Øyjor'n Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi skal med klassen en ukes tid til Berlin, og det regner jeg selv som en foto tur. Jeg har aldri vært i Berlin før, så jeg har ikke peiling på hvor, hva, hvordan eller hvorfor noe er, utenom Berlin-muren , men vi har en lærer som er lommekjent i Berlin, som skal guide oss. Det jeg lurer på da, er plasser som er bra å ta bilder på, ting jeg burde prøve å få noen bra bilder av, et eller annet. Planen vår er som følger: Dag 1: Tar båt fra Stavanger(Tananger) til Danmark, sover der en natt. Dag 2: Kjører videre med buss ombord på en båt til Tyskland, og kjører direkte til Berlin. Dag 3, Dag 4 og Dag 5: Forskjellige aktiviteter i Berlin, etter elevenes ønske. Her ønsker jeg å komme med forslag hvor jeg og kamerater kan gå noen plasser å ta bilder(kom med forslag!) Dag 6: Tropical Island(Antagelig ikke noe spennende å ta bilde av, eller?), og kjører dagen etter til Kiel, og Cruise båt derfra til Oslo, og buss hjem til Stavanger. Grunnen til at jeg skrev opp planen, var så folk kunne komme med forslag til andre plasser som er i nærheten av ruten vi skal ta, og ikke bare i Berlin. Hadde satt pris på forslag:) Øyjor'n Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Berlin må jo ha noen kjente plasser fra krigens tid. Ikke mulig å dra tilbake i tid og være skuddsikker og ta noen snasne bilder fra andre verdenskrig, men det må jo være noen interessane plasser der. Bare å google Berlin WWII, er berlin-muren der fortsatt må det finnes spor etter krigen åsså, selv om muren ble bygd senere ^_^ Dere skal ikke innom en konsentrasjonsleir når dere først er der nede? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Var i Berlin i sommer, var jo innom de fleste turiststedene, knipset jo en del her. Berlin er jo egentlig ikke noen spesielt "fin" by, men en veldig spennende by. Mye kontraster mellom gammelt og nytt. East Gallery er jo den lengste gjenværende biten av muren, verdt å få med seg. Kan jo evt sende en PM med link til bildene mine derfra. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ikke vært der selv, men du kan jo prøve på å søke på flickr.com (f.eks) med søkeordet Berlin. http://www.flickr.com/search/?q=berlin Burde finne noen ideer der vil jeg tro. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Dere skal ikke innom en konsentrasjonsleir når dere først er der nede? Jo, det satser vi på. Er ikke sikker på hvilken, men en eller to skal vi på. Satser på å knipse litt der... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Dere skal sikkert innom Alexander platz med fjernsynstårnet. I gangavstand derfra har du Museumsinsel (øy ute i Spree), med Berliner Dom og flotte museumsbygninger. Pergamonmuseet har en enestående samling med klassisk kunst. På motsatt side av Spree for Berliner Dom har du forøvrig DDR-museet ved elvebredden. Kanskje ikke det mest interessante fotografisk sett, men interessant uansett. I bydelen Hohenschönhausen i øst, har du et Stasi-museum med omvisning, der du virkelig kan få med skyggesiden av livet i gamle øst. Her har du fangekjellere, torturkammere og avhørsrom. Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Berlin er etter min mening et glimrende sted å ta bilder, utrolig mye spennende å se i den byen. Jeg var der på en tur med jobben for noen år siden, dessverre før jeg begynte å for alvor interessere meg for foto. Kommer nok til å ta en tur tilbake med kameraet på slep. Det som er mest spennende med byen er arkiktekturen. Veldig mye bra blanding av gammelt og nytt (Gjerne mest nytt i og med at det ikke er var mye igjen etter krigen...) Her er et par tips til hva jeg ville vurdert å se (Tatt fritt etter hukommelsen, så sjekk stedene på googlemaps eller noe: - Riksdagen, som ligger i østende av Tiergarten, en svær park med mange monumenter. Deriblant monumentet etter russernes seier over tyskerne. (Der er det et par stridsvogner ol, som kan være interessante. Like ved Riksdagen ligger Brandenburger Tor, som er verd å se i alle fall, men kanskje ikke det mest originale motivet. - To kvartaler sør for Brandenburger Tor ligger Holocaust-Mahnmal, et monument/museum over holocaust. Der er det mulig å ta noen kule bilder. Veldig stilig og originalt monument. - Potsdamer-Platz, Sony-senter noen sinnsyke tak-konstruksjoner som lyses opp om natten. - Topographie des Terrors, området hvor hovedkvarterene til det tredje riket lå. Har ligget ubrukt siden krigen, og er oppdaget/utgravet for noen få år siden... Der kan du gå i ruinene etter torturkammerne i kjelleren.... - Berlinerdomen, den ligger et stykke øst, ikke langt fra ett svært fjernsynstårn som skal være spektakulært.. - Checkpoint charlie, en kontrollpost fra den kalde krigen, hvor du fremdeles kan få stemplet passet ditt med ddr-stempel. - Berlin Zoo... (Knut, dersom det er interessant.) - Et eller annet sted er det også en gammel kirke som står igjen slik den gjorde da krigen var over, et ganske brutalt minne om hvordan det så ut rundt om kring etter bombingen. I tillegg er det en drøss med ulike ting å se fra krigen som jeg ikke har sett. Som sagt, jeg tenker å dra tilbake med kamera på ryggen... Håper dette er til hjelp, og god tur! Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 - Et eller annet sted er det også en gammel kirke som står igjen slik den gjorde da krigen var over, et ganske brutalt minne om hvordan det så ut rundt om kring etter bombingen. Det er Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche øverst i Kurfürstendamm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå