Gå til innhold

Kuleste objektivet noensinne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EF 50mm f/1.0L er også litt spesiell, bare fordi. :)

Canon 50mm f/1.0L er kul, men samme problem med den i daglig bruk som alle andre objekiver med større blender enn f/2.8, veldig vanskelig å bruke søkeren for å få skikkelig styring på DOF, må nesten alltid gå over til liveview (søkeren "virker ikke" skikkelig på samtlige kamerahus for de store blenderåningene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Mye morsomt i denne tråden. Tok et par Google-søk og fant noen andre morsomheter.

Zoomatar 180mm f/1.3

Mer om samme objektivet

Super-Zoomatar 240mm f/1.2

Carl Zeiss Jena (?) 125mm f/0.8 (ser ut til å være et røntgenobjektiv)

Old Delft 150mm f/0.75 (fant ikke noe bilde av denne)

Carl Zeiss Jena 50mm f/0.77 (røntgenobjektiv)

Ellers fins det mange andre gamle røntgenobjektiver med fin lysstyrke (rundt f/1) til salgs på eBay. Søk etter Rodenstock Heligon eller Kowa.

Angående Zeiss 50mm f/0.7: Om jeg ikke husker feil, var vel denne egentlig en modifisert versjon av en 70mm f/1 (som ble produsert i 1941 for bruk under 2. verdenskrig), hvor man satte bakpå en "0,7x telekonverter", som ga ett ekstra f-stop (men med mindre bildesirkel). Hvorfor i alle dager er det ingen som klarer å lage noe tilsvarende i dag, som kan gi ett ekstra f-stop på gamle fullformatobjektiver?

Endret av Flex
Lenke til kommentar
Angående Zeiss 50mm f/0.7: Om jeg ikke husker feil, var vel denne egentlig en modifisert versjon av en 70mm f/1 (som ble produsert i 1941 for bruk under 2. verdenskrig), hvor man satte bakpå en "0,7x telekonverter", som ga ett ekstra f-stop (men med mindre bildesirkel). Hvorfor i alle dager er det ingen som klarer å lage noe tilsvarende i dag, som kan gi ett ekstra f-stop på gamle fullformatobjektiver?

Tror alt du trenger å vite om dette er tilgjengelig ved å lese denne posten, tråden den er med i og linkene den refererer til.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24892978

Lenke til kommentar
Syns også det er noe fandenivoldsk over Nikkor 300mm f/2.0.

:)

The Mother of all Telephotos

Tenkte og kjøpe den,men når den ikke har IS blir den ubrukelig håndhold :)

jeg synes denne kommentaren var litt fønny

Need something longer? A Canon Extender EF 1.4x boosts the beast up to a 1680/8, and the Canon Extender EF 2x will get you to a 2400/11. For what it's worth, if you couple this lens to a Rebel XTi or EOS 40D you end up with the 35mm-equivalent of 1920/5.6, a 2688/8 with a 1.4x extender, and a 3840/11 with a 2x extender. If you need to focus any tighter to your subject you'll have to hop a plane and fly there.
Lenke til kommentar
Hadde ikke vært spesielt gøy og mistet den 6 millimeteren til nikon i gulvet og fått sprekk i frontelementet. :p

Tror parketten hadde gitt etter først :)

Mulig det. Om jeg noen gang skulle få tak i en slik, ville jeg neppe turt å teste. :p

Lenke til kommentar

Gawd! Mon tro hvor mange av de Nikkorene som faktisk går på F-fatningen. Jeg vet jo at Repro-Nikkorene gjør det, men Ultra-Micro? F-fatningen er riktignok den mest utbredte fatningen for industrielle objektiver, så sjansen er nok tilstede... Noen av disse har en helt absurd høy oppløsning - jeg mener å huske at vi snakker over 2000 lpm.

Edit: Korreksjon. Iflg.Bjørn Rørslett har 28 mm f/1.8 Ultra-Micro-Nikkor en oppløsning på 1200 lpm. Det er fortsatt absurd skarpt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Gawd! Mon tro hvor mange av de Nikkorene som faktisk går på F-fatningen. Jeg vet jo at Repro-Nikkorene gjør det, men Ultra-Micro? F-fatningen er riktignok den mest utbredte fatningen for industrielle objektiver, så sjansen er nok tilstede...

(..)

Vel - en så dedikert samler har nok uansett mistet fatningen for lenge siden.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...