anordne Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Viss man skulle lage ett krevende 3d spill i som skulle være nettbasert (altså i nettleser), hva ville vært å foretrekke. Regner med java blir for tynne greier, flash kunne vært mulig, men er ajax tingen? Skal skrive en oppgave om nettsider og trenger ikke vite noe detaljer egentlig bare hva som har best muligheter og ytelse. Endret 20. februar 2009 av anordne Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ajax for 3D-spill? Neppe. Med nyere versjoner av flash, vil det gå, men tror Java vil være best. Man har også shockwave, som blir/ble brukt en del. Uansett hva man velger, vil man ikke på langt nær klare å oppnå like bra resultat med embedding i nettleser, som ved bruk av en vanlig spillmotor. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Java tynne greier??? Java er heller ganske heftig og stort... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Java hadde vel vært det beste valget. Flash er veldig mye mindre effektivt til slike ting enn det Java er, og Ajax er egentlig bare å glemme. Jeg hadde ihvertfall valgt Java. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hadde det ikke vært bedre å se på måte å knytte C++ til nettleseren på? Se på hvordan QuakeLive har gjort det for å knytte sammen Q3 motoren med Firefox og du burde være et godt stykke på vei.. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Takk for tips til en uviten programmerer. Da konkluderer jeg med at java er tingen. Klarer noen av de nevnte og utnytte directx eller bryr ikke de forskjellige språkene seg noe om det? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det vet jeg ikke, det finnes i det minste OpenGL bindinger til Java, men dessverre er Direct3D blitt en del bedre enn OpenGL i det siste. Men hvis du skal bruke Direct3D forsvinner mye av poenget med webbrowseren egentlig, da er det bedre å bare lage et klientprogram med Direct3D istedet etter min mening. Da er det heller ikke noe poeng i å velge Java lenger (les signaturen min) Men ihvertfall, skal det være mulig å se i alle browsere på alle OS burde du velge Java og kikke på JOGL Hvordan de har gjort det med QuakeLive vet jeg ikke, men et program skrevet i C++ er i utgangspunktet ikke flyttbart som en java applet er. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 okei. skal ikke være veldig kjapt eller avansert 3d spill. Skal være rettet mot småbarn. Uansett tusen takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) javagaming.org er et forum du kanskje bør sjekke ut hvis du går for Java. Endret 21. februar 2009 av hishadow Lenke til kommentar
kbotnen Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) - Java - Shockwave Fordelen med Java er at utviklinsmiljø og browser plugin er graits. Shockwave (Adobe) koster ca 10k. Selv bruker jeg eclipse IDE og lwgjgl for javautviklingen min, men alternativene er mange. Med Java er det openGL som gjelder, du har to hovedbindinger, JOGL og LWJGL. Du har og ferdige rammeverk, og scenegrafer som er opensource. Shockwave gir deg mulightet til å velge DX9, eller openGL. Men for å være ærlig så er 3d-motoren i shockwave utdatert, f.eks ingen støtte for skygger. Du må og eksportere props i lukket format w3d, noe som krever en 3d pakke som støtter dette, f.eks 3ds max. Eksporteren finnes ikke i 64bits versjon. I java alternativene kan du kommunisere med .obj format eller andre åpne koselige formater som er mer utbredt en w3d Om fokuset er spillet/programmet og ikke finne opp hjulet på ny (lage 3d motor) så ville jeg satset på Java Monkey Engine (JME) rammeverket. Da kan du konsetrere deg om innholdet istedetfor å gjøre ting som har blitt gjort 100 ganger før. Nå skal det sies at Director Shockwave er ganske populært utviklingsverktøy for den type applikasjon du nevnet. Se Director (utviklingsverktøyet for shockwave) mer som et multimediautviklingsverktøy en en 3D utviklingspakke. 3D kommer bare ved siden av mye annet. Som f.eks 5.1 lyd, støtte for et utall videoformater, koselig utviklingsgrensesnitt, actionscript (ikke 3.0), med mer. Du kan og publisere direkte til .exe filer og mac executives, i tillegg til web. I tillegg så er det jo ikke dumt å lære seg å programmere i java da du da får kunnskaper innen for objektorientert programmering som er nyttige for fremtidige prosjekter og. Shockwave bruker sitt eget språk, Lingo, som du kun får brukt i Director. Lingo er koselig og lett å lære, men som sagt, du får ikke mye utbytte av det i andre sammenhenger. Håper du finner noe av dette nyttig. Jeg har med vilje ikke lagt ved linker, men ord du kan søke på keywords: shockwave, directorforum, director online, lwjgl, jogl, java monkey engine edit: flash er ikke 3D. shockwave 3d og flash er utviklet av samme firmaet (shockwave flash er vel det opprinnelige navnet). flash er 2D, og shockwave er 3D. Men at du kanskje kan oppnå å nå målet ditt ved å bruke Flash, det er godt mulig. Mye 3D er ikke ordentlig 3D, men bare ser slik ut. Da kan Flash være et godt alternativ. Så avhengig av hva du planlegger så ville jeg valgt det som passet best. Ikke bruk større kanoner er du må Flash har god dekning i nettlesermarkedet og burde vært prioritet 1 dersom du kan oppnå det du ønsker med Flash. -K- Endret 26. april 2009 av kbotnen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå