Gå til innhold

Sette passord på nettverksdelte mapper i WinXP

Anbefalte innlegg

Sliter med å sette passord på nettverksdelte mapper. Har aktivert avansert fildeling og kan sette restriksjoner på brukere osv som skal ha tilgang til den delte mappen. Men når jeg prøver å åpne mappen fra en annen maskin får jeg bare

"\\maskin\\sharedfolder is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact admin blablabla. Access is denied.

Har prøvd å lage egen bruker med passord på maskinen som deler mappa, og satt kun denne brukeren som har tilgang. Har også gitt Guest kontoen passord, men dette fungerer ikke. Får kun feilmeldingen istedenfor dialogboksen hvor jeg kan skrive inn brukernavn og passord.

Har googla mye, og fulgt råd, men funker bare ikke. Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt mykje same problem sjølve - det er på maskinen som prøver å koble seg til, ikkje sant? Har du sjekka at avansert fildeling er aktivert på begge?

Eg hugsar eg hadde same problem sjølve somsagt, då kom aldri dialogboksen for innlogging opp. Aner ikkje kvifor, så eg måtte innstalere søppelet på nytt som ein alltid må med Betasoft, *kremt* Microsoft. :)

Lenke til kommentar

Du må lage samme brukere og passord på den maskina som deler ut som du har på den du logger på fra. Har du samme brukernavn på den du logger på fra uten passord, må du enten velge å koble til nettverkstasjon og velge annet brukernavn og passord og lagre dette eller velge en annen bruker.

Så må du gå inn på tillatelser på den uttdelte mappa og legge inn hvilke tillatelser de forskjellige brukerene skal ha.

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg med at begge maskinene hadde samme bruker og passord. På delingsegenskapene for mappa fjernet jeg Gjest-kontoen og la til den felles brukeren, med alle rettigheter. Likevel, selv om jeg prøver å åpne mappa over nettverket, eller å mounte den som nettverkstasjon, så får jeg Access is denied.

Noen som ser hva problemet kan være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...