Fungus Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Digi: Citrix gir bort Zen server Prisnivået til Citrix Essentials er oppgitt å være fra 1500 dollar til 5000 dollar per fysisk server. Vil dette være f.eks per Blade server ? Da kan det jo bli anstendige lisenskostnader etterhvert alikevel. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Uhm, xenserver 5 express edition har jo vært gratis lenge da. Mener de at det de andre versjonene også blir gratis? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Det ryktes at det nå er XenServer Enterprise Edition som vil bli gratis. Vi får vel bekreftelse på dette neste uke. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Høres meget spennende ut. Er perfekt timing da jeg i denne stund setter opp en server for bruk med XenServer Express. Da venter jeg heller til uken og ser om jeg kan legge inn Enterprise Lenke til kommentar
wsp Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Nå er det offisielt: http://www.citrix.com/English/NE/news/news...?newsID=1687130 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Hmm, VMware ESXi, krever ganske spesifikk hardware, som må være støtte av VMware for å kjøre. Det finnes workarounds for rimeligere servere. Men så kikket jeg litt på requirements på XenServer, og dette er jo litt bemerkelsesverdig. Citrix XenServer Requirements and Specifications XenServer host:64-bit x86 server-class system CPU: 1.5 GHz minimum, 2 GHz or faster multi-core recommended Intel® VT or AMD-V™ required for support of Windows guests Matching CPU family and stepping required for all systems in Enterprise Edition resource pool 1GB to 128GB physical memory 100Mb/s or faster NIC Local or Fibre Channel boot disk with 16 GB of space minimum, 60 GB or more recommended Om dette stemmer og jeg tolker det riktig, så kan man jo sette opp XenServer på omtrent hvilken som helst slags skranglekasse Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Stemmer det, jeg har to xenservere gående nå. Begge på selvbyggd skranglekasse. Mangler bare en nas boks så har jeg HA oppe også Dette er gøy. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Stemmer det, jeg har to xenservere gående nå. Begge på selvbyggd skranglekasse. Mangler bare en nas boks så har jeg HA oppe også Dette er gøy. Fantastisk bra Men du har VT cpu i maskinene ? hva er HA ? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Så klart jeg har VT CPU. Har til og med HK som støtter det HA = High Availibility = Om en server går ned starter VMene på en annen server med en gang. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 HA er forøvrig ikke en del av gratisversjonen, men må kjøpes som en del av Citrix Essensials. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hmm, jeg kan enable HA i enterprise versjonen jeg kjører nå. Sikker på at du ikke tenker på express versjonen som var gratisversjonen tidligere? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hmm, jeg kan enable HA i enterprise versjonen jeg kjører nå. Sikker på at du ikke tenker på express versjonen som var gratisversjonen tidligere? Ja. HA-biten i XenServer er lisensiert fra Marathon og vil ikke "bli med over" når "enterprise"-versjonen blir gratis: http://www.citrix.com/English/ps2/products...ntentID=1687093 Lars Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Bleh, da kan jeg droppe den NAS boksen jeg planla. Men, det er jo bedre å vite det før jeg kjøper Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Foretrekker dere xenserver i forhold til esxserver? xenserver bedre enn esxi? Hva er forskjellene fra esxi og xenserver? (http://www.linux-mag.com/id/7256) Hvordan er det med konverteringsverktøy til xenserver? Går det an å konvertere esx-gjester over til xenserver-miljøet? hmm.ser slikt ut ja: http://ca.downloads.xensource.com/products/v2xva/ Xenserver så ganske interessant ut egentlig. ser at vmware har valgt å satse kun på gui-klient til windows. er det slik med xenserver at de har linuxgui? For å svare meg selv igjen, så ser det slik ut at det er windows gui only på xen: http://www.nabble.com/XenCenter-only-for-W...td14237158.html Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Slik jeg forstår det har xenserver veldig løse krav til hardware i forhold til esxi. Desuten får du jo nå det som tidligere var enterprise versjonen gratis Lenke til kommentar
wsp Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 VMware kommer med klient for linux etterhvert, men inntil da er det flere måter å løse det på: 1. rdesktop mot Virtual Center 2. Kjøre viclient i WINE 3. Bruke VMware Player for linux som et remote console 4. Bruke web plugin som standalone app 5. Bruke remote console appliance. XenCenter-klienten er i likhet med VMware Infrastructure-klienten en .Net-applikasjon og det er mulig at man med lignende steg som for VMware kan få den til å kjøre under WINE. Hvis man ønsker å kjøre annet enn linux-gjester under xenserver, må man huske på at man har en cpu (og bios) som støtter Intel VT eller AMD-V. Den versjonen som gies ut gratis nå er i utgangspunktet samme versjon som de tidligere tok betalt for, bortsett fra at de har fjernet HA-biten som de ikke har utviklet selv (og antakeligvis betaler Marathon litt per installasjon for). Denne er nå flyttet ut til Citrix Essentials. Når det gjelder nic og hba så er det mulig at man kan få XenServer til å fungere på noen nic/disk-kontrollere som VMware ikke støtter. Man må likevel ha i mente at man på XenServer ikke får funksjonalitet for snapshots med mindre man har Equallogic eller NetApp-san. For produksjonsmiljø vil jeg uansett anbefale at man bruker godkjent utstyr fra HCL. Lars Lenke til kommentar
jabathehutt Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hei på er Sån i neste versjon av Xenserver så får vi støtte for snapshots på alle storage typer etter hva jeg leste i rel.notes. Ad integrering. Last balansering det som i vmware heter drs. Det var vel dom største nyhetene i 5.5 Hilsen Christian Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Noen som vet om XenServer får en lurere måte å ta backup på ala Vmware VCB? Så vidt jeg vet så anbefaler citrix at man tar backup på samme måte som med fysiske maskiner. Om XenServer endelig får snapshot støtte så må det vel komme noe tenker jeg? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) For å svare på mitt eget spørsmål Consolidated Backup allows third-party backup vendors to interface directly with XenServer to provide full and incremental, in-guest, file and image backups of virtual machines. The new consolidated backup capabilities in XenServer also provide customers with the ability to execute full GUI-based snapshots directly from the XenCenter central management console. Kommer i xenserver 5.5 http://www.citrix.com/English/ne/news/news...?newsID=1690242 Endret 15. juni 2009 av arnizzz Lenke til kommentar
Deviator Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Litt offtopic men. Er det noen som faktisk har fått Vi clienten til å fungere tilfredstillende i Wine ? Hos meg er det alltid småting her og der som ikke fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå