Gå til innhold

Er virkelig innvandrere SÅ kriminelle?

Anbefalte innlegg

Alle snakker om at vi ikke må få inn flere innvandrere i Norge, fordi de er så kriminelle...

Men kan noen gi meg faste bevis på at innvandrere er noe særlig mer kriminelle, en oss fødte nordmenn?

Jeg har ikke tru på at de er så mye mer kriminelle ihvertfall... Det er bare mediene som blusser opp, om det var en innvandrer som gjorde noe galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Hva antyder du? At innvandrere er dummere, eller at norsk politik er rasistisk?

Innvandrere er generelt mer kriminelle. Det betyr ikke at de har kriminelle gener.

Han mente vel at det er mange mørketall ute og går ;)

Lenke til kommentar

Er ikke det som er poenget, det jeg sier er at innvandrere har mye lettere for å bli tatt, nettop fordi de er på fremmed grunn, finnes mange venner av meg som dyrker og selger, men de er ikke under politiets søkelys, vi merker og at etniske nordmenn ikke er så gjengrelatert som vi var før, fordi det er noe innvandrerne holder på med.

Dessuten, hvis flere av bærumsjævlene som snusker med skatten hadde blitt tatt, ville nok stattestikken blitt anderledes.:D

Lenke til kommentar

Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Statistikken taler for seg. Innvandrere er mer kriminelle.

Hørte også på radioen at 1 av 3 knivstikkinger skjer av ikke-etniske nordmenn. Mens disse ikke-etniske folkene står for 1 av 13 personer.

Lenke til kommentar
Hehe, ja, magefølelsen min sier at de er minst 5-6 ganger mer kriminelle.

Magefølelsen din provoserer.

media nevner kun bakgrunnen til personen om han er innvandrer, som igjen fører til disse "magefølelsene"

Personlig har jeg mer erfaring med at innvandrere her prøver å stoppe bråket om det oppstår noe.

Lenke til kommentar
Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Disse tallene inkluderer forseelser, for eksempel fartsbøter og annet som iikke regnes som kriminalitet i dagligtale. Er det snakk om grov kriminalitet i landet som helhet så kan tallene dine deles på cirka 10.

Mener å ha lest at 3 av 10 kriminelle i norge er utlendinger.

Når man ser dette opp mot hvor mange nordmenn det er mot antall innvandrere er det skummle tall.

"Utlendinger" er et upresist uttrykk.

Innvandrerbefolkningen utgjør idag 9,7% av befolkningen, altså 1 av 10. Av disse har halvparten ikke-vestlig bakgrunn.

Om vi tar utgangspunkt i tallene er 5-6 av tusen ikke-vestlige innvandrere eller utlendinger kriminelle. Av en samlet ikke-vestlig befolkning på 230 000 er altså ca 1250 kriminelle.

Den vestlige halvparten av innvandrerbefolkningen har omtrent samme tall som etniske nordmenn. Dermed kan vi behandle disse under ett. Det betyr at restbefolkningen utgjør 4,75 millioner minus 230 000 = ca. 4,5 millioner mennesker. Av disse er 2-3 pr. 1000 kriminelle. Det betyr at antallet kriminelle i den norske/vestlige befolkningen er 11500.

Dette betyr at ikke-vestlige innvandrere utgjør 5% av befolkningen og ca 11% av de kriminelle, altså litt over 1 av 10.

Men disse tallene er bare halve sannheten, fordi de ikke sier noe om hyppighet i forhold til egen populasjon, bare i forhold til andre grupper. Og hvis det er slik at 2-3 av 1000 etniske nordmenn er kriminelle, og 5-6 av 1000 ikke-vestlige innvandrere, så følger det at mens 997 av 1000 etniske nordmenn IKKE er kriminelle, så er det 994 av 1000 ikke-vestlige innvandrere som heller ikke er det. Og bruker man ikke-kriminell som parameter istedet for kriminell, så er forskjellen altså bare 3 promille. Det er gleden med statistikk.

Og så er det slik at disse tallene er brutto-tall som ikke korrigerer for eksterne faktorer. Vi vet at innvandrerbefolkningen i stor grad består av unge menn, og tilsvarende få eldre og kvinner. Og unge menn er overrrepresentert på kriminalstatistikken også blant etniske nordmenn. Videre vet vi at innvandrere i større grad er ansatt i lavtlønnsyrker eller arbeidsledige, også kjente faktorer.

Og korrigere vi for disse faktiorene (jeg har ikke tallene foran meg og kan ikke gjøre det på sparket) er det rimelig å anta at den statistiske forskjellen er langt mindre, kanskje er den korrigerte forskjellen nede i under 1,5. Så kan man selvsagt diskutere om det er relevant. Jeg mener det er det, fordi demografien vil endre seg etterhvert fordi vi får flere eldre innvandrere. Andre faktorer kan vi løse gjennom bedre integrering. De er ikke tegn på iboende kriminelle instinkter hos innvandrere, men på et antall faktorer, inklusive sosiale og tildels kulturelle forskjeller, som lar seg endre over tid.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...