ffoss Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Heisann. Har lastet ned og installert Fedora 10, og installert dette på en Acer Aspire 5050. (Div. andre Linuxversjoner har blitt forkastet i årenes løp pga dårlig nettverk – spesielt WLAN). Etter sigende skulle dette være historie i Fedora 10, så jeg prøvde på nytt. Alt virker, unntatt WLAN :-( Følgende observasjoner er gjort: Under ”Nettverkskonfigurasjon” kommer det opp to tilkoplinger, eth0 (Aktivt) og wlan (Inaktiv). Under fanen maskinvare er det fire saker, pan0, wlan0, eth0 og wlan0. De to wlan har beskrivelse: «Broadcom Corporation BCM4318», og den andre bare «b43». Når jeg forsøker å aktivere wlan får jeg følgende melding: «Error for wireless request "Set Mode" (8B06) : SET failed on device wlan0 ; Invalid argument. Bestemmer IP-informasjon for wlan0...» ...og ingen ting skjer videre. Oppe til høyre på skjermen er det noe som heter nettverkstilkoblinger. Der er kabeltilkoblingen (som virker helt fint) og trådløs tilkobling som ikke virker. Et av valgene er rediger tilkoblinger. Der ser det ut som man kan sette inn saker og ting om de forskjellige tilkoblingsmåter. Jeg har slått av kryptering på routeren, men heller ikke det hjelper. Skal nettverket bli funnet automatisk eller må det settes opp? Her er hva jeg får fram ved å skrive ifconfig : eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:16:36:AC:C5:0E inet addr:192.168.2.14 Bcast:192.168.2.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::216:36ff:feac:c50e/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:250 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:42 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:25617 (25.0 KiB) TX bytes:9080 (8.8 KiB) Interrupt:20 Base address:0xcc00 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:800 (800.0 b) TX bytes:800 (800.0 b) Håper noen kan komme med noen tips? Finnes det en enkel guide/sjekkliste for hva man skal gjøre, og i hvilken rekkefølge hadde det vært flott. - Merkelig at det skal være så vanskelig å få et trådløst nettverk til å virke i 2009. Presiserer at jeg er tilnærmet grønn på Linux. Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Kortet krever firmware tar jeg ikke helt feil. http://forums.fedoraforum.org/showpost.php...mp;postcount=27 Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Merkelig at det skal være så vanskelig å få et trådløst nettverk til å virke i 2009 Dette er helt og holdent broadcom corp's skyld, da de ikke er det minste interessert i å hjelpe med å få dette til å virke. (Ved å ikke gi ut et fnugg av dokumentasjon etc. for at det skal bli lettere å lage drivere) Fedora har og rimelig strenge regler når det kommer til å legge ved lukka programvare. Men det finnes flere workarounds for å få broadcom kort til å virke, så det er sikkert noen som kan hjelpe deg med dette Endret 20. februar 2009 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Skal ligge en driver i rpmfusion.org-repoet. Har Broadcom-wlan i MacBooken og kjører Fedora 10. Ingenting å utsette på funksjonaliteten til driveren ihvertfall. Sånn ytelses/stabilitetsmessig er det det beste trådløskortet jeg noengang har brukt i linux. @rocknrolf77 : Broadcom har da faktisk gitt ut denne driveren, selv om den er en "binary blob", så viser det jo en viss vilje til å støtte linux (siden den funker såpass bra som den gjør). Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Angivelig, så krever FCC at den koden som styrer radiosenderen ikke er åpen. Løsningen er da å ha denne i en "firmware"-fil (ikke at den er særlig "firm") og la Linux-kjernen tilby de nødvendige funksjonene til en "firmware-loader". FCC og ETSI er sikkert redde for atombombeterrorisme, pedofiliterrorisme, økonomiterrorisme, ateismeterrorisme, antifamilieverdierterrorisme eller sånn ekstra farlig ekstremismeterrorisme som ofte følger av at bruker kan tøyse rundt med kildekoden. Desverre så er det brukeren, deriblant trådstarter, som ender opp som taperen. Lenke til kommentar
ffoss Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Takker for svar, men dette ligger nok langt over min Linux-kunnskap. Dette måtte jeg gi opp... Men jeg puttet inn et PCIAM-kort og fikk liv i det....en stund. Dvs. kortet ble oppdaget, og får signalstyrrke på mitt wlan i huset. Jeg klikket på wlanet i NetworkManager og kortet koblet opp. Jeg tok ut kabelen og alt virket på det trådløse kortet. Sjekket hastigheten ti ca. 2-3 Mb. Så gikk jeg ned i stua og skulle koble opp på nytt, men da ble det klabb. Får ikke koblet til nettverket mer. Kun kablet nettverk. Alt ser ut til å være i orden med kortet, lamper lyser og mitt wlan kommer opp med bra styrke. Har nå surret rundt i neat og NetworkManager i flere timer uten å forstå logikken. Noen tips Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 @rocknrolf77 : Broadcom har da faktisk gitt ut denne driveren, selv om den er en "binary blob", så viser det jo en viss vilje til å støtte linux (siden den funker såpass bra som den gjør). Har du link for å underbygge denne påstanden? Jeg trodde b43 var en fork fra bcm43xx for å fungere med den nye mac802.11-stacken og således var en del av reverse engineering-opplegget til de som har laget bcm43xx. Broadcom lager jo gode kort, synd driverne til det trådløse er pissdårlige/ikke-eksisterende. b43 er GPL og distribuert med Linux, det er firmwaren som er lukket, og den er jo ofte tatt fra andre steder enn Broadcoms nettsider. De har aldri på noe tidspunkt gitt uttrykk for å ville støtte Linux når det angår trådløse enheter. Hvis du da ikke mener at det finnes en helt annen driver enn b43. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Jeg leste det et eller annet sted, men jeg har ikke sjekket noe nærmere selv. Mitt broadcom-kort funker ihvertfall så glimrende at jeg har vanskelig for å tro at det er en reverse-engineered greie.. skal sjekke litt nærmere. Edit: Jeg fant, jeg fant. $ yum info broadcom-wl Name : broadcom-wl Arch : noarch Version : 5.10.27.14 Release : 1.fc10 Size : 9.0 k Repo : rpmfusion-nonfree-updates Summary : Common files for Broadcom 802.11 STA driver URL : http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php License : Redistributable, no modification permitted Description: This package contains the license, readme and configuration files : for the Broadcom 802.11 Linux STA Driver for WiFi, a linux device : driver for use with Broadcom's BCM4311-, BCM4312-, BCM4321-, and : BCM4322-based hardware. http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php Endret 21. februar 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
ffoss Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Hei igjen, gir meg ikke :-) Fortsetter med PCMCIA-kortet, og jeg tror det faktisk virker. Alt lyser som det skal, og når jeg pinger kortet svarer det (127.0.0.1). Problemet er at jeg ikke får koblet opp mot routeren (klarte det altså en gang i ca. 15min). Det er ett eller annet jeg gjør feil :-( Hva kan det være? Hvilke valg i "Netverkskonfigurasjon" er avgjørende for at dette skal virke? Windowsmaskinene henter netverksadresse selv og nettet er ikke kryptert. Tror det meste er helt standard. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg leste det et eller annet sted, men jeg har ikke sjekket noe nærmere selv. Mitt broadcom-kort funker ihvertfall så glimrende at jeg har vanskelig for å tro at det er en reverse-engineered greie.. skal sjekke litt nærmere. Edit: Jeg fant, jeg fant. $ yum info broadcom-wl Name : broadcom-wl Arch : noarch Version : 5.10.27.14 Release : 1.fc10 Size : 9.0 k Repo : rpmfusion-nonfree-updates Summary : Common files for Broadcom 802.11 STA driver URL : http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php License : Redistributable, no modification permitted Description: This package contains the license, readme and configuration files : for the Broadcom 802.11 Linux STA Driver for WiFi, a linux device : driver for use with Broadcom's BCM4311-, BCM4312-, BCM4321-, and : BCM4322-based hardware. http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php Jøss, der har det virkelig skjedd ting siden sist jeg sjekket. Synd den er binary only, men det er jo mye bedre støtte enn det var før. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Fint å høre at det endelig har skjedd noe med dette problemet. Var et sant h****** for et par år tilbake. Ga faen og kjøpte en usb-dongle. Er ikke så rart at broadcom corp siden da har stått på hat lista mi. Maskina er på service med defekt gpu akkurat nå, men da skal det nok gjøres et nytt forsøk når den kommer tilbake. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 RPM installation of Broadcom 802.11 STA wireless driver in Fedora 8/9/10 Gjort på et par minutter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå