Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Hallo Sitter å tenker som en gærning om min karriere i Forsvaret. Har vurdert å søke Fjernoppklaring, KJK e.l. Har også vurdert IntOps og lurer på åssen det er med risiko. Jeg drar jo selvsagt ikke ned i Afghanistan helt uten videre, vil vite åssen det for nordmenn. Vi får jo ikke vite alt som skjer nedi der? Dødsfall, skader osv. Må jo bli innkalt til førstegangstjenesten først men satser på at jeg blir det. Grunn til at jeg vil, er opplevelse, ikke lyst til å studere med det første og selvsagt så har det en del med penger. Takker til svar. Endret 20. februar 2009 av Slettet-INkUtP Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hallo Sitter å tenker som en gærning om min karriere i Forsvaret. Har vurdert å søke Fjernoppklaring, KJK e.l. Har også vurdert IntOps og lurer på åssen det er med risiko. Jeg drar jo selvsagt ikke ned i Afghanistan helt uten videre, vil vite åssen det for nordmenn. Vi får jo ikke vite alt som skjer nedi der? Dødsfall, skader osv. Må jo bli innkalt til førstegangstjenesten først men satser på at jeg blir det. Grunn til at jeg vil, er opplevelse, ikke lyst til å studere med det første og selvsagt så har det en del med penger. Takker til svar. Penger burde vel egentlig ikke være en stor motivasjons faktor når du vurderer intops. I løpet av de 6 månedene du er der nede tjener du vel rundt 300 000.. noe som kan virke som grei lønn for et halvt år, men så er du på jobb 24 timer i døgnet og med livet som innsats. I Fjernoppklaring har du vel en grunn lønn på 315 000 hvis jeg ikke husker feil. Noe som i seg selv ikke er så utrolig mye, men du får jo en del mer utbetalt pga øvelser og div. Før du vurderer å søke Fjernoppklaring el KJK så burde du virkelig finne ut hva du går til. Fjernoppklaring er ikke noe å kimse av.. de gutta virker harde. Var på et foredrag de holdt rett før jul, og de imponerte stort. Bo 28 dager på OP uten etteforsyninger er ikke noe alle takler like bra. Men det skal være sagt at de også får en del kule kurs, for eks det ene skytter kurset deres som så utrolig fett ut. Det er ikke akkurat lett å komme seg inn i KJK eller. Når det gjelder intops er det nok mye vi ikke får vite, men store hendelser som dødsfall og operasjoner som Harekate Yolo 1 og 2 osv får vi med oss. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Med livet som innsats så forventer man kanskje litt tilbake? I tillegg så får man kanskje en rekke opplevelser i mange land som man ikke komer til å glemme. Dette er snakk om en jobb akkurat som en eller annen ingeniør som tjener 600k i året fek.s bare at det er mer fart og spenning. Jeg vil gjerne verve meg i 3 års tid hvis jeg hadde fått mulighet til det også tatt studier senere. Dette er noe man ikke kan gjøre alt for sent i livet, men det kan man med studier. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ang intops kan jeg nok ikke svare deg. om det evt. skjer ting der nede som ikke kommer i media, så kan du ikke regne med at noen poster her heller. oftest er det slik at de som vet ikke sier noe, og de som mener de har en anelse/gjetter snakker ut om noe de egentlig ikke kan. bare en ting jeg lurer på, har du vært i førstegangstjenesten? kom deg inn i en grønn stilling der, så kan du se litt hva alt gjelder. det er umulig å vite om man liker slikt eller ikke når man ikke har noe erfaring som kan sammenlignes med det som skjer der nede. penger bør ikke være den store motivasjonen for å dra ned dit, greit nok å ha det i bakhodet, men ikke dra ned med kun penger i hodet... Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Med livet som innsats så forventer man kanskje litt tilbake? I tillegg så får man kanskje en rekke opplevelser i mange land som man ikke komer til å glemme. Dette er snakk om en jobb akkurat som en eller annen ingeniør som tjener 600k i året fek.s bare at det er mer fart og spenning.Jeg vil gjerne verve meg i 3 års tid hvis jeg hadde fått mulighet til det også tatt studier senere. Dette er noe man ikke kan gjøre alt for sent i livet, men det kan man med studier. I Fjernoppklaring får du veldig liten tid til studier på si (deres ord, ikke mine). TMBN kjører 3 års kontrakter, der er det vel litt større muligheter for å studere ved siden av tjenesten, men også der har du en del å gjøre ellers. Tviler på at du får så god tid til studier hvis du er i KJK. Selvfølgelig forventer man noe tilbake når man jobber som livet som innsats. Derfor jeg sier lønna ikke er allverden i forhold til hvor mye du jobber og hvor mye du risikerer (men så er det jo ditt eget valg også da, de som drar ned vet hva de går til)... Du får nok ikke "en rekke opplevelser i mange land", med mindre du også tenker på kurs i utlandet (da går det vel stort sett også i Tyskland?). For øyeblikket sender Norge kun slike soldater til Afghanistan, kanskje det blir aktuelt med andre land som for eks Kongo el Tsjad etterhvert, men slik det ser ut nå kommer vi nok til å være i Afghanistan en stund til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg tenker ikke på å studere hvis kommer til å være i enten KJK, TMBN o.l. Jeg jobber selvsagt ferdig og gjør så bra jeg kan og så ta jeg opp studier, da er jeg antakelig 22-23 år hvis jeg signerer en kontrakt. Livet har jo såvidt begynt i en alder av 23. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Gjennomfør førstegangstjenesten før du vurderer videre karriere, det er mitt tips Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Gjennomfør førstegangstjenesten før du vurderer videre karriere, det er mitt tips Selvsagt så skal jeg det, men har store forhåpninger . Man må jo ha fullført fo å gå Fjernoppklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå