Gå til innhold

Bestillinger fra utlandet og toll

Anbefalte innlegg

Jeg bestiller en del blu-ray titler fra www.play.com. Sist mottok jeg Planet Earth, men måtte betale 170 kr ekstra i toll. Jeg vet det er mulig å lure seg unna tollen, hva jeg skal jeg be play om å merke pakken med for å unngå toll? Håper jeg har lov til å spørre, er bare så sykt irriterende med denne tollen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler ikke toll men mva.

Det er noen som har prøvd seg å merke sendingene som gave (grensen er da 1000), dog tollvesenet/de som fortoller for tollvesenet er ikke så dumme som man kanskje skulle tro. Pakker sendt fra firma til privatperson merket som gave blir enten behandlet som vanlig pakke eller sendt direkte i retur grunnet feilmerking. Gavegrensen er bare ment for gaver gitt mellom privatpersoner.

Lenke til kommentar

Mva i seg selv er 25% av verdien - i tilfellet play.com så sender de ut en og en dvd så du ender opp med 1 fortollingsgebyr pr sending i tillegg. Dette utgjør vel 103 kroner av de 170 - så selve delen som er mva er kun 67 kroner. Antar at blurayen du kjøpte kostet 270 kroner ca?

Hvis du hadde bestilt fra et firma som sendte alt i en pakke så ville du ikke trengt å betale fortollingsgebyr for hver blu-ray. Neste grense er på 1000 kroner og da dobles postens gebyr til 207 kroner.

Play.com er mest brukbar for ting som koster under 200 kroner. Jeg har fått inntrykk av at du ikke kan få play.com til å feilmerke pakker - så da må du heller velge noen andre.

Poenget mitt var bare at fortollingsgebyret er problemet ditt ikke mva.

Ellers er jeg ikke så flink til smugling, men det er sikkert andre her som kan bidra med slikt.

Lenke til kommentar

Får bare prøve å holde meg under 200 kr da, er ikke så vanskelig egentlig siden det er så billig :D

EDIT: Takk for raske svar Thorsen og kalkulatoren :thumbs:

EDIT 2: Bestilte nettopp Shot 'Em Up på blu-ray til 100 kr, sweet!

Endret av Alpha_Male
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...