdomskolen til 3,5 første halvdel av 2. klasse. Jeg vet ikke om at jeg er så skolelei at jeg blir deppet, blir skolelei på grunn av depresjonen eller at det hele bare er en vond sirkel. Tidligere har jeg tenkt veldig mye på konsekvensene dersom jeg hadde tatt livet av meg, men har ikke planer om å gjøre det selv om det frister.

Burde jeg ta å oppsøke en psykolog? Hvor mye koster det og hvor kan jeg finne en?

Jeg vet ikke hva jeg prøver å oppnå med denne posten, men følte at jeg måtte få det ut av systemet.

Hilsen Earl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, depresjoner er noe som er veldig individuelt, derfor er det viktig å få en individuell evaluering av en psykolog slik at han kan skreddersy en løsning for deg. Jeg mener å huske at psykologer som jobber i det offentlige er relativt billige, rundt 300 kroner timen eller noe i den duren. De som bedriver privat praksis er derimot dyrere (opp i mot 1000.- i timen).

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Earl_*

Skolelege har vi ja. Men penger er det litt verre med. Med min "lønn" har jeg da råd til 2 timer i måneden hvis de koster 300 timen. Men jeg vet ikke hvor mange man trenger da.

Lenke til kommentar

Skole- eller fastlege kan henvise deg til psykolog. Du kan også selv ta kontakt med psykolog, og så ordne med henvisning etter på.

Du kan gå inntil tre ganger til psykolog uten å være henvist av lege. Legen din skal ha oversikt over psykologene der du bor, men du kan selv gå inn på nav.no og finne liste.

Noen psykologer har driftsavtale med det offentlige. Prisen der er kr 280 pr time. Når du har lagt ut i alt 1780,- hos psykolog og lege, er det gratis etter det. Det er det samme som du må betale på et sykehus. Du må regne med ventetid.

De psykologene som ikke har avtale med det offentlige, tar fra 500 - 800 pr time. Det er klart at det raskt blir dyrt.

Slik du beskriver vanskene dine, høres det ut som en god ide å prøve noen ganger hos psykolog, og se om det kan gjøre vanskene dine lettere.

Du skriver ikke hvor gammel du er. Hvis du er under 18 år, er det gratis å gå til psykolog som har avtale med det offentlige.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kjenner meg godt igjen i hva du skriver. Det er flott at du søker hjelp! =)

Hvis du tar en samtale med fastlegen (koster 150-200 kr), vil han være til stor hjelp med hva du kan gjøre videre. Han kan henvise deg til en psykolog, men også komme med alternative hjelpemiddler. Jeg gjorde nettopp det samme, og jeg vil få hjelp med psykolog om 1-2 måneder. Men i mellomtiden henviste han meg også til en flott helsestasjon for ungdom. Det er nærmest "drop inn-psykologer" der, og man kan neesten komme å gå som man vil (Innenfor visse åpningstider selvsagt), og psykologene der er gratis. Hadde time der selv senest på torsdag. Var dritnervøs for hele greiene i starten, men etter å ha vært der en gang er det noe jeg vil anbefale til alle som sliter, uansett alvorlighetsgrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...