Gå til innhold

Forskjell på easyIO og import javax.swing.JOptionPane; import java.util.Scanner;

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på hva forskjellen på easyIO og import javax.swing.JOptionPane;

import java.util.Scanner; er?

Første gang jeg syslet litt med java, brukte jeg boka Rett på Java. Og da ble easyIO brukt. Da ble gjerne import easyIO.*; skrevet i begynnelsen av programmet.

I løsningsforslagene i læringsmaterialet som jeg bruker nå, blir det i begynnelsen av koden brukt

import javax.swing.JOptionPane;
import java.util.Scanner;

fremfor easyIO.

Hvorfor blir ikke easyIO brukt?

Hva er forskjellen? Er det bedre å bruke det ene over det andre?

Setter pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

easyIO er UiO sin pakke for å lese/skrive til skjerm/fil. Altså er det en pakke som kun brukes på UiO, og vel også kun i INF1000 kurset slik det er nå. JOptionPane gir et grafisk vindu hvor du har valgmuligheter. Scanner er en av javas egne måter å lese fra fil/tastatur. Hvis du skal kunne bruke det over alt vil du trenge Scanner/JOptionPane. Hvis du vil ha det grafisk burde du også se på resten av javax.swing biblioteket og java.awt. Men jeg anbefaler helt klart Scanner fremfor easyIO.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Må si meg enig med NevroMance i at easyIO er noe dritt. Bruk heller Scanner klassen, siden den allerede er installert på alle maskiner med java.

Lenke til kommentar

easyIO har sine fordeler og ulemper, jeg har brukt det så vet hva jeg snakker om. Det som jeg tenker mest rundt å bruke easyIO, er når man kommer ut i arbeidslivet og kanskje får seg en jobb i en bedrift/firma ol. Vil den bedriften akkurat bruke easyIO? Det er ikke sikkert!

Derfor synes jeg det er best å lære å programmere i java med standard-klassene! Som nevnt over, så brukes easyIO til å lese/skrive til skjerm/fil, noe som er enkelt for en som for første gang skal programmere!

Lenke til kommentar
Det som jeg tenker mest rundt å bruke easyIO, er når man kommer ut i arbeidslivet og kanskje får seg en jobb i en bedrift/firma ol. Vil den bedriften akkurat bruke easyIO? Det er ikke sikkert!

Det er 100% sikkert at ingen bedrifter bruker easyIO.

Men det er ikke poenget; man går ikke på UiO for å lære APIer.

Lenke til kommentar
blackbrrd, eller relativt mange hvis en ser alle programmene som tar input fra commandline i Linux.
Mesteparten av de programmene er nærmere 10 år gamle? :)
Var det et spørsmål, eller en påstand? Jeg ser du ender setningen med et spørsmålstegn, men den setningen ellers er formulert som en påstand.

Man bør kjenne sin IO, det handler om mer enn å spørre en bruker om noe.

Lenke til kommentar
blackbrrd, eller relativt mange hvis en ser alle programmene som tar input fra commandline i Linux.

Mesteparten av de programmene er nærmere 10 år gamle? :)

Mesteparten av de programmene oppdateres konstant, så mesteparten av de har hatt revisjoner i nyere tid. Programmene på linux boksen min er mye nyere enn de fleste programmene på windows boksen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...