Erlend90 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg har prøvd å søke litt rundt omrking etter den GSM frekvensen som blir brukt i Norge Noen sier 900 og andre sier 1800 Et annet spørsmål er om telefoner med triband virker i Norge, eller må de Quad Band, ser på noen mobiler her i USA nå som er litt fristende å kjøpe. Har allerede kjøpt en Blackberry Curve (super fornøyd selv om jeg bare er 18 og ike har bruk for noen av de avanserte funksjonene!) Takker for svar! ;D Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 GSM brukar 900 og 1800 MHz. UMTS brukar 2100 MHz. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi bruker GSM på 900 MHz i Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Jeg har prøvd å søke litt rundt omrking etter den GSM frekvensen som blir brukt i NorgeNoen sier 900 og andre sier 1800 Et annet spørsmål er om telefoner med triband virker i Norge, eller må de Quad Band, ser på noen mobiler her i USA nå som er litt fristende å kjøpe. Har allerede kjøpt en Blackberry Curve (super fornøyd selv om jeg bare er 18 og ike har bruk for noen av de avanserte funksjonene!) Takker for svar! ;D I Norge brukes faktisk tre frekvensbånd: E-GSM, GSM900 og GSM-1800. E-GSM ligger inntil GSM-900 og de to omtales gjerne under ett som GSM900. Betegnelser som Triband og Quadband sier bare noe om antall frekvensbånd telefonen støtter. De fleste variantene av quad-band telefoner støtter de to norske frekvensbåndene pluss de to amerikanske, som er GSM-850 og GSM-1900. I en Triband mangler støtte for ett av frekvensbåndene, men hvilke som faktisk støttes må du sjekke i bruksanvisningen. Det kan nemlig variere en del. En amerikansk Tri-band telefon dekker antakeligvis GSM-850 og GSM-1900, siden disse er viktige for amerikanerne. Det tredje båndet er da enten GSM-900 eller GSM-1800. Hvis det er GSM-1800 får du bare dekning i byer og tettsteder i Norge. Hvis det er GSM-900 får du dekning i hele Norge, men du mister all fleksibilitet i forhold til kapasitet og risikerer samtalebrudd. Så moralen er: gå for Quad-band. Endret 20. februar 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå