Gå til innhold

Apple er best likt

Anbefalte innlegg

Design-preferanser er nå ikke alltid så lett å enes om, men det har alltid slått meg hvor trofaste fans Apple har når det gjelder grunnleggende hardware-løsninger.

Jeg vil heller si det slik at noen av oss ser paradigmeskifter i teknologien når de er på vei, og aksepterer at ingen sannheter varer evig innenfor datateknologien. Å gripe nye muligheter når de kommer, og kaste ut det gamle, er et tegn på sunnhet og tilpasningsdyktighet ;)

Du bekrefter min påstand på en utmerket måte - takk!

Apple har da ikke alltid "grepet nye muligheter når de kommer" - eksemplet med PowerPC viser jo at de tviholdt på den så lenge at de ble forbikjørt.

Hmm, nei! Apple "tviholdt" på PowerPC nøyaktig lenge nok til at de som en av de aller første produsentene i verden kunne ta i bruk Intel Core-arkitekturen. Skulle de bytte CPU-arkitektur så ville det jo sett bra dumt ut om de byttet til noe dårligere (Pentium), så de måtte vente til det kom noe som gjorde det bryet verdt. iMac med Core Duo kom ut 5 bare dager etter at Intel lanserte de første Core Duo prosessorene den 5. januar 2006. iMac Core Duo var raskere enn forgjengeren iMac G5 på noen områder, men den gamle G5 maskinen gruset faktisk nykommeren på flyttalsoperasjoner og flere multimediaintensive applikasjoner. Så hva var hovedgrunnen til skiftet? Jo, IBMs manglende fokus på laptop-versjoner av PPC, og Intels roadmap for kommende laptop-prosessorer. Alt dreide seg om ytelse pr. watt, da Apple for lenge siden hadde sett bærbare ville overta størstedelen av markedet

MacOS 9 er et annet eksempel. Det var smertelig innlysende at den form for "cooperative multitasking" MacOS benyttet gjorde det mye mindre effektivt enn f.eks. Windows 95 o.l. som kunne tilby "preemptive multitasking". Bedriften jeg jobbet i kastet til slutt ut det meste de hadde av Mac'er på denne tiden. Apple's egne forsøk på å utvikle et nytt "preemptive multitasking" OS gikk i grøfta gang på gang, og forsøket på å få noe ut av NextStep var også en blindvei. Det var ikke før de baserte seg på BSD Unix at de fikk skuta på rett kjøl. Men da hadde Microsoft forlengst etablert seg både i privat- og bedriftsmarkedet.

Apple grep slett ikke de mulighetene de hadde på 90-tallet.

Ja, alle skjønte i løpet av 90-tallet at cooperative multitasking ikke holdt mål i lengden, selv om Mac OS 9 fungerte minst like greit som Windows 95 på dette området. Å snakke om "preemptive multitaskng" i samme åndedrag som DOS-baserte Windows 95 er en gedigen, meningsløs tilsnikelse, når man ser på hvor _utrolig_ mange begrensninger Microsoft presterte å implementere:

http://www.dotjournal.com/hype-microsoft-windows-95

Apple gjorde et par mislykkede forsøk på å utvikle et moderne OS med preemptive multitasking fra grunnen av i løpet av 90-tallet, nemlig Taligent (fellesprosjekt med IBM) og Copland. Taligent mistet fokus bl.a pga motstridende behov i Apple og IBM, og Copland kokte bort i kålen mye pga for dårlig teknologiledelse og styring hos Apple. Men mange element, spesielt fra Copland, ble brukt i Mac OS 8.5 og 9.

NextStep var langt ifra noen blindvei, tvert imot. Arven fra Nextstep lever i beste velgående inni OS X den dag i dag - blant annet i bruken av Display Postscript i Quartz 2D, den Mach-baserte kjernen, BSD-komponentene, Objective C, Cocoa rammeverket og den objektorienterte strukturen. OS X er en direkte, ektefødt etterkommer fra Nextstep.

Microsoft etablerte seg nok i privat- og bedriftsmarkedet i DOS-æraen, lenge før noen tilnærmet brukbar versjon av Windows så dagens lys - i hovedsak takket være IBM og Compaq som trengte et OS til sine PCer og kloner. Hadde Gary Kildall i Digital Research vært bare litt mindre sær, og latt IBM lisensiere CP/M som OS til IBM PC slik IBM opprinnelig ønsket, så hadde Microsoft vært en fotnote i datahistorien i dag. Men tilfeldighetene ville at Bill Gates fikk kjøpt rettighetene til en dårlig rip-off av CP/M fra en fyr i Seattle for "knapper og glansbilder", og resten er historie....

Men jeg skal være enig i at Apple på ingen måte grep mulighetene de hadde på 90-tallet - det kan vi takke den talentløse "blårussen" som ledet selskapet i en 10 års-periode for, dessverre. Da har det vært litt mer spennende å følge med på utviklingen de siste 10 årene, heldigvis - maken til come-back har vel databransjen aldri sett ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, folkens. Trodde aldri jeg skulle si dette. Nå har det seg sånn at min onkel selger PC'er/Mac og har gitt meg et tilbud. Jeg jobber for han i 3mnd og kan da enten velge mellom MBP 15,4" (17 blir for stort i mine øyne) eller en hvilken som helst annen til samme pris. Var ikke lenge siden jeg kjøpte ny laptop og da kan det vel være greit med en Mac? Skal faktisk gi det sjanse. Eller hva?

PowerPC var jo bare tull for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Ja, folkens. Trodde aldri jeg skulle si dette. Nå har det seg sånn at min onkel selger PC'er/Mac og har gitt meg et tilbud. Jeg jobber for han i 3mnd og kan da enten velge mellom MBP 15,4" (17 blir for stort i mine øyne) eller en hvilken som helst annen til samme pris. Var ikke lenge siden jeg kjøpte ny laptop og da kan det vel være greit med en Mac? Skal faktisk gi det sjanse. Eller hva?

PowerPC var jo bare tull for å være ærlig.

Den der sitter langt inne eller hva :) MBP er så absolutt ikke dumt, ihvertfall ikke om du har en pc fra før. Dessuten, så kan du legge inn windows på den om du så absolutt ikke kommer til å like OSX. Noe jeg tror du ikke kommer til å gjøre ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...