Eplenektar1 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Jeg jobber med et prosjekt der vi skal kunne skrive og lese til regneark, hovedsaklig i formatet .xls. Såvidt meg bekjent, så må man ha Microsoft excel installert på maskinen for at man skal få lov til å bruke Excel-skriveren i Visual studio 2008. En annen løsning som har vært sett litt på er å bruke ';' som ord-deler. Det å bruke ';' gir ønsket resultat, men da må man manuelt sette at ';' skal være ord-deler. Finnes det noen bedre måter å gjøre dette på? Legger ved koden slik at dere kan se hvordan det gjøres nå. public void SkrivUt() { SaveFileDialog lagreFil = new SaveFileDialog(); lagreFil.InitialDirectory = "C:\\"; lagreFil.Filter = "Excel Regneark(*.xls)|*.xls|Alle filer(*.*)|*.*"; lagreFil.FilterIndex = 1; if (lagreFil.ShowDialog() == DialogResult.OK) { // Lag en skriver og åpne filen TextWriter tw = new StreamWriter(lagreFil.FileName, true); // Skriv en linje med tekst til filen tw.WriteLine("Subnett;Nettverk;Første;Siste;Broadcast"); string[] s = svarBoks.Lines; for (int i = 0; i < s.Length; ++i) { tw.WriteLine(s); } // Lukk skriveren tw.Close(); } } Endret 20. februar 2009 av Eplenektar1 Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Prøv å lagre det som en .csv fil, så åpner du den fra excel, da vil det komme opp spørsmål hva som skiller verdiene, feks ; Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Om jeg lagrer som .csv, så gir det samme resultat som om jeg lagrer som .xls. Typ, som du sier, så får jeg opp muligheten for å skille med et tegn, f.eks ';'. Dog, det hadde vært fint om dette kunne vært gjort automatisk, i stedet for manuelt, som nå. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 .xls er et binærformat, og bruker ikke skilletegn som det der. Hva med å bruke xml? Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg skulle gjerne ha brukt xml, men det er oppdragsgiveren som har bedt om at det skal bli skrevet ut i et "excel-format". XML gir jo et bedre utseende, men redigeringsmessig så vet jeg ikke helt hvor bra det vil bli. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hmmm vel, etter det jeg vet finnes det ingen standalone moduler for å kunne redigere Excel filer, du må nok bruke Excel sitt API. Lenke til kommentar
xmanx Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Hei Denne kan du bruke for å opprette excel filer med opptil 150 rader gratis. http://www.gemboxsoftware.com/ - xmanx Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Denne kan du vel adapte med litt skills... http://www.aspnetpro.com/NewsletterArticle...p200309so_l.asp EDIT: Så ikke at du ikke ønsket å være avhengig av excel. Denne passer vel bedre da: http://www.codeproject.com/KB/office/excel...preadsheet.aspx -C- Endret 4. april 2009 av ChristianW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå