Merk. Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 God aften mine damer og herrer Jeg har i det siste fått dilla på forrige generasjon, da spesielt RE-serien igjen, smått påvirket av Gametrailers Retrospective. Jeg plukket opp Code Veronica X i dag, og tenker på å plukke opp noen andre titler også. Har Wii og PS2 som kan brukes til dette (var vel ikke noen RE-spill på Xbox?). Er remakene til den originale PSX-trilogien verdt å få med seg? Hva med Outbreak og Dead Aim Takk for svar Og forresten: Noen gode nettbutikker som selger PS2/GC/Xbox-spill? Finner ikke Shadow of the Colossus noen sted, iallefall ikke under tollen Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Resident Evil? Null problem, kan ta en rask gjennomgang av hele serien om du vil. Stort sett, er ett og annet jeg ikke har prøvd ennå. Resident Evil (PS1) Det aller første, og det merkes. Grafikken er dårlig, stemmene latterlige og kontrollene til tider håpløse. Men når det er sagt er historien meget bra, dialogen meget bra, karakterene interessante og så videre. Fortsatt et av de bedre i serien. Resident Evil 2 (PS1) Nå snakker vi. Vi får valget mellom å spille Leon Kennedy og Claire Redfield, og alt er forbedret fra det første. Historien er mye bedre, stemmene mye bedre, monstrene mye bedre og så videre. Dette regnes av mange som det beste i serien, og det sier jo en del. Jeg elsket dette spillet. En morsom detalj er at du kan velge mellom å spille med Leon eller Claire og starter Scenario A. Når du går gjennom med en åpner du Scenario B til den andre (spiller du gjennom Scenario A med Leon får du Scenario B med Claire). Dette er stort sett samme historie som Scenario A, men en god del lengre. Resident Evil 3: Nemesis (PS1) Ulikt de forrige har du denne gangen kun en spillbar karakter, Jill Valentine. Raccoon City er i ruiner, så hele handlingen dreier seg om å overleve lenge nok til å komme seg bort. Det er jo lettere sagt enn gjort når Nemesis dukker opp... Ikke så bra som de forrige, men Nemesis er en stor jævel som følger deg bokstavelig talt gjennom hele spillet. Dere sloss, han "dør", du stikker av, han dukker opp igjen, dere sloss, han "dør" og så videre. Meget bra detalj. Resident Evil: Code Veronica (Dreamcast) Mer eller mindre samme spill som Code: Veronica X på PS2, men med noen forandringer. Har ikke prøvd det selv, så jeg gidder ikke gå inn på hva som er det samme og hva som er forandret. Mener Steve ser litt forskjellig ut og sånt dill, men det er neppe store forandringer. Resident Evil Zero (GameCube) Det siste i serien. Ulikt de forrige styrer du nå to personer samtidig (Rebecca Chamber som du møtte i RE1 og Billy Cohen, en one-hit wonder som bare var med i dette... så langt.) Grafisk ser det meget bra ut, og historien er meget interessant og foregår før de andre spillene. Som sagt har du to stykker samtidig, men du kan la en stå igjen og bruke den andre om du vil. Det gjør spillet meget interessant da du aldri kan være sikker på at den som står igjen faktisk er trygg, og du kan aldri være sikker på at du ikke trenger de ekstra våpnene den andre personen har. Resident Evil 4 (GC, Wii, PS2) Kalles teknisk sett RE4, men jeg gidder ikke engang kommentere hvorfor jeg mener det er en "ny" serie bortsett fra at den har minimal sammenheng med resten av serien. Hovedpersonen er Leon Kennedy, men med ny jobb, nytt utseende, ny personlighet og hele pakken. Meget bra spill, men jeg regner det ikke som Resident Evil. Det er ikke engang zombier. Resident Evil: Outbreak (PS2) En av de mest vellykkede spin-offene jeg har prøvd, selv om den er altfor kort. Kort sagt var det meningen dette skulle være ren multiplayer, men single-player ble lagt til etterhvert. Du velger en person og prøver å overleve som vanlig. Til forskjell fra de forrige har du to andre folk med deg som styres av AIen (eller en venn om du har nettverk), og alle må jobbe sammen for å overleve. I starten er alle i en bar når zombiene bryter seg inn, og dere må lete etter nøkler, løse gåter og alt det der samtidig som zombiene kommer nærmere og nærmere hele tiden. Det er et av favorittbrettene mine noensinne uansett spill. Problemet er at det bare er fem brett, og alle tar mellom 40 min - 2 timer å gå gjennom om man vet hva man gjør, kanskje enda raskere. Resident Evil: Outbreak File #2 (PS2) Mer av det samme som Outbreak. Fem nye brett, nye fiender (som en zombie elefant...) og så videre, og fortsatt like bra. Men fortsatt like kort... *sukk* Resident Evil: Umbrella Chronicles (Wii) Var skeptisk siden det er et rent lightgun-spill, men Wii-kontrollen gjør det svært morsomt likevel. Det ser vakkert ut, er svært hektisk til tider og lar det åpne veldig mye bonusstoff, men noen av bossene mer eller mindre krever at to stk jobber samtidig. Historiene blir bare kort fortalt, og er en oppsummering av Resident Evil Zero, 1 og 3. Det er en fordel at du har spilt dem først for å skjønne noe. Resident Evil: Remake (GameCube) Remake av det første RE. Alt er som før, men grafikken er betydelig bedre, stemmene betydelig bedre, kontrollene bedre og så videre. Burde ha vært genialt, men denne gangen møter du stadig Crimson Head zombier. De er svært raske og kan ikke dø (de våkner opp igjen hele tiden etter en liten stund), noe som gjorde det altfor vanskelig for meg. Resident Evil: Survivor (PS1) Ikke tenk på det engang. Det er enda dårligere en du tror... Resident Evil 5 (xbox360, PS3) Har logisk nok ikke spilt det ennå, men minner mye mer om RE4 enn de gamle spillene. Blir nok bra, men selv om du spiller Chris Redfield blir det nok svært lite "Resident Evil"-følelse der. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Er det bare meg, eller hadde RE Zero sinnsykt bra grafikk? Så nemlig GT sin Retrospective og synes grafikken så hinsides bra ut til at det var utgitt i '02. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd det var til PS3 eller Xbox 360.. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Meget god post thecrow77! Alt er notert. Resident Evil 2 er nok min favoritt i serien, og skal se om jeg finner en kopi av remaken (kanskje Gamestop). Husker jeg ble livredd av det på PSX for et tiår siden. Virkelig synd at RE-serien har gått fra horror til action, selvom det er gode actionspill. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg innrømmer jeg er litt nerd når det gjelder RE og har lest alle bøkene opp til Nemesis (nr seks) og sett alle fire filmene. (de tre med Mila ett-eller-annet samt CGI-filmen. Den er faktisk meget bra.) RE: Zero kom på GameCube, mens de før det "bare" var PS1 og 2. Grafisk ser det svært bra ut, men husk at det er fint lite som må rendres. Det gjør at de kan ha langt høyere texture og slikt enn på andre spill, noe som vises enda bedre i remaken. RE1-3 og 4 kan forresten fås på PC også, men kontrollene der er temmelig håpløse med mindre du har en meget bra gamepad. Hadde RE4 til xbox360 og kom ganske lang før den streiket og likte det til tross for lite RE-følelse. Kjøpte det senere til PC på tilbud, men gav opp etter kort tid pga elendige kontroller selv om jeg har gamepaden til xboksen. Som et ekstra nerdefakta kan jeg nevne at Dino Crisis minner veldig mye om RE med dinosaurer, og et av de alternative kostymene til Jill Valentine i RE3 er klærne og frisyren til dama i Dino Crisis. Lenke til kommentar
Gnurpen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Burde ha vært genialt, men denne gangen møter du stadig Crimson Head zombier. De er svært raske og kan ikke dø (de våkner opp igjen hele tiden etter en liten stund), noe som gjorde det altfor vanskelig for meg. De er ikke udødelige, de kommer ikke tilbake hvis du heller kerocene på dem og deretter tenner på dem, men er likevel utrolig irriterende siden man hele tiden går tom for kerocene og må finne en tønne som det er mer igjen i. Lisa derimot er både udødelig og irriterende. Bortsett fra det, veldig bra spill. Likte posted din veldig godt, sjelden jeg ser folk som er like gira på Resident Evil som meg og har så og si de samme meningene om de forskjellige spillene, og spesielt sjeldent at jeg finner noen som liker Outbreak serien, haha. Resident Evil 3 og 0 er nok mine favoritter. Men RE:CVX, 2 og 1 er jo knallgode de også. Resident Evil 4 er bra det, men er litt trist at de mest sannsynlig ikke kommer til å gå tilbake til den gamle formen for Resident Evil. Synes ikke det blir like skummelt som før, som f.eks. følelsen man har når man går inn en dør man aldri har gått inn før. Litt for mye action i RE4 til at det blir spesielt skummelt. La merke til at the crow ikke omtalte Resident Evil: Dead Aim. Utrolig kjipt spill, bruk pengene på noe annet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 RE4 er kjempebra. Vet det er mange som ikke liker det fordi det er litt annerledes fra de andre spillene som kom før, men syns faktisk firern er ett av de bedre i serien. Lenke til kommentar
Patney Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Min tier list er: God tier: Resident Evil 2 Top tier: Resident Evil REmake Resident Evil 3 Resident Evil 4 High tier: Resident Evil Zer0 Resident Evil 1 Mid tier: Resident Evil: Code Veronica X (egentlig litt på grensen til high, det er et godt spill) Shit tier: Resident Evil: Outbreak Elsker Resident Evil. Skulle ønske de lagde remake av toeren på 360. Med de gode gamle kontrollene. Endret 26. februar 2009 av Patney Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) I gametrailer.com sin retrospective sier de at noen/ett av RE-spillene har blitt gitt ut på nytt til Wii i Japan. Husker ikke helt i farta, men tror det var snakk om RE Zero. Vet noen om det er planer for en Europa-release? Edit: Det skal være RE Zero, ikke RE 3. Endret 27. februar 2009 av Monkeyboy Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 RE4 er kjempebra. Vet det er mange som ikke liker det fordi det er litt annerledes fra de andre spillene som kom før, men syns faktisk firern er ett av de bedre i serien. IGN kjørte jo en avstemning for en stund siden hvor de spurte hvilket RE spill som var det beste. RE4 vant vel med 60-70% av stemmene. Lenke til kommentar
Patney Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) RE4 er kjempebra. Vet det er mange som ikke liker det fordi det er litt annerledes fra de andre spillene som kom før, men syns faktisk firern er ett av de bedre i serien. IGN kjørte jo en avstemning for en stund siden hvor de spurte hvilket RE spill som var det beste. RE4 vant vel med 60-70% av stemmene. Husk at det er mange som stemmer selv om de ikke har spilt de andre. Folk er dumme sånn. Og så har vi jo dem som ikke liker de andre fordi de ikke er SHOOTER nok... :@ Og Monkeyboy, jeg tror de gav ut RE zer0 og REmake (altså nulleren og eneren) bare med Wiimote-kontroller. Endret 26. februar 2009 av Patney Lenke til kommentar
Gnurpen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg synes RE4 er et knallbra spill, men det er så annerledes fra de tidligere spillene at det føles som en helt ny serie, og synes det blir litt trist hvis det aldri mer kommer et Resident Evil spill i samme dur som de tidligere resident evil spillene igjen. Hadde vært perfekt om de fortsatte å lage spill på den nye og den gamle måten om hverandre egentlig. Men med tanke på hvor mange penger RE4 har dratt inn så blir det vil sikkert dette som er fremtidens Resident Evil. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hører til gjengen her som er av den litt eldre garde. Var med på RE serien fra starten av, og den formelen er klart å foretrekke fremfor det altfor action pregede RE4 og det kommende nr.5. RE4 var eit veldig godt spill, ingen tvil her! Men ikkje akkurat det eg forbinder med RE-serien. Lenke til kommentar
Alex ws Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 og alResident Evil: Code Veronica (Dreamcast) Mer eller mindre samme spill som Code: Veronica X på PS2, men med noen forandringer. Har ikke prøvd det selv, så jeg gidder ikke gå inn på hva som er det samme og hva som er forandret. Mener Steve ser litt forskjellig ut og sånt dill, men det er neppe store forandringer. Code Veronica er den originale utgaven av dette spillet, og kom opprinnelig til Dreamcast som en eksklusiv tittel. Ble senere portet til PS2 (og enda senere GameCube) med en X (eller Complete i noen regioner) lagt til tittelen. Denne utgaven hadde et par nye cutscenes (en del flere med Albert Wesker, eksempelvis en der han slåss mot Alexia) samt en ny hårfrisyre til Steve. Denne tittelen mener jeg er den sterkeste av alle i serien. Den har den mest gjennomførte og mest modne historien av dem alle. Deler av den er virkelig spennende og faktisk rørenden, samtidig som den stadig tar uventede vendinger. Våpen-sortimentet er også veldig godt. Det er også det eneste av de klassiske Resident Evil-spillene som er rendret i full 3D, som gjør at kameravinklene aldri blir så statiske som i de andre titlene. I dag er ikke spillet like imponerende når man sammenligner det med de pre-rendrede bakgrunnene i REmake og Zero, men gameplayet og handlingen er fortsatt overlegen mener jeg. Lenke til kommentar
Patney Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hører til gjengen her som er av den litt eldre garde. Var med på RE serien fra starten av, og den formelen er klart å foretrekke fremfor det altfor action pregede RE4 og det kommende nr.5. RE4 var eit veldig godt spill, ingen tvil her! Men ikkje akkurat det eg forbinder med RE-serien. Jeg er bare 16 (og et halvt) år, men jeg vokste opp med Resident Evil helt siden det kom ut. Husker spesielt de kveldene jeg hadde som syvåring hvor jeg koste meg med Resident Evil 3 Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg er 34 år, men tilhører vel den nye garde og oppdaget serien gjennom RE4 og har bare spilt den og Umbrella Chronicles. Har dog litt fjerne planer om å få oppdatert meg og spille de eldre spillene. For meg er RE4 et av de beste spillene jeg har spilt og gir litt blaffen i alle de som maser om at 4 ikke er en del av serien. Alle serier forandrer seg og dette er nødvendig. Jeg er feks glad for at Final Fantasy-serien ikke holder seg helt tro mot nummer 1. Patney: Jepp, det var Zero, har rettet det nå. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Remaken av eneren er ett av de beste spillene jeg har spillt. Husker noen kompiser og jeg satt til langt på natt og spilte det og var livredde. Synes det er synd at de senere spillene har blitt skytespill og droppet den skumle stemningen fra eneren. Der var stemningen og frykten for det du ikke kunne se det skumle, fra og med fireren synes jeg det blir litt mye run and gun og de siste spillene er fullstendig uinteresange. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Da er du vel en av de 30% som ikke synes RE4 var det beste i serien. Lenke til kommentar
Gnurpen Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 41% http://xbox360.ign.com/articles/953/953228p1.html Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jommen sa jeg smør. Ikke sånn det lå an da jeg stemte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå