Gå til innhold

Spørsmål om mastercard


Jo Are

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne tenke meg å friske opp denne tråden litt, med noen spørsmål om i hvilke butikker du faktisk kan bruke MasterCard. Jeg fant denne listen på nettet, men håper dere kan fylle ut mer for meg. Jeg har selv testet kortet på Clas Ohlson, så det vet jeg fungerer. Hva med forskjellige matbutikker? Varierer det fra butikk til butikk eller kan man regne med at alle Clas Ohlson-butikker tar MasterCard?

 

Bunnpris - NEI

Joker - NEI

Ica - JA

Clas ohlson - JA

Ikea - JA

Spar - JA(?)

Biltema - NEI

Vinmonopolet - JA

Rimi - JA

Coop Obs Hypermarked - NEI (Obs Vinterbro tar det visstnok...)

Coop Obs Bygg - NEI

 

REDIGERT: La til noen nye forretninger etter selv å ha testet ut funksjonaliteten.

Endret av TRD4U
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men trenger det nødvendigvis gjelde for alle butikkene i kjeden?

 

Ser foreksempel på listen over at det står 'JA' på ICA, men ICA der jeg bor tar ikke Mastercard...

 

Vil tro tilnærmet alle matbutikker tilknyttet Trumf (Meny, Kiwi, Spar, m. fl.) tar MC, i og med at de nå tar VISA kreditt i forbindelse med sitt Trumf VISA, som gir 3% bonus ved bruk i nevnte butikker.

Lenke til kommentar
Litt artig at vinmonopolet tar det da. Morsomt at alkoholikere kan kjøpe sprit på kreditt i Norge. Men det var vel snakk om at det skulle endres?

Hva er det som er morsomt? Dersom en alkoholiker misligholder kredittavtalen, varer det ikke lenge før han er uten kredittkort. Og så lenge han har et kort vil han uansett kunne få ut kontanter på det.

 

Praktistk å slippe å tenke på at det kortet en til daglig bruker også fungerer på Vinmonopolet.

 

Vil du ha et kort som kan brukes over alt, pass på at det har BankAxept. (f. eks. coop-kortet og yABanks kredittkort. Og de vanlige debet-bankkortene. Men ikke de mastercard-kortene jeg har sett)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men trenger det nødvendigvis gjelde for alle butikkene i kjeden?

 

Ser foreksempel på listen over at det står 'JA' på ICA, men ICA der jeg bor tar ikke Mastercard...

Jeg har kun fått testet MasterCard på et ICA Supermarked (På Migosenteret i Trondheim), men ville jo trodd at alle ICA-butikker tok MC. Fikk forresten denne eposten fra ICA Norge, da jeg tok kontakt:

Hei!

Alle våre egeneide butikker tar alle typer kort. Butikken du henviser til her er en franchise butikk og de kan bestemme selv hvilke korttyper de ønsker, men jeg tror nok at de tar det. Du kan eventuelt ringe butikken og sjekke.

Hvilken type ICA var det du prøvde MC i?

Lenke til kommentar
Ett BankAxept og ett MC, tenker jeg heller vi sier. Butikker som ikke tar MC tar vanligvis heller ikke VISA (med mindre det er et typisk norsk debet-VISA-bankkort med både VISA og BankAxept-funksjonalitet)

Som nevnt får du gratis VISA-kredittkort med BankAxept hos yABank og coop. Trenger ikke MasterCard da, annet enn eventuelt som reservekort.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har noen spørsmål om mastercard:

 

1. Hvor mye må jeg betale tilbake? Betaler jeg kun for detjeg bruker, eller må jg betale tilbake mer?

2. Hvordan kanjeg finne ut hvor mye jeg har brukt og hvor mye jeg har igjen?

3. Hvordan betaler jeg tilbake? Får jeg regning eller må jeg sette inn penger på kontoen?

 

Takk for svar :)

Anbefaler deg å snakke med Fokus bank, de har et master kort som heter 365 og dette kortet gir deg 3,65 % rabatt på det du kjøper av bensin, klær og møbler. Dette kommer direkte inn på kontoen din. Du vil også ha kontroll på nettbanken hva forbruket er osv. Anbefaler også å avtale at du får tilsendt regning på beløpet som forfaller for å ha en bedre konroll. Det er normalt ca 45 dagers kreditt uten rentekostnader. Lykke til

Lenke til kommentar
Men trenger det nødvendigvis gjelde for alle butikkene i kjeden?

 

Ser foreksempel på listen over at det står 'JA' på ICA, men ICA der jeg bor tar ikke Mastercard...

 

Vil tro tilnærmet alle matbutikker tilknyttet Trumf (Meny, Kiwi, Spar, m. fl.) tar MC, i og med at de nå tar VISA kreditt i forbindelse med sitt Trumf VISA, som gir 3% bonus ved bruk i nevnte butikker.

Så i dag at det sto en sånn MasterCard klistelapp på ICA-en her hos meg, så mulig det var noe annet som var problemet den gangen jeg skulle betale med MasterCard der.

Lenke til kommentar
Vil du ha et kort som kan brukes over alt, pass på at det har BankAxept. (f. eks. coop-kortet og yABanks kredittkort. Og de vanlige debet-bankkortene. Men ikke de mastercard-kortene jeg har sett)

Bare for ordens skyld: De nye coop-kortene som sendes ut nå har ikke lengre BankAxept. Da er yABanks Visa-kort det eneste jeg vet om av kredittkortene som har dette.

Lenke til kommentar
Kiwi tar i allefall ikke mastercard.

 

 

Litt artig at vinmonopolet tar det da. Morsomt at alkoholikere kan kjøpe sprit på kreditt i Norge. Men det var vel snakk om at det skulle endres?

 

 

Jeg vet om to kiwi-butikker som tar MasterCard og en som ikke tar det.

Tror det er veldig opp til hver enkelt butikk.

 

Mener å ha hørt at butikken må betale et gebyr for hver gang mastercard trekkes.

 

 

Angående vinmonopolet så har det aldri tatt mastercard tidligere, men snakket om at det skulle endres var om de skulle begynne med det.

Tror det er vedtatt og at de har begynt å godta mastercard.

Lenke til kommentar

Hvor ligger disse to Kiwi-butikkene som tar MasterCard? :hmm:

 

Det stemmer som du sier, butikkene må betale noen prosenter av det du betaler når du benytter med MasterCard. Dette er jo ikke alle griske butikk-eiere så veldig glade for. Personlig synes jeg dette er tull, såpass burde de ta seg råd til. (På den andre siden burde noen kanskje jobbe får å få fjernet dette gebyret.)

 

Jeg kan ihvertfall bekrefte at jeg har lest på vinmonopolet.no og vet selv at Vinmonopolet her i Trondheim tar MasterCard. Kilde. Ser ut som bedriftskunde(?) har vært med på å presse dette i gjennom.

 

Forøvrig litt oppdatert informasjon ang. hvor du kan benytte MasterCard: Økonomidirektør i Rema avslører at du kan benytte MC på noen Rema-butikker, som ligger ved større turiststeder. Dette gjelder b.la. Rema 1000 Torget (i Trondheim). Dette vet jeg fra egen erfaring. I tillegg opplyser direktøren at alle Rema-butikker aksepterer VISA-kort. Disse trenger ikke å ha noen tilknytning til BankAxept. Dette betyr at har du Gebyrfri VISA eller kredittkort fra LandkredittBank, BankNorwegien eller Skandiabanken (og sikkert andre), kan disse benyttes på alle Rema-butikker. Fint, ikke sant? :thumbs:

Lenke til kommentar

Kiwi på Borre, sør for Horten tar Mastercard, og kiwi i Mjøndalen (eller Krokstadelva, husker ikke hvem av de jeg måtte bruke mastercard på).

 

Det er egentlig litt kjekt at vinmonopolet tar kredittkort, da man ofte handler for større summer der enn man gjør på butikken.

Har stått i kassa på vinmonopolet i god tru om at lønninga var inne på konto, men akk.

Endte med at jeg måtte gå å ta ut pengene i minibanken, noe som koster 4% av uttaksummen (min. 40kr).

 

Jeg hadde også tenkt å betale 4 Hovefestivalbilletter på Mastercard på posten i sommer. Da fikk jeg beskjed om at alle kjøp med mastercard på posten ble registrert som kontantuttak, og dermed fikk man 4%påslag i gebyr. Fyren i kassa babla et eller annet om at de egentlig ikke tok mastercard, men på grunn av postbanken kunne de foreta et uttak.

Greit å være klar over.

Lenke til kommentar
Det stemmer som du sier, butikkene må betale noen prosenter av det du betaler når du benytter med MasterCard. Dette er jo ikke alle griske butikk-eiere så veldig glade for. Personlig synes jeg dette er tull, såpass burde de ta seg råd til. (På den andre siden burde noen kanskje jobbe får å få fjernet dette gebyret.)

Noen som vet hvor mye de ulike kredittkortselskapene tar når jeg f.eks. betaler handlekurven på Rema med kredittkort? Er MC dyrere enn Visa? (For butikken, for MEG er det uansett gratis) Er der også slikt gebyr ved bruk av BankAxept?

 

At vi som kunder velger betalingsløsninger som gir kostnader for butikken må jo butikken legge inn i sine kalkyler. Så det blir oss som betaler, mens kortselskapene skor seg...

 

At butikkene nekter å akseptere de kortene som har høyest gebyr synes jeg er helt flott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...