Gå til innhold

Router eller Accesspunkt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Onkelen og tanta mi har nå fått seg trådløst Bredbånd til huset. Montør har vært på besøk og innstalert en boks på veggen som han koblet PCen sin til med en vanlig nettverkskabel for å sjekke at forbindelsen var god. Er denne boksen en router?

De ønsker nå å ha trådløst nettverk i huset og spør meg hva de bør kjøpe. Montøren hadde visst sagt at det var viktig at de skaffa seg et Accesspunkt i steden for en router, fordi router mot router kræsjet?

Jeg har da alltid trodd at det var trådløs router som er mest brukt?

Hva er forskjellen på et Accesspunkt og en router?

Hva burde onkelen og tanta mi bruke?

Håper noen kan hjelpe meg. :)

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Onkelen og tanta mi har nå fått seg trådløst Bredbånd til huset. Montør har vært på besøk og innstalert en boks på veggen som han koblet PCen sin til med en vanlig nettverkskabel for å sjekke at forbindelsen var god. Er denne boksen en router?

De ønsker nå å ha trådløst nettverk i huset og spør meg hva de bør kjøpe. Montøren hadde visst sagt at det var viktig at de skaffa seg et Accesspunkt i steden for en router, fordi router mot router kræsjet?

Jeg har da alltid trodd at det var trådløs router som er mest brukt?

Hva er forskjellen på et Accesspunkt og en router?

Hva burde onkelen og tanta mi bruke?

Håper noen kan hjelpe meg. :)

Mvh,

Tom-André :)

Boksen på veggen er sannsynligvis en router, ja.

Og ettersom din onkel og tante allerede har en router, hva trenger de enda en til?

En vanlig trådløs hjemme-router består vanligvis av tre ting:

1) En router-del (med grensesnitt mot et ADSL-modem e.l.)

2) Et trådløst aksesspunkt

3) En switch (for kablet nettverk)

Ofte er ADSL-modemet bygget inn i routeren, slik at det er telefonlinjen man plugger inn i routeren, men noen ganger har man modemet separat i en egen boks. (Det blir på samme måte om man får internett via kabelmodem.)

Hvis routeren på veggen har mer enn 1 LAN-nettverkskontakt (- 4 er det vanlige -), så vil det enkleste være å koble til et trådløst aksesspunkt.

Hvis routeren bare har 1 LAN-nettverkskontakt, så vil det trådløse aksesspunktet "bruke opp" den eneste ledige nettverkskontakten, og i så fall trenger de i tillegg en separat switch for å kunne koble til en PC (eller printer, eller ...) med nettverkskabel.

(Det går også an å bruke en trådløs router i tillegg til routeren på veggen, men det kan bli litt mer komplisert å sette opp.)

Lenke til kommentar

Ok, så det du sier er at det er lettest for de å koble den eksisterende routeren til et Accesspunkt i steden for en ekstra (trådløs)router, I`m correct?

Hva er forskjellen på et accesspunkt og en router?

Og hvordan er forskjellen på rekkevidden mellom de to?

Jeg har blant annet hørt at man i de tilfellene router er brukt så bør man velge en med tre antenner i steden for de vanlige med én eller to antnner for å oppnå en mest mulig stabil internettlinje over hele huset. Gjelder det samme om Accesspunkt?

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Ok, så det du sier er at det er lettest for de å koble den eksisterende routeren til et Accesspunkt i steden for en ekstra (trådløs)router, I`m correct?

Correct.

Hva er forskjellen på et accesspunkt og en router?

En router inneholder de 3 tingene jeg ramset opp ovenfor.

Et aksesspunkt inneholder bare en ting - aksesspunktet.

Og hvordan er forskjellen på rekkevidden mellom de to?

Det blir hipp som happ. Om aksesspunktet er en separat boks eller om det er innebygget i en trådløs router blir ... hipp som happ.

Jeg har blant annet hørt at man i de tilfellene router er brukt så bør man velge en med tre antenner i steden for de vanlige med én eller to antnner for å oppnå en mest mulig stabil internettlinje over hele huset. Gjelder det samme om Accesspunkt?

Det vil jeg tro.

(Jeg kan for lite om antenner til å si om begrunnelsen for 3 antenner er korrekt, men det skulle ikke forundre meg.)

Lenke til kommentar

Boksen montøren koplet opp er eit ADSL modem. Når han spesifiserer at dykk bør kjøpe eit aksesspunkt er pga eit ADSL-modem har ein innebygd router i dei aller fleste tilfeller. Grunnen til at det ofte crasher er pga eit ADSL modem har en IP-Adresse, samt Router har en IP. Det som ofte skjer er at desse to boksane ofte kommer med samme IP fra fabrikk som en standard instilling. 192.168.1.1 er eit klassisk eksempel på dette. Det som skjer når desse to boksane blir kopla saman, så skjønner ikkje systemt kvar dei skal dirigere datamaskina di for at den skal komme seg online.

Eit aksesspunkt fungerer i prinsippet som ein pc. Du kopler den eit nettverk og den får tildelt ein ip-adresse fra Routeren. Eit aksesspunkt sender IKKJE ut ip-adresse som ein router eller modem vil gjere.

Det letteste er da å kjøpe eit Aksesspunkt, som du kopler rett på boksen som montøren koplet opp =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...