Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjerm uklar eller tåkete

Anbefalte innlegg

Hei!

Plutselig en dag da jeg skulle starte opp pcen, så ble ble skjermen min tåkete og uklar.

Prøvde med en annen skjerm + en annen kabel, samme problemet.

Rebootet pcen, samme problemet.

Så aner ikke hva det er fornoe, kan det ha skjedd noe med kortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er et ASUS GeForce 9600GT.

Har prøvd og oppdatere de driverne, ikke noe som helst forskjell.

Når jeg formaterte og dreiv og installerte windows, så var det også tåkete.

Så må være noe feil med selve kortet har jeg konkludert med.

Får vel bare sende en garantiforespørsel til komplett.no

Lenke til kommentar
Om du har to utganger regner jeg med at du har prøvd begge.

Her blir det nok retur.

Får ikke frem bildet med den andre utgangen, jeg bruker adapter fra DVI til VGA for og få frem bildet.

Kan det være at adapteret mitt ikke fungerer lenger?

At det er dette det er noe feil med?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å justere oppløsningen på PCn? Høres ut som om du kjører en oppløsning som skjermen ikke er optimalisert for.

Gå inn på skjerminnstillingene og prøv ut de ulike - gjerne begynn på maks. Sjekk også at oppdateringsfrekvensen er satt til maks av hva skjermen klarer.

Lenke til kommentar

Ja, det kan være oppløsningen som ikke er optimal for skjermen. Skulle jo egentlig ha hjulpet med nyinstallasjon, men absolutt greit å sjekke opp. Har skjermen noen "Auto"-knapp eller liknende kan det også være greit å sjekke dette, samt innstillingene på skjermen.

Hjelper ikke dette så får du vel tak i et rimelig DVI-adapter hos Clas Ohlson eller liknende butikker.

Lenke til kommentar

Snedig.

Får høre med en kompis av meg om han kan komme med et slikt adapter da :-)

Skjermen min bruker VGA kobling, og derfor bruker et adapter for VGA til DVI på inngangen til skjermkortet.

Kanskje jeg bør bytte ut dette til DVI på skjermen? Slik at skjerm kabelen er en DVI og ikke en VGA?

Hvilken transformator må jeg kjøpe da?

Finn en for meg som er på www.mamoz.no eller www.datakjeden.no - må ha en idag.

Lenke til kommentar

Hvor tåkete er bildet?

Hvis du har LCD-skjerm og ikke kjører i optimal oppløsning blir skrift uklart og tåkete. Det må du fysisk inn og stille på kontrollpanelet til nVidia.

Det lønnner seg definitivt å bruke DVI hvis du har mulighet til det. Har du DVI både på skjerm og skjermkort? Elprice og Clas Ohlson selger billige skjermkabler. Kjøp en billig en (150-200kr), ingen vits å blåse bort 300-500kr på en slik kabel.

Men som sagt, sjekk oppløsninga pc'n kjører. Hvor stor skjerm har du? 17, 19, 22 eller 24"? Widescreen eller vanlig?

Når du kjører analog kabel kan man ofte velge mange ukurante oppløsninger...

Lenke til kommentar
Hvor tåkete er bildet?

Hvis du har LCD-skjerm og ikke kjører i optimal oppløsning blir skrift uklart og tåkete. Det må du fysisk inn og stille på kontrollpanelet til nVidia....

Greit å lese hva som har blitt skrevet tidligere i posten, kanskje? :)

Edit: Dvi-adapter finner du her, men dyrt... Kabel fant jeg ikke...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Hvor tåkete er bildet?

Hvis du har LCD-skjerm og ikke kjører i optimal oppløsning blir skrift uklart og tåkete. Det må du fysisk inn og stille på kontrollpanelet til nVidia....

Greit å lese hva som har blitt skrevet tidligere i posten, kanskje? :)

hmmm, ser at etpar andre har opplyst om det samme, men klarer ikke se at dette anbefalte tiltaket er utført. Jaja, kan hende jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...