Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre scooteren uten de 3 små clutch-returfjørene?


Anbefalte innlegg

Vil det gjøre store skader om jeg kjører en 10-15 mil uten de 3 fjørene?

 

Scooteren oppfører jo seg normalt uten dem, bare at hjulet går sakte rundt når den går på tomgang.

 

Regner med at clutchen tar hele tiden da, men det gjør den jo uansett om jeg kjører også, så skulle vel gå bra dette så lenge jeg ikke setter den fra meg på tomgang for lenge?

 

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gamle var så slitte at de ikke ville feste seg.

 

men da tror jeg at jeg unngår det og bare venter et par uker, men hva er det som kan gå i stykker i variatoren av det da? Vektene det tar på?

 

 

Men skal det være noe mer slitasje utover normalt egentlig så lenge man kjører på landevei?

Lenke til kommentar

Det er en sentrifugalclutch. Fjærene skal holde clutchen tilbake slik at den ikke kobles inn før motoren har fått litt turtall. Fjerner de du vil clutchen være koblet inn helt fra tomgang. Tror ikke sluring skal være et problem, ettersom den vil være koblet inn nesten hele tiden. Dårlig drag fra null blir det helt sikkert, men så lenge motoren ikke kveles går det vel bra. Siden fjærene ikke holder den tilbake kan det være at den griper ganske brått når den først griper.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Muligens fordi motoren ikke har nok kraft til å akselerere scooteren ytterligere når variatoren har nådd den utvekslingen som er ved 50km/t. Variatorsystemet fungerer jo som et trinnløst sykkelgirsystem, hvor reimen vandrer opp og ned på to koniske skiver, henholdsvis framre og bakre variator. Når reimen går rundt minst mulig omkrets framme og størst mulig bake har scooteren størst aksellerasjon, men for å øke hastigheten må reimen vandre opp til større omkrets framme og mindre bake, altså høyere opp på framre variator.

 

 

Hvilken scooter er det snakk om, og er det gjort noen modifikasjoner på den?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

2003 Aprilia SR50 Ditech med morinimotor.

 

Ingen mods annet enn gameboychipping.

 

Men merket meg en ting, og det er at "bushingen" inni variatoren står bom fast og går ikke rundt i det hele tatt. Dessuten er den vanskelig å få på og av, selv om den er ny.

 

http://www.sip-scootershop.com/wwimages/6f...93ec2cf9cae.jpg

 

Snakker om den sylindersaken til venstre på det bildet der.

 

Og ja, vet hvordan en variator funker :)

Endret av Mad_man
Lenke til kommentar

Det er nok hakk/skrapemerker i veiva som gjør det fant jeg ut, siden den nye var vanskelig å få på også.

 

Kjørte 15 mil i dag og syns akselerasjonen og draget var blitt mye bedre (byttet kontrafjør).

 

Men den kjører med veldig høyt turtall, 6.6g vekter..

 

Ellers ingen problemer

Endret av Mad_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...