Gå til innhold

Spørsmål om mastercard


Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen spørsmål om mastercard:

 

1. Hvor mye må jeg betale tilbake? Betaler jeg kun for detjeg bruker, eller må jg betale tilbake mer?

2. Hvordan kanjeg finne ut hvor mye jeg har brukt og hvor mye jeg har igjen?

3. Hvordan betaler jeg tilbake? Får jeg regning eller må jeg sette inn penger på kontoen?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle svarene blir forskjellige avhengig av selskap du har kort hos.

 

La oss ta et eksempel på Coop mastercard.

 

Du bruker kr 5000.

Du får da en regning i posten på minimumsbeløpet du må betale inn.

min 250 eller X % av summen.

 

Betaler du 5000kr med en gang taper du ikke penger.

Betaler du minimumsummen 250kr skylder du fortsatt 5000kr.

 

Du kan bare betale rentene om du vil hver måned og summen du skylder betales ikke ned før du øker over minimumsbeløpet på nedbetalingen.

 

Det koster da i teorien 250kr i mnd til du har betalt tilbake.

Lenke til kommentar
[...]

 

Betaler du 5000kr med en gang taper du ikke penger.

Betaler du minimumsummen 250kr skylder du fortsatt 5000kr.

 

[...]

 

Det koster da i teorien 250kr i mnd til du har betalt tilbake.

Hva for noe? Latterlig. Her tar du feil.

 

Minimumsbeløpet er som oftest relativt lavt, men er rett og slett en type bekreftelse fra banken sin side om at du ikke har "glemt dem". I mange banker trenger du ikke en gang å betale dette beløpet, men rentene vil påløpe som normalt i perioden du ikke betaler noe.

 

Renter er det som avgjør hva du må betale. Rentene påløper etter noen dager (30-60 dager... alt ettersom hvilken kortutsteder du bruker). Dersom du har brukt 5000 kr, vil du i løpet av disse dagene fortsatt skylde 5000 kr - selv om fakturaen skulle komme før dagene er over. Når rentene kommer inn, øker gjelden. Si at rentene for én måned utgjør 100 kroner, vil du totalt skylde 5100 kr. Betaler du fakturaen med minimumsbeløp (250 kr, som du nevner), skylder du 4850 kr (5100-250 kr) - før nye renter blir beregnet.

Edit: Fikset sitering.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Jeg håper for din del at du ikke tenker å låne på MasterCard-kortet - det blir rådyrt. Da er det tross alt bedre - hvis du må - å ta et forbrukslån. Men pass på; det er lett å komme i økonomisk baklekse på den måten som igjen kan bli en belastning psykisk. Gjett om jeg kjenner folk som har lagt seg til dårlige vaner (les: levd på forskudd) og hva de har måttet slite med av opphopet gjeld/renteutgifter senere.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en aktiv bruker av mastercard, men jeg ser på luksusfellen og har man ikke penger må man ikke finne på å bruke det.

Det er lett å få kreditt på små beløp og da skaffer man flere kort.

Tilslutt sitter man med bare 60k i gjeld men på 10 kort og renter på mange 1000 i mnd.

Lenke til kommentar
Jeg håper for din del at du ikke tenker å låne på MasterCard-kortet - det blir rådyrt. Da er det tross alt bedre - hvis du må - å ta et forbrukslån. Men pass på; det er lett å komme i økonomisk baklekse på den måten som igjen kan bli en belastning psykisk. Gjett om jeg kjenner folk som har lagt seg til dårlige vaner (les: levd på forskudd) og hva de har måttet slite med av opphopet gjeld/renteutgifter senere.

 

Skal ikke låne nei, skal betale tilbake etter en uke.

Men si da at jeg kjøper for 1200 i dag, og skal betale tilbake etter en uke, da må jeg betale 1200 hvis jeg har forstått dere rett? Får jeg regning i posten på det da?

Lenke til kommentar
Skal ikke låne nei, skal betale tilbake etter en uke.

Men si da at jeg kjøper for 1200 i dag, og skal betale tilbake etter en uke, da må jeg betale 1200 hvis jeg har forstått dere rett? Får jeg regning i posten på det da?

Ja, det er korrekt. Du betaler 1200 kr når du får fakturaen, eller (vet ikke om det går med postbanken, men ihverfall med dnb nor) ved å overføre direkte fra nettbanken din.

Lenke til kommentar
Skal ikke låne nei, skal betale tilbake etter en uke.

Men si da at jeg kjøper for 1200 i dag, og skal betale tilbake etter en uke, da må jeg betale 1200 hvis jeg har forstått dere rett? Får jeg regning i posten på det da?

Lurer på det samme. Hvis jeg låner 2000,- (maksgrensa) på mitt MasterCard (postbanken) i morgen, betaler jeg 2000,- 15. mars uten noe ekstra, eller blir det mer enn 2000,-? Har forfallsdato den 20. hver måned.

Lenke til kommentar
[

Skal ikke låne nei, skal betale tilbake etter en uke.

Men si da at jeg kjøper for 1200 i dag, og skal betale tilbake etter en uke, da må jeg betale 1200 hvis jeg har forstått dere rett? Får jeg regning i posten på det da?

 

Du får tilsendt regning for bruk over en gitt periode ( normalt én mnd ). Det blir bare å betale det du har brukt.

 

 

Lurer på det samme. Hvis jeg låner 2000,- (maksgrensa) på mitt MasterCard (postbanken) i morgen, betaler jeg 2000,- 15. mars uten noe ekstra, eller blir det mer enn 2000,-? Har forfallsdato den 20. hver måned.

 

Blir bare 2000.-

 

Nå kan jeg ikke svare for Postbanken MasterCard, men dette er det vanlige. Dette har dere fått brosjyre om så alt står der.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
[

Skal ikke låne nei, skal betale tilbake etter en uke.

Men si da at jeg kjøper for 1200 i dag, og skal betale tilbake etter en uke, da må jeg betale 1200 hvis jeg har forstått dere rett? Får jeg regning i posten på det da?

 

Du får tilsendt regning for bruk over en gitt periode ( normalt én mnd ). Det blir bare å betale det du har brukt.

 

 

Lurer på det samme. Hvis jeg låner 2000,- (maksgrensa) på mitt MasterCard (postbanken) i morgen, betaler jeg 2000,- 15. mars uten noe ekstra, eller blir det mer enn 2000,-? Har forfallsdato den 20. hver måned.

 

Blir bare 2000.-

 

Nå kan jeg ikke svare for Postbanken MasterCard, men dette er det vanlige. Dette har dere fått brosjyre om så alt står der.

 

Har faktisk ikke fått brosjyrer om det, men lurer på hvordan jeg finner kontonummret til mastercardet? Så vitt jeg ser står det ikke på kortet, har bare fått et brev om kortet og der står det ikke.

Lenke til kommentar

Du har ikke et kontonr da det er kreditt du får. Du vil få en faktura der du betaler tilbake til Postbanken sin konto.

Du får inntil 45 dagers rentefri utsettelse hos Postbanken (avhenger av når du bruker kortet i forhold til neste faktura sendes ut) og det er ingen gebyrer for papirfaktura eller transaksjonen (hvis jeg skjønner postbanken.no rett).

Lenke til kommentar
Har faktisk ikke fått brosjyrer om det, men lurer på hvordan jeg finner kontonummret til mastercardet? Så vitt jeg ser står det ikke på kortet, har bare fått et brev om kortet og der står det ikke.

 

Kredittkortet har et 16-sifret kortnummer som står på kortet, ja, men du trenger ikke gå omkring å huske det. Logg deg inn på nettbanken (hvis du bruker) så finner du det der. Står sikkert MasterCard et sted.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Har faktisk ikke fått brosjyrer om det, men lurer på hvordan jeg finner kontonummret til mastercardet? Så vitt jeg ser står det ikke på kortet, har bare fått et brev om kortet og der står det ikke.

 

Kredittkortet har et 16-sifret kortnummer som står på kortet, ja, men du trenger ikke gå omkring å huske det. Logg deg inn på nettbanken (hvis du bruker) så finner du det der. Står sikkert MasterCard et sted.

 

Feil.

 

Kontonummeret du skal betale til er tilhørende Dnbor kort, du betaler med kid.

 

Eget kontonummer for mastercard slik feks fokusbank har, er ikke noe Dnbnor eller postbanken har (såvidt jeg har fått med meg ihvertfall)

 

Det er heller ikke snakk om kortnummeret.

 

Hvis du ikke vil vente på den første fakturaen, kan du ringe kundeservice, og de vil gi deg kid/kontonr, du kan benytte samme kid hver gang så bare ta vare på den første fakturaen, eller evt lagre den i nettbanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...