Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Viss man skulle lage ett krevende 3d spill i som skulle være nettbasert (altså i nettleser), hva ville vært å foretrekke. Regner med java blir for tynne greier, flash kunne vært mulig, men er ajax tingen?

 

Skal skrive en oppgave om nettsider og trenger ikke vite noe detaljer egentlig bare hva som har best muligheter og ytelse.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ajax for 3D-spill? Neppe. Med nyere versjoner av flash, vil det gå, men tror Java vil være best. Man har også shockwave, som blir/ble brukt en del.

 

Uansett hva man velger, vil man ikke på langt nær klare å oppnå like bra resultat med embedding i nettleser, som ved bruk av en vanlig spillmotor.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, det finnes i det minste OpenGL bindinger til Java, men dessverre er Direct3D blitt en del bedre enn OpenGL i det siste.

 

Men hvis du skal bruke Direct3D forsvinner mye av poenget med webbrowseren egentlig, da er det bedre å bare lage et klientprogram med Direct3D istedet etter min mening. Da er det heller ikke noe poeng i å velge Java lenger (les signaturen min)

 

Men ihvertfall, skal det være mulig å se i alle browsere på alle OS burde du velge Java og kikke på JOGL

 

Hvordan de har gjort det med QuakeLive vet jeg ikke, men et program skrevet i C++ er i utgangspunktet ikke flyttbart som en java applet er.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

- Java

- Shockwave

 

Fordelen med Java er at utviklinsmiljø og browser plugin er graits. Shockwave (Adobe) koster ca 10k. Selv bruker jeg eclipse IDE og lwgjgl for javautviklingen min, men alternativene er mange.

 

Med Java er det openGL som gjelder, du har to hovedbindinger, JOGL og LWJGL. Du har og ferdige rammeverk, og scenegrafer som er opensource.

 

Shockwave gir deg mulightet til å velge DX9, eller openGL. Men for å være ærlig så er 3d-motoren i shockwave utdatert, f.eks ingen støtte for skygger. Du må og eksportere props i lukket format w3d, noe som krever en 3d pakke som støtter dette, f.eks 3ds max. Eksporteren finnes ikke i 64bits versjon. I java alternativene kan du kommunisere med .obj format eller andre åpne koselige formater som er mer utbredt en w3d :)

 

Om fokuset er spillet/programmet og ikke finne opp hjulet på ny (lage 3d motor) så ville jeg satset på Java Monkey Engine (JME) rammeverket. Da kan du konsetrere deg om innholdet istedetfor å gjøre ting som har blitt gjort 100 ganger før.

 

Nå skal det sies at Director Shockwave er ganske populært utviklingsverktøy for den type applikasjon du nevnet. Se Director (utviklingsverktøyet for shockwave) mer som et multimediautviklingsverktøy en en 3D utviklingspakke. 3D kommer bare ved siden av mye annet. Som f.eks 5.1 lyd, støtte for et utall videoformater, koselig utviklingsgrensesnitt, actionscript (ikke 3.0), med mer. Du kan og publisere direkte til .exe filer og mac executives, i tillegg til web.

 

I tillegg så er det jo ikke dumt å lære seg å programmere i java da du da får kunnskaper innen for objektorientert programmering som er nyttige for fremtidige prosjekter og. Shockwave bruker sitt eget språk, Lingo, som du kun får brukt i Director. Lingo er koselig og lett å lære, men som sagt, du får ikke mye utbytte av det i andre sammenhenger.

 

Håper du finner noe av dette nyttig. Jeg har med vilje ikke lagt ved linker, men ord du kan søke på :)

 

keywords: shockwave, directorforum, director online, lwjgl, jogl, java monkey engine

 

edit: flash er ikke 3D. shockwave 3d og flash er utviklet av samme firmaet (shockwave flash er vel det opprinnelige navnet). flash er 2D, og shockwave er 3D. Men at du kanskje kan oppnå å nå målet ditt ved å bruke Flash, det er godt mulig. Mye 3D er ikke ordentlig 3D, men bare ser slik ut. Da kan Flash være et godt alternativ. Så avhengig av hva du planlegger så ville jeg valgt det som passet best. Ikke bruk større kanoner er du må :) Flash har god dekning i nettlesermarkedet og burde vært prioritet 1 dersom du kan oppnå det du ønsker med Flash.

 

-K-

Endret av kbotnen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...