Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett går treigt! Får ikke optimal hastighet, slik ISP lovet!

Anbefalte innlegg

Hei, har nå fått ny ISP (Start.no). Jeg benytter meg da av deres såkalte "Start.no Boost (24992/1250 kbps)". Klokken er 01:00 om natta og hastigheten min har bare sunket siden jeg fikk det nye nettet. Helt frem for noen timer tilbake hadde jeg mer eller mindre optimal hastighet på ca. 13700 kb/s / 1100 kb/s. Jeg har tatt testen et par ganger nå og får ikke mer enn 6000 kb/s / 1100 kb/s.

Problemet er da at når jeg laster ned noe (fra HTTP) så får jeg ikke mer enn 5-600 kb/s hvor jeg før fikk 1.6 mb/s jevnt. Har jeg en grunn til å frykte? Er det fler her som benytter seg av Start.no og opplever det samme problemet? Skal vel ikke være noe stress på ledningene i og med at det er over midnatt og majoriteten av befolkningen sover!

Før:

Download ligger som regel på 1.6 mb/s

Upload ligger som regel på: 100-110 kb/s

Her er et bilde:

2dbowae.jpg

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei må vel innrøme at da virker det litt rart... :hmm:

Skiftet du router samtidig som du skiftet ISP? Ville ha skjekket at routeren er riktig konfigurert. Personlig så stoler jeg ikke helt på nett linje testene om du ikke har utstyr til å måle linje hastigheten rett i veggen før router.

:innocent:

Lenke til kommentar

Ruteren er byttet, litt rart at farten plutselig har droppet mer enn 50% av det jeg hadde, konfigurasjonen har heller ikke blitt rørt.

Har hørt med en venn og han sier at det kan være at de bruker et system som heter "powerboost", at de gir deg høy fart for en stund for så å redusere farte din? Er det lovlig i Norge? :o

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Jeg fikk samme problem når jeg skiftet ISP. Fikk en venn av meg som jobber i Relacom til å kome å måle hastigheten på linjen rett i veggen. (Takk til Relacom) Den var helt ok. Skiftet router og problemet var løst. Er desverre stor forskjell på kvaliteten på routere... :( Kan jo hende du har fått ett gammelt ADSL og ikke ett ADSL2 router? Dette vil begrense hastigheten.

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Ah... bruker du den trådløse biten?

Har den erfaringen med Thomson routere at de bør restartes av og til... de funker somregel i full hastighet igjen da...

Trykk inn resett knappen og la routeren koble seg til. Se om det hjelper.

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar
Ah... bruker du den trådløse biten?

Har den erfaringen med Thomson routere at de bør restartes av og til... de funker somregel i full hastighet igjen da...

Trykk inn resett knappen og la routeren koble seg til. Se om det hjelper.

Har restartet ruteren ved å dra ut strømkabelen, bruker ikke trådløs, har en vanlig ledning som går bak på nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Hihi... :rofl: "Svenske" bryteren... :thumbup:

Håper dette løser problemet ditt. Har Thomson router selv... DRITT! Men problemet er verst om man bruker Wifi delen... måtte restarte 1 gang i døgnet da jeg... Og de er ikke særlig glade i torrent lastinger over tid. Skiftet til bedrifts versjonen uten wifi og det ble mye bedre.

Lenke til kommentar
Uff, like treigt idag også. Kundeservice er ikke åpent på lørdag og søndag :(.

Har selv hatt litt problemer i dag, fant ut at det var DNS serveren som gjorde rare ting. Benyttet meg av opendns og alt ble bra igjen!

Kan jo hende at det er flere som har samme problem... kanskje...

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe, var tilfeldigvis våken. Synd det ikke var til noen hjelp da... Men kan hend det hjelper det han over meg skrev. Eller kan hende at det faktisk er en feil få nettet. Om det er feil på nettet. (Linjene) Så pleier edt å bli ordnet første virke dag. (Mandag i dette tilfellet) Så sant det ikke er store feil da.

Håper det ordner seg!

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...