Lakus Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Nå må du gi deg. Apple PC'er koster LANGT mer en PC'er med like specs, noe jeg tror de fleste vet. Fy faen for en dust du er, beklager, men sånt gjør meg sint. Nå er det på tide at du roer ned språket ditt unge mann. Du mener kanskje, og har også rett i at en MacBook er dyrere enn en tilsvarende maskin rent hardwaremessig. Men i softwaren, løsningene og måten både maskinene og operativsystemet fungerer på er langt over de fleste laptoper jeg har sett i noen butikk. At du ikke ser det store i å betale for noe man liker å bruke og er fornøyd med å bruke, og som fungerer utrolig godt er ikke andres problem. Vær så snill å prøv å hold en diskusjon gående fremfor å gå til reinspikka personangrep. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 CybahDuckx3, jeg vil gjerne vite hva du har så mye imot mac for (utenom prisen). Noen saklige punkter takk. Jeg antar vel at du aldri har tatt i en mac og dermed egentlig ikke vet hva vi snakker om her.. Lenke til kommentar
CybahDuckx3 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) CybahDuckx3, jeg vil gjerne vite hva du har så mye imot mac for (utenom prisen). Noen saklige punkter takk. Jeg antar vel at du aldri har tatt i en mac og dermed egentlig ikke vet hva vi snakker om her.. Dårlig support for programmer og høy pris er mine grunner. Jeg sa tidligere at Mac er gode PC'er, men de er alt for dyre. God kvalitet, resten er skrap.Og jo, 2 i familien har en Mac. Endret 21. februar 2009 av CybahDuckx3 Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Dårlig support for programmer og høy pris er mine grunner. Jeg sa tidligere at Mac er gode PC'er, men de er alt for dyre. God kvalitet, resten er skrap. Bare det faktum at det er god kvalitet er et kjøpsargument for de fleste. Dessuten har flere i denne tråden allerede belyst at du får så mye mer for pengene når du kjøper Mac, at det er, ihvertfall etter min mening, verdt de ekstra tusenlappene. Lenke til kommentar
CybahDuckx3 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Dårlig support for programmer og høy pris er mine grunner. Jeg sa tidligere at Mac er gode PC'er, men de er alt for dyre. God kvalitet, resten er skrap. Bare det faktum at det er god kvalitet er et kjøpsargument for de fleste. Dessuten har flere i denne tråden allerede belyst at du får så mye mer for pengene når du kjøper Mac, at det er, ihvertfall etter min mening, verdt de ekstra tusenlappene. Tenk så mange muffins du kunne fått for de tusenlappene. Ærlig talt, det er greit nok at det er litt dyrere enn vanlige PC'er, men det får være grenser. Endret 21. februar 2009 av CybahDuckx3 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Her er det mye følser ute og går! Vil tippe at en av grunnene til at Apple er så godt liker er at de ikke lager noen billig-produkter. Kvaliteten på maskinvaren demmes er etter min erfaring ganske god. Hjemme har jeg en Mini Mac som jeg bruker til å synce iPhone og har for å testing. Synes OS X er helt ok, har sine styrker og svakheter sammenlignet med Windows og Linux. Kunne alikevel ikke tenkt meg å ha det på arbeidsstasjonen min. På jobben har jeg en Dell Latitude D830 laptop med Windows som jeg er meget fornøyd med, og Linux på arbeidsstasjonen. I avdelingen min er vi tre som har laptoper fra Dell og eller Lenovo, ingen av oss har hatt noen problemer. Det er derimot fire personer som har MacBook Pro 15. Der derimot har det vært mye problemer. CD-brennere som slutter å virke, problemer med lydkort, problemer med bakbelysning på skjermen, for ikke å snakke om problemene som var når de oppgraderte fra Tiger til Leopard... Apple er definitivt bra produkter, men det ligger litt i imaget de prøver å bygge også, sannheten er etter min erfaring at de i likhet med andre produsenter også har sin porsjon med problemer. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 CybahDuckx3, jeg vil gjerne vite hva du har så mye imot mac for (utenom prisen). Noen saklige punkter takk. Jeg antar vel at du aldri har tatt i en mac og dermed egentlig ikke vet hva vi snakker om her.. Dårlig support for programmer og høy pris er mine grunner. Jeg sa tidligere at Mac er gode PC'er, men de er alt for dyre. God kvalitet, resten er skrap.Og jo, 2 i familien har en Mac. Javel? Så support for OS X, Windows og Linux, og dermed omtrent alt som finnes av programmer, er ikke nok for deg? Jeg har forresten en Windows-DVD med ubrutt forsegling liggende, som jeg anskaffet i den villfarelsen at det kunne oppstå et programvarebehov som kunne dekkes kun gjennom Windows. Men har aldri giddet å legge inn Windows på Macen av den enkle grunn at alt det jeg trenger dekkes minst like bra i OS X. Go figure... Mistenker at "programmene" du synes det er "dårlig support" for er i samme kategori som det jeg noen ganger bruker en PS3 til... Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Klarer meg fint uten apple produkter. Når jeg ser hvor nazi de er på iphone og ipod gjør det bare valget enklere. Utrolig at kundene godtar slik butikk. Greier meg fint med Windows. Hvorfor skifte ut noe som funker for meg... Endret 21. februar 2009 av PantZman Lenke til kommentar
miCro Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det var jaggu voldsomt med følelser i sving her ja! Jeg har aldri likt å begrense meg til en plattform og trives godt med å prøve ut nye ting. Det har resultert i at jeg bruker Windows 7 (tidligere Vista) på den stasjonære maskinen min, linux på serveren samt en bærbar macbook. Alt etter som veksler jeg litt frem og tilbake, men dette er den kombinasjonen jeg trives best med. Alle plattformene har sine problemer og begrensninger, men jeg har ingen favoritt som stikker seg merkbart ut. Godt fornøyd med alle tre. Jeg ser mange sammenligner de bærbare mac-ene med typisk forbrukermodeller fra HP, Acer o.l. Jeg synes dette blir litt feil. Kvaliteten spesielt på de nye aluminiums unibody konstruksjonene er langt over hva man kan forvente av rimelige PCer, det på tross av at en del av maskinvaren på papiret kan være lik eller bedre. Min erfaring er at det blir riktigere å sammenligne med bedriftsmodeller. De ligger prismessig en god del høyere enn hva forbrukermodeller gjør, men alle som har brukt bedriftsmodeller fra Lenove, HP osv. vet av en maskins kvaliteter er mer enn bare ren maskinvare. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har forresten en Windows-DVD med ubrutt forsegling liggende, som jeg anskaffet i den villfarelsen at det kunne oppstå et programvarebehov som kunne dekkes kun gjennom Windows. Men har aldri giddet å legge inn Windows på Macen av den enkle grunn at alt det jeg trenger dekkes minst like bra i OS X. Go figure... På samboern sin MacBook er det faktisk det motsatte. hun brukte OS X i litt over en måned, og etter det fikk jeg beskjed om å legge inn Windows. Nå er det vel sikkert over et år siden sist OS X ble bootet. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Jeg har som regel ingenting imot apple sine produkter... det jeg har problemer med er den ufordragelige arrogante forretningspolisen deres. På jobben var nå vår ansvarlige for telematikk på kurs med Apple, slik at vi som butikk (lefdal) ble sertifiserte til å selge iPhone. Greit nok i seg selv. Han møtte opp og fikk en hel rekke info med seg hjem... 1. iPhone kan ikke plasseres i utstilling på veggen sammen med de andre telefonene. iPhone er visst bedre enn som så. 2. Utstillingsmodellen måtte ha et eget podie med beste utgangspunkt i teleavdelingen. 3. Det skulle ikke forekomme noen vare innen 1 meters radius rundt dette podiet. 4. Gjennomsnittlige DOA (Dead On Arrival) på telefoner ligger på 7 dager, slik at kunden kan komme å bytte telefonen uten videre reperasjon hvis det forekommer fabrikkasjonsfeil. iPhone har DOA tid på 3 minutter.... TRE MINUTTER! Apple har sikkert både gode telefoner og datamaskiner, men som bedrift gjør de meg rett og slett kvalm! Endret 21. februar 2009 av eMilt Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 ... og hvor mye PR har Apple fått for pkt 1-3, eMilt? Mye hype rundt iPhone, 90% av det har jeg ikke skjønt meg på – men har fungert som pokker. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 ... og hvor mye PR har Apple fått for pkt 1-3, eMilt? Mye hype rundt iPhone, 90% av det har jeg ikke skjønt meg på – men har fungert som pokker. Skjønte ikke helt spørsmålet ditt, Euklid kan du utdype deg litt? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det jeg sikter til er at Apple har en PR-policy som ofte oppfattes som sær, kanskje med rette. De lager masse oppstyr rundt iPhone, holder utvikling av nye produkter hemmelig, kjører store lanseringsshow osv. Alt dette gjør at en del blir indignerte og lurer på hvorfor i alle dager Apple ikke kan gjøre som alle andre, andre spekulerer i hva slags produkter som vil bli lansert, konsekvensen er uansett at Apple får en helt vanvittig mengde oppmerksomhet. Arrogant? Kanskje, men det fungerer. Lenke til kommentar
CybahDuckx3 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har som regel ingenting imot apple sine produkter... det jeg har problemer med er den ufordragelige arrogante forretningspolisen deres. På jobben var nå vår ansvarlige for telematikk på kurs med Apple, slik at vi som butikk (lefdal) ble sertifiserte til å selge iPhone. Greit nok i seg selv. Han møtte opp og fikk en hel rekke info med seg hjem... 1. iPhone kan ikke plasseres i utstilling på veggen sammen med de andre telefonene. iPhone er visst bedre enn som så. 2. Utstillingsmodellen måtte ha et eget podie med beste utgangspunkt i teleavdelingen. 3. Det skulle ikke forekomme noen vare innen 1 meters radius rundt dette podiet. 4. Gjennomsnittlige DOA (Dead On Arrival) på telefoner ligger på 7 dager, slik at kunden kan komme å bytte telefonen uten videre reperasjon hvis det forekommer fabrikkasjonsfeil. iPhone har DOA tid på 3 minutter.... TRE MINUTTER! Apple har sikkert både gode telefoner og datamaskiner, men som bedrift gjør de meg rett og slett kvalm! Dette må sies å være en av de beste argumentene for ikke å kjøpe Apple produkter. Det er nærmest propaganda de driver. 3 minutter er helt latterlig, fikk meg en god latter. Det er vanskelig å ta Apple seriøst og uten en negativ mine sånn som de driver å herjer. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Nå tuller du mye Newton. En Macbook pro med 9400m+9600m (lite hakk bedre enn 8600 GT), samme prosessor, samme skjerm og 2GB RAM (mot 4GB RAM for et år siden) koster idag 16500. Jeg kan umulig tenke meg at du fikk noe tilsvarende, eller kanskje heller bedre, for 500 kroner mer for ett år siden. Prisene har nok gått ned litt mer enn det. Så det du sier er at det er verdt pengene? Det du ser her er teknologiforskjeller, ikke prisforskjeller. Akkurat her kommenterte jeg at det var veldig lite sannsynlig at en 17 tusenkroners Mac for et år siden neppe var bedre enn en 16,5 tusenkroners idag. Nå tuller du mye Newton. En Macbook pro med 9400m+9600m (lite hakk bedre enn 8600 GT), samme prosessor, samme skjerm og 2GB RAM (mot 4GB RAM for et år siden) koster idag 16500. Jeg kan umulig tenke meg at du fikk noe tilsvarende, eller kanskje heller bedre, for 500 kroner mer for ett år siden. Prisene har nok gått ned litt mer enn det. Er nok ikke jeg som tuller, 15" MBP har aldri kostet 25.000. For ett år siden: NOK 15.490,00 - Macbook Pro 15" 2.4GHz 2GB / 200GB 5400RPM / 256MB VRAM http://mac1.no/artikkel/6259/apple-lansere...ert-macbook-pro Jeg plusset på litt for 4GB RAM, osv. Prisene har ikke gått særlig ned på dagens maskiner, Apple forbedrer heller ytelse, komponenter og design og har holdt prisen noenlunde i samme leiet for 15" Pro-maskiner i flere år. Maskinvaren er så og si de samme. Prisen har gått opp med 1000 kroner. Det ser ut som maskinen ikke har endret seg nevneverdig i utseende. Jeg tviler på at noen bryr seg om innsiden av en laptop. Så da går jeg utifra at du mener at materialene er byttet ut. Jeg har skjønt at Apple bruker aluminium i maskinene, og at de derfor er mer solide. Er det noe mer de har lagt til det siste året? 1. Ofte virksomheter som krever høy, spesialisert kompetanse, med brukere som vet hva de vil ha og ikke lar en vanetenkende IT-nerd bestemme ut fra hva som er velkjent eller gir mest supportinntekter. Eksempler kan være genteknologi, bygningskonstruksjon, filmredigering, 3D-modellering, animasjon - gjerne ting som stiller langt større krav enn en gjennomsnittlige kontor-PC i ErgoGroup.2. 15 hundrelapper, kanskje. Min profesjonelle tid koster penger, og jeg betaler gjerne for produkt jeg vet med rimelig stor sikkerhet holder høy kvalitet, framfor å bruke uendelig mye tid på å finne noe som muligens holder høy kvalitet. De få alternativene som jeg vet holder høy nok kvalitet koster like mye, så da er man like langt prismessig. Da er det alle de andre faktorene som avgjør. 3. Individuelle, personlige erfaringer er ofte helt avgjørende for mine valg. 4. Du har neppe særlig mye erfaring med Mac, og god design handler i liten grad om hva som er "pent". Design begynner med komponentene inni maskinen, det handler minst av alt om hvilken farge du har på plastdekselet utenpå lokket. 5. Jeg har aldri betalt spesielt mye for en Mac, og betaler gjerne det et kvalitetsprodukt med ekstra muligheter koster hvis det er det som må til for å dekke mitt behov. Jeg har fortsatt min første Mac stående, og den er over 10 år gammel og kostet over 20.000 i sin tid - den er i perfekt stand og har aldri hatt hardwarefeil. Samme sak for en kollega jeg kjenner. Tilfeldig? Neppe. 6. Nei, men nesten-monopolet til Windows har mer enn én gang hindret meg i å bruke offentlig finansierte nett-tjenester fordi de helt eller delvis baserer seg på proprietære, 100% lukkede Microsoft-løsninger. At skattebetalernes penger har gått til å støtte monopolistiske tendenser og proprietære, ekskluderende løsninger, framfor å satse på systemuavhengige løsninger og standarder, er en av de få tingene innen IT-verdenen som irriterer meg grenseløst - enten det er NRK, Norsk Tipping, Filmarkivet eller andre offentlige tjenester som driver diskriminering av sine brukere. PS. Mac Pro har ikke octocore CPU, men 2 stk Quad-core Xeon, med dobbel 1600MHz frontside bus - altså 8 kjerner i alt - rett skal være rett 1. Jeg kjenner ingen som driver med genteknologi, 3D-modellering, animasjon, filmredigering osv. Jeg anser filmredigering for å være typisk for Apple. Hva er det som gjør Apple bedre på genteknologi, 3D-modellering osv? Den samme programvaren finnes jo på Windows, i alle fall når det gjelder 3D-modellering. Og maskinvaren er også akkurat det samme. Apple produserer jo ikke skjermkort o.l. Hovedkort produserer de, men det som er spesielt med dem er 2xfirekjerners. Det får man også på noen intelhovedkort. 2. Jeg skjønner at 15000 ikke er så mye for proffesjonelle selskap, men de bør jo tenke litt over det i disse krisetider i alle fall. Store selskap kjøper jo gjerne inn noen maskiner i løpet av et år. 3. Nå er vi vel inne på snakk om arbeidsstasjoner. Da lurer jeg på, hvor mye har det å si på byggekvalitet på en maskin som ikke skal bæres rundt? Den skal jo stå ganske stasjonær. Og hva med design? Det er vel ikke sånn at dere henger boksen opp i taket for å vise den fram? Så da er den eneste fordelen operativsystemet. Jeg lurer virkelig på hva slags programvare som fins her som ikke fins for Windows/Linux. 4. Her skjønner jeg at det er noe jeg ikke har skjønt. Dette er også noe jeg kan forstå. Hva er det du mener med god design inne i kabinettet? 5. Pappa kjøpte en PC i 1996. Den fungerer perfekt. Den kostet også 20 000 kroner, det gjorde nesten alle PCene på den tiden. 6. Det er jeg enig med deg i. Jeg er glad det begynner å løse seg opp nå. Jeg vet jo det Men octocore er et tøft navn. Tankene mine går øyeblikkelig til en kolossblekksprut som holder en kjerne i hver arm. For å oppsummere lurer jeg på hva slags programvare det fins til OSX som ikke fins til andre platformer, og hva innvendig design har å si. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det jeg sikter til er at Apple har en PR-policy som ofte oppfattes som sær, kanskje med rette. De lager masse oppstyr rundt iPhone, holder utvikling av nye produkter hemmelig, kjører store lanseringsshow osv. Alt dette gjør at en del blir indignerte og lurer på hvorfor i alle dager Apple ikke kan gjøre som alle andre, andre spekulerer i hva slags produkter som vil bli lansert, konsekvensen er uansett at Apple får en helt vanvittig mengde oppmerksomhet. Arrogant? Kanskje, men det fungerer. Sant det du sier, og jeg skal ikke argumentere deg på det... men det appellerer ikke til meg som forhandler hvertfall. Lenke til kommentar
CybahDuckx3 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Som sagt alt som finnes på Mac finnes på Windows pluss mer. Er drita lei av å se folk som kommer bort med Mac vraket sitt og sier at jeg har bedre PC enn deg. Da sier bare: skal vi spille et par spill og ta en del ytelses tester? Det ender med at idioten med en Mac Book Pro til 20 000 går hjem med tårer å øynene etter at laptopen hans har blitt slått av en Asus til 9500kr. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Som sagt alt som finnes på Mac finnes på Windows pluss mer. ... Husk nå på at Mac og Windows er to forskjellige ting og ikke kan sammenlignes (mac er en maskinen, mens windows er et OS). Mac'er kan også kjøre Windows uten emulering/virtualisering. Er enig med deg at til type spill pc så ville jeg ha gått for en 10k pc kontra mac, men jeg gir mye cred til OS X som kan kjøre og kjøre og kjøre, uten lekasje av minne etc.. V servertilfeller er jo dette bare positivt. Alt til sitt behov Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 4. Gjennomsnittlige DOA (Dead On Arrival) på telefoner ligger på 7 dager, slik at kunden kan komme å bytte telefonen uten videre reperasjon hvis det forekommer fabrikkasjonsfeil. iPhone har DOA tid på 3 minutter.... TRE MINUTTER! "DOA" betyr _pr_definisjon_at produktet du har kjøpt er defekt første gang du tar det ut av emballasjen. Dersom alt er OK med telefonen din 5 minutter, 5 timer eller 5 dager etter at du tok den i bruk, så er den ikke DOA selv om den skulle svikte den 6. dagen. Nå er det etter det jeg har lest flere steder slik at kunder som leverer inn iPhone til garantireparasjoner rutinemessig får en ny telefon i stedet for å måtte vente i uker eller måneder på å få den reparert (slik jeg har sett og hørt opptil flere Nokia-eiere forbanne Nokia for)...så jeg skjønner ikke "problemet" med at kunden få en ny telefon på vanlig garanti i stedet for på "DOA", om det har gått mer enn de angivelige 3 minuttene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå