Trondster Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 EF 50mm f/1.0L er også litt spesiell, bare fordi. Tror også det er litt av hvert av spenstig optikk som har vært koblet opp med en 20Da.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) EF 50mm f/1.0L er også litt spesiell, bare fordi. Canon 50mm f/1.0L er kul, men samme problem med den i daglig bruk som alle andre objekiver med større blender enn f/2.8, veldig vanskelig å bruke søkeren for å få skikkelig styring på DOF, må nesten alltid gå over til liveview (søkeren "virker ikke" skikkelig på samtlige kamerahus for de store blenderåningene. Endret 21. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Haha, hærlige saker. Syntes 220 graders synsvinkel tok kaka Rimelig pent å dra opp av kamerabagen. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Tenkte å komme med 800mm frå Canon. Men det er jo småkaker! Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Syntes Canon 200mm f/2.0L IS bør nevnes... Jeg liker tanken på dette Endret 22. februar 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Flex Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Mye morsomt i denne tråden. Tok et par Google-søk og fant noen andre morsomheter. Zoomatar 180mm f/1.3 Mer om samme objektivet Super-Zoomatar 240mm f/1.2 Carl Zeiss Jena (?) 125mm f/0.8 (ser ut til å være et røntgenobjektiv) Old Delft 150mm f/0.75 (fant ikke noe bilde av denne) Carl Zeiss Jena 50mm f/0.77 (røntgenobjektiv) Ellers fins det mange andre gamle røntgenobjektiver med fin lysstyrke (rundt f/1) til salgs på eBay. Søk etter Rodenstock Heligon eller Kowa. Angående Zeiss 50mm f/0.7: Om jeg ikke husker feil, var vel denne egentlig en modifisert versjon av en 70mm f/1 (som ble produsert i 1941 for bruk under 2. verdenskrig), hvor man satte bakpå en "0,7x telekonverter", som ga ett ekstra f-stop (men med mindre bildesirkel). Hvorfor i alle dager er det ingen som klarer å lage noe tilsvarende i dag, som kan gi ett ekstra f-stop på gamle fullformatobjektiver? Endret 22. februar 2009 av Flex Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Når man ser på hvilke bruksområder disse ultralyssterke objektivene er laget for (millitære, nasa, Hollywood), så er det nok ikke det at man ikke kan, så mye som at det er så voldsomt kostbart at markedet ikke er særlig stort... Lenke til kommentar
M.H Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hadde ikke vært spesielt gøy og mistet den 6 millimeteren til nikon i gulvet og fått sprekk i frontelementet. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Angående Zeiss 50mm f/0.7: Om jeg ikke husker feil, var vel denne egentlig en modifisert versjon av en 70mm f/1 (som ble produsert i 1941 for bruk under 2. verdenskrig), hvor man satte bakpå en "0,7x telekonverter", som ga ett ekstra f-stop (men med mindre bildesirkel). Hvorfor i alle dager er det ingen som klarer å lage noe tilsvarende i dag, som kan gi ett ekstra f-stop på gamle fullformatobjektiver? Tror alt du trenger å vite om dette er tilgjengelig ved å lese denne posten, tråden den er med i og linkene den refererer til. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24892978 Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hadde ikke vært spesielt gøy og mistet den 6 millimeteren til nikon i gulvet og fått sprekk i frontelementet. Tror parketten hadde gitt etter først Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Velkjente Leica Noctilux hører vel hjemme i en slik tråd. Men om det er kuleste vil jeg si de gamle manuellfokus pancake-objektivene til bl.a. Pentax og Nikon er naturlige valg. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Syns også det er noe fandenivoldsk over Nikkor 300mm f/2.0. The Mother of all Telephotos Tenkte og kjøpe den,men når den ikke har IS blir den ubrukelig håndhold jeg synes denne kommentaren var litt fønny Need something longer? A Canon Extender EF 1.4x boosts the beast up to a 1680/8, and the Canon Extender EF 2x will get you to a 2400/11. For what it's worth, if you couple this lens to a Rebel XTi or EOS 40D you end up with the 35mm-equivalent of 1920/5.6, a 2688/8 with a 1.4x extender, and a 3840/11 with a 2x extender. If you need to focus any tighter to your subject you'll have to hop a plane and fly there. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Syns også det er noe fandenivoldsk over Nikkor 300mm f/2.0. The Mother of all Telephotos Tenkte og kjøpe den,men når den ikke har IS blir den ubrukelig håndhold Syntes det er litt merkelig å sette srabilisator på Canon 800mm f5.6L IS Lenke til kommentar
M.H Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hadde ikke vært spesielt gøy og mistet den 6 millimeteren til nikon i gulvet og fått sprekk i frontelementet. Tror parketten hadde gitt etter først Mulig det. Om jeg noen gang skulle få tak i en slik, ville jeg neppe turt å teste. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Noen liker vin som kan drikkes, og andre liker vin for lagring (samling) Ser ut til at det samme gjelder objektiver også. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Ser ut til at det samme gjelder objektiver også. Gawd! Mon tro hvor mange av de Nikkorene som faktisk går på F-fatningen. Jeg vet jo at Repro-Nikkorene gjør det, men Ultra-Micro? F-fatningen er riktignok den mest utbredte fatningen for industrielle objektiver, så sjansen er nok tilstede... Noen av disse har en helt absurd høy oppløsning - jeg mener å huske at vi snakker over 2000 lpm. Edit: Korreksjon. Iflg.Bjørn Rørslett har 28 mm f/1.8 Ultra-Micro-Nikkor en oppløsning på 1200 lpm. Det er fortsatt absurd skarpt. Endret 23. februar 2009 av Anew Lenke til kommentar
arela Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Skal tro om det er hagen til eierer de er fotografert i. I såfall er det lett å forstå at han kan ha midler til å samle slikt Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Noen liker vin som kan drikkes, og andre liker vin for lagring (samling)Ser ut til at det samme gjelder objektiver også. Den nettsia der var like interessant pga objektivene som for den fantastisk dårlige engelsken. Underholdende! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Gawd! Mon tro hvor mange av de Nikkorene som faktisk går på F-fatningen. Jeg vet jo at Repro-Nikkorene gjør det, men Ultra-Micro? F-fatningen er riktignok den mest utbredte fatningen for industrielle objektiver, så sjansen er nok tilstede... (..) Vel - en så dedikert samler har nok uansett mistet fatningen for lenge siden.. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Vel - en så dedikert samler har nok uansett mistet fatningen for lenge siden.. *golf klapp* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå