Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hmm, VMware ESXi, krever ganske spesifikk hardware, som må være støtte av VMware for å kjøre. Det finnes workarounds for rimeligere servere.

Men så kikket jeg litt på requirements på XenServer, og dette er jo litt bemerkelsesverdig.

Citrix XenServer Requirements and Specifications

XenServer host:

64-bit x86 server-class system

CPU: 1.5 GHz minimum, 2 GHz or faster multi-core recommended

Intel® VT or AMD-V™ required for support of Windows guests

Matching CPU family and stepping required for all systems in Enterprise Edition resource pool

1GB to 128GB physical memory

100Mb/s or faster NIC

Local or Fibre Channel boot disk with 16 GB of space minimum, 60 GB or more recommended

Om dette stemmer og jeg tolker det riktig, så kan man jo sette opp XenServer på omtrent hvilken som helst slags skranglekasse :)

Lenke til kommentar
Stemmer det, jeg har to xenservere gående nå. Begge på selvbyggd skranglekasse. Mangler bare en nas boks så har jeg HA oppe også :) Dette er gøy.

Fantastisk bra :)

Men du har VT cpu i maskinene ?

hva er HA ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Foretrekker dere xenserver i forhold til esxserver?

xenserver bedre enn esxi?

Hva er forskjellene fra esxi og xenserver?

(http://www.linux-mag.com/id/7256)

Hvordan er det med konverteringsverktøy til xenserver?

Går det an å konvertere esx-gjester over til xenserver-miljøet?

hmm.ser slikt ut ja:

http://ca.downloads.xensource.com/products/v2xva/

Xenserver så ganske interessant ut egentlig.

ser at vmware har valgt å satse kun på gui-klient til windows. er det slik med xenserver at de har linuxgui?

For å svare meg selv igjen, så ser det slik ut at det er windows gui only på xen:

http://www.nabble.com/XenCenter-only-for-W...td14237158.html

Lenke til kommentar

VMware kommer med klient for linux etterhvert, men inntil da er det flere måter å løse det på:

1. rdesktop mot Virtual Center

2. Kjøre viclient i WINE

3. Bruke VMware Player for linux som et remote console

4. Bruke web plugin som standalone app

5. Bruke remote console appliance.

XenCenter-klienten er i likhet med VMware Infrastructure-klienten en .Net-applikasjon og det er mulig at man med lignende steg som for VMware kan få den til å kjøre under WINE.

Hvis man ønsker å kjøre annet enn linux-gjester under xenserver, må man huske på at man har en cpu (og bios) som støtter Intel VT eller AMD-V.

Den versjonen som gies ut gratis nå er i utgangspunktet samme versjon som de tidligere tok betalt for, bortsett fra at de har fjernet HA-biten som de ikke har utviklet selv (og antakeligvis betaler Marathon litt per installasjon for). Denne er nå flyttet ut til Citrix Essentials. Når det gjelder nic og hba så er det mulig at man kan få XenServer til å fungere på noen nic/disk-kontrollere som VMware ikke støtter. Man må likevel ha i mente at man på XenServer ikke får funksjonalitet for snapshots med mindre man har Equallogic eller NetApp-san. For produksjonsmiljø vil jeg uansett anbefale at man bruker godkjent utstyr fra HCL.

Lars

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei på er

Sån i neste versjon av Xenserver så får vi støtte for snapshots på alle storage typer etter hva jeg leste i rel.notes.

Ad integrering.

Last balansering det som i vmware heter drs.

Det var vel dom største nyhetene i 5.5

Hilsen Christian

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet om XenServer får en lurere måte å ta backup på ala Vmware VCB?

Så vidt jeg vet så anbefaler citrix at man tar backup på samme måte som med fysiske maskiner. Om XenServer endelig får snapshot støtte så må det vel komme noe tenker jeg?

Lenke til kommentar

For å svare på mitt eget spørsmål

Consolidated Backup allows third-party backup vendors to interface directly with XenServer to provide full and incremental, in-guest, file and image backups of virtual machines. The new consolidated backup capabilities in XenServer also provide customers with the ability to execute full GUI-based snapshots directly from the XenCenter central management console.

Kommer i xenserver 5.5

http://www.citrix.com/English/ne/news/news...?newsID=1690242

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...