Gå til innhold

for en feilmelding når jeg prøver å pakke ut tar.gz filer


Anbefalte innlegg

jeg har drevet å pakket ut filer som har en tar.gz bak navnet, jeg har sett på en beskrivelse som det står hva man skal gjøre når man skal pakke ut disse filene, men dvs. når jeg skriver zxf ammp-2.2.tar.gz: så for jeg denne feilmeldingen (barn) : ammp-2.2.tar.gz: Cannot open : Ingen slik fil eller filkatalog ( barn ) : Error is not recoverable: exiting now

Barnet avsluttet med status 2

Utsatt feil-avslutning for tidligere feil.

 

skjønner ikke dette helt jeg, noen som har noen tips å gi meg. jeg kom på i ettertid at kanskje jeg må lage en katalog før jeg pakker de ut, må jeg gjøre det eller?

 

PS: jeg har logga inn som root før jeg skal pakke ut filene.

 

Håper på mange svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, takk for svarene men må jeg lage en katalog før jeg kan pakke de ut? kanskje det er det som mangler, for jeg har prøvd det meste nå. og når jeg pakker ut filene hvor havner de da? siden at jeg må være root for å pakke de ut mener jeg. så de vil si at hvis jeg skal installere Opera som ligger i tar.gz fil så må jeg skrive: tar xvfz opera-6.12-20030305.1-static-qt.i386.tar.gz? eller er jeg helt på jordet her?

 

Håper på mange svar.

Lenke til kommentar
ok, takk for svarene men må jeg lage en katalog før jeg kan pakke de ut? kanskje det er det som mangler, for jeg har prøvd det meste nå. og når jeg pakker ut filene hvor havner de da? siden at jeg må være root for å pakke de ut mener jeg. så de vil si at hvis jeg skal installere Opera som ligger i tar.gz fil så må jeg skrive: tar xvfz opera-6.12-20030305.1-static-qt.i386.tar.gz? eller er jeg helt på jordet her?

 

Håper på mange svar.

f-en bør vel helst være sist?

Min standard kommando:

tar xzvf <filnavn>.tar.gz.

Husk: Ved lange filnavn; så skriv begynnelsen av navnet, og trykk TAB.

Det kalles autocompletion;)

Lenke til kommentar

da tror jeg at jeg har fått det med meg, håper det iallefall, for det er ikke alle programmene som jeg har som er i RPM, håper det går, skal prøve det litt senere tenker jeg.

 

Takk for alle svar. gir beskjed om hva som skjedde, når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar

uannsett hvilken kode jeg skriver så for jeg denne meldingen: (barn) : <filnavn>.tar.gz: Cannot open : Ingen slik fil eller filkatalog ( barn ) : Error is not recoverable: exiting now

Barnet avsluttet med status 2

Utsatt feil-avslutning for tidligere feil.

 

det skjer når jeg skriver xfvz og andre koder som jeg har funnet, men ingenting virker, kommer samme feilmeldingen hele tia. hva kan være galt da? skjønner ingenting her jeg. jeg har skrevet filnavnet rett og alt, og jeg har prøvd mange programmer nå.

 

Noen flere tips?

Lenke til kommentar

Se på dette:

 


# tar -xvfz

tar: z: Cannot open: No such file or directory

tar: Error is not recoverable: exiting now

 

Du må virkelig spesifisere riktig filnavn.. Bruk TAB som nevnt ovenfor, TAB er tasten med to piler hver sin vei.. Og ja, det holder å spesifisere filnavnet, du trenger ikke noen mappe..

Lenke til kommentar

vel da skal jeg komme med et forslag . av alle de 567 eller noe postene dine så er 98 % spørsmål og det meste om linux. Hold deg til windows , ikke ta dette ille opp , men hvis du skal poste en msg her hver eneste gang du får problemer så er ikke linux noe for deg. kjøp deg en linux bok og sett deg inn i det og prøv heller å søk på forumet.

 

jeg er sikker på at hvis jeg søker så finner jeg 100vis av poster om tar.gz feil. jeg tror ikke du googler eller søker på forumet for da hadde du ikke trengt å lage disse meningsløse topicene, de er meningsløse fordi spørsmålet har blitt stilt et par hundre ganger før. så gjør som jeg sier og hold deg til windows , jeg tror det er det beste operativsystemet for deg. :smile:

Lenke til kommentar

tar xvfz filnavn.tar.gz

Funker helt fint det.

Det gjør det aldeles ikke. Parameteren f på være etterfulgt av et filnavn. - er derimot optional av en eller annen merkelig grunn. Det er imot standarden å gjøre parameter indikatoren optional.

Tror du jeg lyver? Jeg har brukt den kommandoen i diverse distroer i flere år, uten å forrandre på rekkefølgen av noen av parameterene. Jeg har aldri hatt problemer med å pakke ut en tar.gz fil, så lenge den ikke er korrupt.

Lenke til kommentar
vel da skal jeg komme med et forslag . av alle de 567 eller noe postene dine så er 98 % spørsmål og det meste om linux. Hold deg til windows , ikke ta dette ille opp , men hvis du skal poste en msg her hver eneste gang du får problemer så er ikke linux noe for deg. kjøp deg en linux bok og sett deg inn i det og prøv heller å søk på forumet.

Altså.

Fyren må ha lov til å spørre om så mye han vil på forumet uten at folk skal be han om å slutte å syte.

Hvis du mener du har kunnskaper til det så lag heller en FAQ og be en moderator om å sette den som en sticky, så slipper dere heller slike spm.

Og det å be en bruker om å overgi seg til windows syns jeg er dårlig gjort. :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...