pooh_09 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Ny Acer - men til det bruket vi trenger den til - var vi nødt til å legge inn XP. Vel...det var ikke noe problem for den unge mann hos Elkjøp - men han glemte å fortelle oss et par vesentlige ting. 1. Tekniker var under opplæring. (Første dag på jobb, spør du meg!) 2. Hadde forsøkt dette en gang før på en annen pc og mislykkes. 3. Vi ville miste 2/3 av lagringsplass. 4. Kamera som er integrert virker ikke lenger. 5. Forandre fra Vista til XP er ikke anbefalt på laptop’er som er satt opp med Vista. 6. Han laget ikke en recovery disk FØR han sletta Vista. D'oh.... Det gikk jo til helvete - mista 2/3 av lagringsplassen - kamera og fingerprint virker ikke...og vi må betale 1.200,- for at han skal sette maskinen tilbake til originalt stand - eller få den som den er nå - med WinXP...og mesteparten ubrukelig. Dette var en 8.000,- laptop! Mitt spørsmål er - aner noen hvor vi kan skaffe recovery cd'er for Vista?Vi har ikke forferdelig lyst til å la Pompel røre maskinen vår igjen! ***update*** Ringte Acer - de sender recovery CD'er gratis - siden Laptop'en var så ny...men det tar 4-5 uker........... Endret 23. februar 2009 av pooh_09 Lenke til kommentar
Zevs31 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ny Acer - men til det bruket vi trenger den til - var vi nødt til å legge inn XP. Vel...det var ikke noe problem for den unge mann hos Elkjøp - men han glemte å fortelle oss et par vesentlige ting. 1. Tekniker var under opplæring. (Første dag på jobb, spør du meg!) 2. Hadde forsøkt dette en gang før på en annen pc og mislykkes. 3. Vi ville miste 2/3 av lagringsplass. 4. Kamera som er integrert virker ikke lenger. 5. Forandre fra Vista til XP er ikke anbefalt på laptop’er som er satt opp med Vista. 6. Han laget ikke en recovery disk FØR han sletta Vista. D'oh.... Det gikk jo til helvete - mista 2/3 av lagringsplassen - kamera og fingerprint virker ikke...og vi må betale 1.200,- for at han skal sette maskinen tilbake til originalt stand - eller få den som den er nå - med WinXP...og mesteparten ubrukelig. Dette var en 8.000,- laptop! Mitt spørsmål er - aner noen hvor vi kan skaffe recovery cd'er for Vista?Vi har ikke forferdelig lyst til å la Pompel røre maskinen vår igjen! klag til elkjøp, dere må jo selfølgelig få vite slike vesentlige problemer FØR man forandrer til XP....... Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Såfremt du har kjøpt den på elkjøp har du 30 dagers returrett! Da skal du få tilbake alle pengene tilbake. I min butikk så velger vi å gi tilbake alt, inkludert for "arbeidet" med å sette opp en laptop. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) 1. Tekniker var under opplæring. (Første dag på jobb, spør du meg!) Ikke relevant. 2. Hadde forsøkt dette en gang før på en annen pc og mislykkes. Var det samme modell, og selger visste dette før de startet? Dersom det ikke er samme modell, er det ikke relevant. 3. Vi ville miste 2/3 av lagringsplass. Nei, det vil du ikke. XP bruker mindre plass på harddisken enn Vista. Skyldes heller at teknikker ikke har partisjonert/formatert disken korrekt. Dette er noe som enkelt kan løses. 4. Kamera som er integrert virker ikke lenger. Dette skyldes mest sannsynlig manglende drivere til Vista. Dersom selger ikke tydelig fortalte at han ikke kunne garantere at XP ville fungere på maskinen, så har du her krav på å få dette utbedret eller hevet kjøpet. 5. Forandre fra Vista til XP er ikke anbefalt på laptop’er som er satt opp med Vista. Det er en sannhet med modifikasjoner. En laptop med Vista kan være godkjent for å kjøre XP. Dette må da undersøkes i forkant av kjøp av maskin som skal nedgraderes. Det er ingen generell regel som sier at maskiner med Vista ikke er anbefalt innstalert XP. Dersom maskinen blir kjøpt med begrunnelse at den skal brukes med Windows XP, og selger ikke tar tydelig forbehold om at det ikke er garantert at XP vil fungere på den har kjøper rett til å heve kjøpet eller krav på ombytte. Dersom det er tilfellet er det viktig at kjøper har vært tydelig på at maskinen skal nedgraderes til XP ved kjøpstidspunktet. Slik jeg forstår det var det da dere kjøpte maskinen at dere ga selger denne beskjeden? 6. Han laget ikke en recovery disk FØR han sletta Vista. D'oh.... Det er en blemme. Dere har da krav på at de ordner en Vista recovery uten ekstra omkostninger for dere. Endret 28. februar 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (Denne er vel strengt tatt postet i feil kategori) Uansett er det da ikke noe vanskeligere enn at du selv installerer Vista på nytt? Regner med at CDen følger med. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Uansett er det da ikke noe vanskeligere enn at du selv installerer Vista på nytt? Regner med at CDen følger med. Dersom kunden spesifiserte at han/hun skulle bruke XP på maskinen holder det ikke bare å installere Vista. Dersom Vista ikke går på denne modellen kan kjøper heve kjøpet. Kjøper har i tillegg krav på å få tilbakebetalt kostnaden det var å la selger installere XP. Det selger skulle ha gjort her hadde vært å ta forbehold om at det ikke er noen garantier for at XP er kompatibel med denne modellen. Da hadde kunden bært ansvaret for både kjøpet og evt. betaling av installasjon. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Siden det var liten lagringsplass igjen, så regner jeg med at den ansatte ikke fjernet recovy-stasjonen, og kun c. Men det vil ikke påvirke stort med lagringsplassen uansett. Men jeg tror at trådstarter har misforstått litt med lagringen og. Hardisken er muligens delt opp i C og D, der begge har f.eks 80 gig plass hver. Og på C, blir også windows og andre programmer installert. Derfor vil man ikke ha i nærheten av 160 gig ledig plass på stasjon c. Nå vet jeg ikke om det er årsaken, men det er godt mulig. Om det mangler en driver, så finnes sansynlig driveren til xp også. Sjekk evt nettsiden til fabrikat. Men dette var dårlig av den ansatte. Kanskje det ville vært lurt å kontakte hovedansrvarlig for pc-klinikken eller avdelingsleder for data? Lenke til kommentar
pooh_09 Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Siden det var liten lagringsplass igjen, så regner jeg med at den ansatte ikke fjernet recovy-stasjonen, og kun c. Men det vil ikke påvirke stort med lagringsplassen uansett. Men jeg tror at trådstarter har misforstått litt med lagringen og. Hardisken er muligens delt opp i C og D, der begge har f.eks 80 gig plass hver. Og på C, blir også windows og andre programmer installert. Derfor vil man ikke ha i nærheten av 160 gig ledig plass på stasjon c. Nå vet jeg ikke om det er årsaken, men det er godt mulig. Om det mangler en driver, så finnes sansynlig driveren til xp også. Sjekk evt nettsiden til fabrikat. Men dette var dårlig av den ansatte. Kanskje det ville vært lurt å kontakte hovedansrvarlig for pc-klinikken eller avdelingsleder for data? heisan - og takk til alle gode gode svar. Dette var en Acer Aspire 6930G - Med Vista i utgangspunktet. Gubben jobber i låsesmed bransjen, og der er det programmer som kun tar XP (låsepaneler - touchpad systems ect). Først - lagringsplass - den er jo ikke borte det vet vi - men han påstod at for å få lagt Vista inn - måtte han fjerne partisjon D - og der lå alle opplysningene om Vista. Vi har bestilt recover CD'er fra Acer - som det vil ta 4 - 5 uker før vi får. Vi har hentet laptopen nå - fikk valget om og ikke å betale noe og få den som den var - m/XP- eller sette den opp som den var ny - og betale 1.200,- for dette. Vi valgte å gjøre det selv, og tok maskinen med hjem. Symbian_Pro - det følger ikke alltid med CD - fordi alle opplysninger man trenger - ligger i en partisjon på hard disken, og siden dette ble slettet - hadde vi ingen mulighet til å sette den opp selv...det sørget den unge mann for. Vi kom heller ikke på nettet - men de fikset vi også selv. Tankekorset her er - vi er ikke ekspertene - så vi stolte på at et firma med noen med datakunnskap kunne gjøre denne jobben for oss. Endret 1. mars 2009 av pooh_09 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Ikke for å strø salt i såret, men jeg har som hovedregel at ting jeg ikke har greie på kjøper jeg hos en spesialist. Sykkelen min kjøpte jeg hos en dedikert sykkelbutikk. SLR-kameraet mitt kjøpte jeg i en fotobutikk. Skal ha meg stereo snart og det kommer jeg til å kjøpe hos HiFi-klubben. Da vet jeg at jeg får snakke med noen som har greie på det jeg skal ha, og at jeg kan regne med professionell hjelp om noe skulle oppstå. Selvfølgelig kan jeg være uheldig når jeg handler hos en spesialist, men sjansen er langt mindre enn når du handler hos noen som selger alt mellom himmel og jord. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Ikke for å strø salt i såret, men jeg har som hovedregel at ting jeg ikke har greie på kjøper jeg hos en spesialist. Sykkelen min kjøpte jeg hos en dedikert sykkelbutikk. SLR-kameraet mitt kjøpte jeg i en fotobutikk. Skal ha meg stereo snart og det kommer jeg til å kjøpe hos HiFi-klubben. Da vet jeg at jeg får snakke med noen som har greie på det jeg skal ha, og at jeg kan regne med professionell hjelp om noe skulle oppstå. Selvfølgelig kan jeg være uheldig når jeg handler hos en spesialist, men sjansen er langt mindre enn når du handler hos noen som selger alt mellom himmel og jord. Det er derfor Elkjøp og har avdelinger for brunt, hvitt, tele og data. På den måten så burde de ansatte på avdelingen vite hva de skal gjøre. Man skal kunne forvente lik service på slike steder og. Men om de sender nye recovery-plater, så vil trådstarter igjen kun få vista. Det er ikke helt praktisk når tråstarter ønsker xp da. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Ikke for å strø salt i såret, men jeg har som hovedregel at ting jeg ikke har greie på kjøper jeg hos en spesialist. Sykkelen min kjøpte jeg hos en dedikert sykkelbutikk. SLR-kameraet mitt kjøpte jeg i en fotobutikk. Skal ha meg stereo snart og det kommer jeg til å kjøpe hos HiFi-klubben. Da vet jeg at jeg får snakke med noen som har greie på det jeg skal ha, og at jeg kan regne med professionell hjelp om noe skulle oppstå. Selvfølgelig kan jeg være uheldig når jeg handler hos en spesialist, men sjansen er langt mindre enn når du handler hos noen som selger alt mellom himmel og jord. Det er derfor Elkjøp og har avdelinger for brunt, hvitt, tele og data. På den måten så burde de ansatte på avdelingen vite hva de skal gjøre. Man skal kunne forvente lik service på slike steder og. Spesiallistene har ofte langt mer kunnskap om sine produkter enn det du finner på Coop, Elkjøp, Expert, Siba eller Euronics. De har også gjerne en litt annen innstilling til kundene. Nå er dette en generell regel, og det finnes selvfølgelig unntak. Uansett blir det det litt OT. Men om de sender nye recovery-plater, så vil trådstarter igjen kun få vista. Det er ikke helt praktisk når tråstarter ønsker xp da. Derfor mener jeg at kjøper har krav på å få kjøpet hevet samt tilbakebetalt for servicen. Kunden burde så gå et sted der han kan kjøpe en laptop med XP. Dette er hovedsaklig snakk om business-maskiner. Noe han i utgangspunktet skulle ha blitt tilbudt av selger der han kjøpte maskinen. Regner med at selger gjorde en behovsanalyse, og kjøper sa at han ville trenge XP for bruk med nevnte programmer i jobbsammenheng? Endret 1. mars 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Derfor mener jeg at kjøper har krav på å få kjøpet hevet samt tilbakebetalt for servicen. Kunden burde så gå et sted der han kan kjøpe en laptop med XP. Dette er hovedsaklig snakk om business-maskiner. Noe han i utgangspunktet skulle ha blitt tilbudt av selger der han kjøpte maskinen. Regner med at selger gjorde en behovsanalyse, og kjøper sa at han ville trenge XP for bruk med nevnte programmer i jobbsammenheng? Men hvilket grunnlag for heving? Det er fullt mulig å få installert xp på maskine, og det vil helt sikkert finnes drivere til webcan'en. Driveren brytte ikke den ansatte seg om å finne dessverre. Kunden kan klage på arbeidet som ble gjort, og evt kreve tilbake pengene for det arbeidet. Uansett så har Elkjøp 30 dagers returrett. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Derfor mener jeg at kjøper har krav på å få kjøpet hevet samt tilbakebetalt for servicen. Kunden burde så gå et sted der han kan kjøpe en laptop med XP. Dette er hovedsaklig snakk om business-maskiner. Noe han i utgangspunktet skulle ha blitt tilbudt av selger der han kjøpte maskinen. Regner med at selger gjorde en behovsanalyse, og kjøper sa at han ville trenge XP for bruk med nevnte programmer i jobbsammenheng? Men hvilket grunnlag for heving? Det er fullt mulig å få installert xp på maskine, og det vil helt sikkert finnes drivere til webcan'en. Driveren brytte ikke den ansatte seg om å finne dessverre. Kunden kan klage på arbeidet som ble gjort, og evt kreve tilbake pengene for det arbeidet. Uansett så har Elkjøp 30 dagers returrett. Dersom ikke webcam fungerer under XP er dette en mangel. Kunde skal ikke selv måtte lete dette opp når han har betalt selger for å gjøre jobben. Videre er det flere og flere komponenter der det ikke er utviklet drivere for XP. Har selv erfart flere nye maskiner der det har vært problem med installasjon av XP grunnet manglende driverstøtte. Altså, ble maskinen kjøpt med argument at XP skulle fungere på maskinen, noe det tydeligvis ikke gjør, har kunde full rett til å heve kjøpet. Skulle det derimot vise seg at XP fungerer, så har ikke kunde denne retten. Da må selger sørge for at systemet blir satt opp fiks ferdig med XP og alle drivere installert. Endret 2. mars 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Og du kan bekrefte at det ikke finnes drivere for webcam'en til xp? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Og du kan bekrefte at det ikke finnes drivere for webcam'en til xp? Dersom det finnes drivere til webcam, er det selger som skal legge inn dette for kunde. Dersom selger ikke klarer å finne drivere, enten fordi de ikke finnes eller fordi han ikke leter godt nok, så har kunde krav på å gå fra kjøpet samt dekket kostnadene for servicen. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Og du kan bekrefte at det ikke finnes drivere for webcam'en til xp? Dersom det finnes drivere til webcam, er det selger som skal legge inn dette for kunde. Dersom selger ikke klarer å finne drivere, enten fordi de ikke finnes eller fordi han ikke leter godt nok, så har kunde krav på å gå fra kjøpet samt dekket kostnadene for servicen. Men da har uansett selger rett til å fikse problemet. Da må man reklamere. Men om det ikke finnes driver til xp, at det er umulig å få tak i altså, så har kunden rett til å heve kjøpet, etter min mening ihvertfall. Så ikke gi kunden falkse forhåpninger om at kunden har rett til å heve kjøpet om kunden mulig ikke har den retten. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Snillekim, les gjerne mitt forrige innlegg. Selger har rett til forsøk på utbedring. Da kan ikke kunde normalt sett gå fra avtalen. Dersom det ikke lar seg gjøre å utbedre kan kunde gå fra avtalen. Kunde skal da uansett ha tilbake for hva det kostet å legge inn XP. Videre er det uhørt at selger skal ha 1200 kroner for å sette maskinen tilbake til Vista. De har tross alt lagt inn noe som ikke fungerer. Enten så får de få XP til å fungere, eller så får de legge Vista tilbake uten ytterligere kostnad dersom kunden ønsker dette fremfor å heve kjøpet. Kunden skal ikke på noen som helst måte straffes for slett arbeid utført av selger. Endret 2. mars 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
pooh_09 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Snillekim, les gjerne mitt forrige innlegg. Selger har rett til forsøk på utbedring. Da kan ikke kunde normalt sett gå fra avtalen. Dersom det ikke lar seg gjøre å utbedre kan kunde gå fra avtalen. Kunde skal da uansett ha tilbake for hva det kostet å legge inn XP. Videre er det uhørt at selger skal ha 1200 kroner for å sette maskinen tilbake til Vista. De har tross alt lagt inn noe som ikke fungerer. Enten så får de få XP til å fungere, eller så får de legge Vista tilbake uten ytterligere kostnad dersom kunden ønsker dette fremfor å heve kjøpet. Kunden skal ikke på noen som helst måte straffes for slett arbeid utført av selger. Oppdatering: Vi hentet maskinen - XP fungerer - og vi fikk valget - enten å betale 1200,- for å sette laptop'en tilbake til utgangspunktet - eller å hente den med xp/ellers mesteparten ikke fungerende - og ikke betale noe. Vi stoler jo ikke på dette pc-verkstedet i det hele tatt mer...så vi hentet den og tar heller jobben med å sette den tilbake til Vista. Har kjøpt vår siste laptop/data på Elkjøp. De gutta som visste hva de gjorde - og har gitt oss utmerket service og jobb gjnnom mange år - har sluttet - og det er helt tydelig at de som har overtatt dessverre ikke hverken har peiling eller fått opplæring. Vi mistet også nettet - fikk melding om seritfikat som manglet - så åpebart en konflikt. Løste dette relativt enkelt med min egen laptop - Google.....fant en side om dette og det var fikset på 20 minutter. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Så dere måtte betale for oppsett av XP selv om det ikke fungerer? Hvordan i all verden klarte de å argumentere for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå