Gå til innhold

Hva skal jeg velge av D90, D300 eller EOS 50D?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg mitt første speilreflekskamera. Er fotointeressert, og tenker at jeg derfor vil ha et skikkelig godt kamera som jeg kan utvikle meg med. Kameraet skal brukes til portretter, arkitekturbilder og noe natur. Ønsker også hjelp til å finne frem i objektivjungelen. Hva bør jeg starte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kun tar ut kamera en gang i blant er D90 veldig bra. Trenger du noe mer robust er 50D bra, D300 enda bedre. Ikke noe poeng å ha et kamera som tåler "krigen" om du kun tar bilder på søndagstur. Bidekvaliteten er ypperlig på alle 3.

Lenke til kommentar

TGB taler sant. Ugh. D300 har egenskaper du vet at du trenger - ikke egenskaper du lurer på om du trenger. Vet du ikke at du trenger et sånt kamera, så gjør du mest sannsynlig ikke det (på en stund...)

Forøvrig er det ikke slik at du i noen vesentlig grad kan "utvikle deg mer som fotograf" med en fancy D300 enn en enkel D40, og spesielt ikke D90. En D300 "kan" ikke noe en D90 ikke kan - den gjør det bare raskere og under vanskeligere forhold.

Lenke til kommentar
TGB taler sant. Ugh. D300 har egenskaper du vet at du trenger - ikke egenskaper du lurer på om du trenger. Vet du ikke at du trenger et sånt kamera, så gjør du mest sannsynlig ikke det (på en stund...)

Forøvrig er det ikke slik at du i noen vesentlig grad kan "utvikle deg mer som fotograf" med en fancy D300 enn en enkel D40, og spesielt ikke D90. En D300 "kan" ikke noe en D90 ikke kan - den gjør det bare raskere og under vanskeligere forhold.

Ville egentlig formulert på en litt annen måte (selv om vi er enig). Du lærer antageligvis raskere å ta bra bilde med D90 enn D300 :) Skal aldri undervurdere automodusenes bidrag når man aldri ført har tatt i et kamera - kan lære mye bare av å studere automatikkens valg.

Jeg for min del er på vei ut for å "låne" noen frisør-modell hoder (modeller lærlinger bruker for å lære). Skal bruke dem til å teste ut forskjellige lyssettingsteknikker.... vi lærer alle, bare på forskjellige områder :)

Bare påpeke: det er plastikkhoder :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle startet på nytt og lære meg å ta bilder ville jeg ikke valgt noen av disse kameraene. Nikon sin D300 er veldig avansert, finnes ikke den gode "amatørmodusen" som er på Canon sine kameraer, og du bør kunne en god del om fotografering for å utnytte kameraet ordentlig. D90 er et helt greit kamera, men hvis du ikke er spesielt ute etter videofunksjonen er det bedre å satse på en billigere modell. Canon Eos 50D er et veldig bra kamera, men en prisbombe i forhold til 40D. Det eneste som er bedre på 50D er 5 mp og en bedre skjerm, og dette er noe jeg ikke ville betalt 4 000 kroner ekstra for. 50D er like bra, hvis ikke dårligere enn 40D på høy ISO. Jeg anbefaler altså en Canon Eos 40D som er et supert kamera og er latterlig billig nå for tiden. 40D er et supert kamera hvis du vil lære fotografering og for å utvikle deg videre. 50D koster 10 000,- mens 40D koster 5 999,-. Her er det mye å spare som du heller kan bruke på objektiv. ;)

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-40d-kamerahus/

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at 40D høres ut som et bedre kjøp enn 50D. Forøvrig kan A700 vurderes også, det har "samme" brikke som D90. Dersom du skal kjøpe et kamera i denne prisklassen er det A700 i mine øyne det som gir mest på papiret pt. Du kan se hvorfor jeg mener dette her.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg ville vel også anbefalt Nikon D90 - et kamera som har godt med funksjonalitet, tar svært gode bilder, og som ikke lengre koster skjorta.

Jeg ser Canon 40D anbefales, og til prisen er dette svært bra, men for en tusenlapp til, opp til D90 får du tross alt noe igjen for pengene.

- Større skjerm med 3 ganger så høy oppløsning, strålende for evaluering av bilder mens man er ute i felten.

- CLS, Nikons innebygde blitsstyring som tillater trådløs kontroll over grupper av blitser

- Noe høyere oppløsning (12 vs. 10Mpx)

- Nyere teknologi, 40D er vel ett år eldre?

40D har et bedre chassis, men jeg må si at jeg ikke opplevde noen praktisk forskjell mellom D300 som er like godt bygd som 40D, og D80 som er bygd som D90.

P.S. Legg merke til at jeg helt ser bort ifra at D90 har videofunksjon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...