Gå til innhold

[Løst]Situasjon oppstod i rundkjøring under øvelseskjøring - hvem sin feil?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Her er et oversiktsbilde som viser hvordan det ser ut.

 

 

Slik som du da har forklart tidligere, så kan det da se ut som om du kommer ovenifra, og skal ut på motorveien. Mens rød bil kommer fra høyre en plass og skal ut via utkjøringen til høyre for deg. Stemmer dette?

 

Kan ikke se at det er mye plass mellom din innkjøring i rundkjøringen og rød sin utkjøring. Iallefall ikke så mye som du tegnet tidligere.

 

EDIT: Så nå at du har tegnet på bildet. Kan ikke si annet enn at det ikke er noe tvil om at du hadde vikeplikt. Dersom han la seg over sent, kan det være for at han så du ikke overholdt vikeplikten. Ikke noe grunn til å ikke blinke riktignok. Men han har sin utkjøring der du har din innkjøring, så da er du bundet av vikepliktskiltet.

 

Og tror du skulle hatt store problemer med å fått selv delt skyld på den ved en eventuell kollisjon.

 

Ørjan...

post-9922-1235502385_thumb.jpg

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husj.. har utvikla seg til litt av en diskusjon dette..

 

Jeg har falt av for lenge siden, og må bare konkludere med at hver og en rett og slett bare må kjøre som de mener er rett i rundkjøringer, og skulle det gå galt så får det bli opp til politiet eller forsikringsselskapene å avgjøre hvem som gjorde feil ;)

 

Personlig holder jeg meg nok litt til at er man inne i rundkjøringa og på vei rundt, så er det vikeplikt ved filskifte som gjelder, uavhengig av hvor man kommer fra eller hvor man skal eller når man kom inn i rundkjøringa.

Samtidig passer jeg meg veldig for å skvette inn i rundkjøringa for enhver pris før jeg er temmelig sikker på at jeg ikke kommer i veien for noen som allerede er på vei rundt.

Hittil har jeg ikke hatt problemer i rundkjøringer, så det kan jo ikke være så hakkanes gæli..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Man har altså vikeplikt for de som befinner seg i venstre felt også, men man altså lov til å kjøre inn og hindre dem i å flytte seg over i høyre felt?

Når to biler ligger ved siden av hverandre i hvert sitt felt er det jo så klart den som skal bytte felt som har vikeplikt. Vanskelig å forstå dette eller? :p

Ikke hvis skilt tilsier noe annet, fordi skilt overstyrer regler.

Hvordan ser skiltet ut som sier at man skal vike for de i feltet ved siden av dersom de vil bytte felt?

Lenke til kommentar
å nå blir jeg snart lei! Les før du poster please! Jeg skrev motorvei klasse B med forskjørrett! Har du aldri kjørt i en motorvei klasse b med forskjørsrett (snakk om erfaring, jeg er da bare 17 år, dette bør du vite bedre enn meg)!? Feks motorveien ved manglerud/bryen senter, der får de som skal kjøre inn på motorveien vikeplikt! Altså ikke gjensidig vikeplikt som markeres med en rød pil som føyer segg inn i veien (Skilt). Latterlig hvor lite du vet om trafikkreglene.

Greit, du skrev motorvei klasse B med forkjørsrett. Du kunne like godt skrevet landevei, men la oss ikke henge oss opp i det. Jeg misforstod type vei, ferdig med den saken. Uansett, det tilsier ikke at jeg vet latterlig lite om trafikkregler, jeg kan derimot fortelle deg at jeg kjenner dem meget godt. Det hender at jeg tar feil, men det gjør jeg ikke i denne situasjonen.

 

Til opplysning, jeg har hatt lappen for klasse A1 siden august 2007. Så argumentet ditt om at jeg ikke har lappen, kan du kaste i søpla.

Kjekt for deg. Skal vi begynne å måle krefter på erfaring kan jeg opplyse om at jeg de siste år har hatt mitt deltidsvirke som yrkessjåfør. Uansett er neppe noen av oss ferdig utlærte i trafikken, det tror jeg man aldri blir.

 

Til saken:

Jeg ser at nesten alle fremdeles mener at det har oppstått en ny situasjon inne i rundkjøringa, og at dette ikke er en forlengelse av situasjonen med vikeplikt, slik blant annet jeg og gxi mener. Jeg har lyst til å spørre dere, hvor lenge mener dere at man må være på veien for at det skal oppstå en ny situasjon? 50m? 100m? 200m? Det finnes ingen fasit! Det eneste håndfaste vi har, er det jeg nå har gjentatt til det kjedsommelige. Ved vikeplikt skal man vike slik at man ikke verken hindrer eller forstyrrer kryssende trafikk. Og forhåpentligvis for siste gang, det er nettopp det grønn bil gjør ved å legge seg ut i rundkjøringa! Ergo, feilen ligger hos grønn bil.

 

EDIT:

Dette gxi skriver om å lese situasjoner ut i fra hvor biler kommer inn i rundkjøringer, er ikke det samme som å være klarsynt, men noe de aller fleste førere gjør hver dag! I rundkjøringer ser jeg alltid etter det store bilder, samtidig som jeg passer på å overholde vikeplikt for kryssende trafikk.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

GXI, jeg skal prøve og gjøre dette veldig tydelig for deg.

 

Vikepliktskiltet har mistet sin virkining, fordi begge hadde kommet seg inn i rundkjøringen UTEN at VIKEPLIKTEN ble BRUTT. Selve rundkjøringen kan man se på som en uendelig lang forkjørsvei som har uendelig mange kryss. I denne situasjonen ville rød bil som var i venstre felt svinge rett forbi høyre felt for å så ta en avkjørsel; §8 sier at man ved feltskifte har vikeplikt. Derfor har den røde bilen skyld, i tillegg til at han har plassert seg feil, ikke brukt tegn og har tatt en ulovelig sving (plassert seg i feil kjørefelt).

Lenke til kommentar
Det kan være et fletteskilt. Ved innkjøring på motorvei, er det ofte fletting, og da må også de som ligger i feltet på motorveien vike selv om det er bilen som kommer inn på motorveien som skifter felt.

Det er ikke fletteskilt inn i rundkjøringer.

Eksempelet du tar med motorveien er rett og slett ikke riktig. Med mindre du sikter til en spesiell innkjøring som er særskilt skiltet.

Lenke til kommentar

Vil tro at uenigheten ligger mye i at vi ikke har sett den aktuelle rundkjøringen, og at tegningen som ble vist tidligere viste stor avstand mellom innkjøring til grønn bil og utkjøringen til rød bil. Nå har vi fått bilde av den, og vi kan se at det er veldig liten avstand mellom innkjøringen til grønn bil og utkjøringen til rød bil. Dermed vil ikke grønn bil kunne kjøre inn i rundkjøringen uten å forstyrre rød bil som skal ut. Ergo er det vikepliktsskiltet som gjelder, og ikke feltskifte.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Hvordan ser skiltet ut som sier at man skal vike for de i feltet ved siden av dersom de vil bytte felt?

Skiltet som bestemmer i denne situasjonen er vikepliktsskiltet ved innkjøringa til grønn bil. Det finnes ikke noe slikt skilt som du prater om, dette følger enkelt og greit av trafikksituasjonen. Er det så vanskelig å se litt lenger (faktisk bakover) enn akkurat dette feltskiftet i seg selv??

Lenke til kommentar
Det kan være et fletteskilt. Ved innkjøring på motorvei, er det ofte fletting, og da må også de som ligger i feltet på motorveien vike selv om det er bilen som kommer inn på motorveien som skifter felt.

Det er ikke fletteskilt inn i rundkjøringer.

Eksempelet du tar med motorveien er rett og slett ikke riktig. Med mindre du sikter til en spesiell innkjøring som er særskilt skiltet.

For jeg svarte på generelt grunnlag ved feltskifte. Hvis du ser på innlegget over mitt svar, ser du at det var snakk om feltskifte på generelt grunnlag, og ikke i en rundkjøring.

Lenke til kommentar
GXI, jeg skal prøve og gjøre dette veldig tydelig for deg.

 

Vikepliktskiltet har mistet sin virkining, fordi begge hadde kommet seg inn i rundkjøringen UTEN at VIKEPLIKTEN ble BRUTT.

Dersom du ser på bildet som jeg postet, så ser du at dette ikke stemmer. Fordi det er ikke mulig da avstanden mellom avkjørslene er såpass liten.

 

Ørjan

Lenke til kommentar

Ser på oversiktsbildet at det er ganske trangt mellom armene der.

 

I utganspunktet så har grønn bil berre vikeplikt for bilar som ligg i den ytterste fila (dette for at rundkjøringa skal kunne ta unda meir enn en og en bil).

 

Raud bil har vikeplikt ved feltskifte til ytterste felt.

 

 

Det som mulighens kan ha skjedd her er at det er uenigheit om raud bil sin faktiske plassering. Om raud bil var på veg til å legge seg inn i den rette fila i det grønn bil kjøyrte ut så er det gjennsidig vikepliktsbrudd.

Lenke til kommentar
I utganspunktet så har grønn bil berre vikeplikt for bilar som ligg i den ytterste fila (dette for at rundkjøringa skal kunne ta unda meir enn en og en bil).

Feil. Vikeplikten gjelder, sitert loven, for trafikk på kryssende VEG, ikke felt. Man har vikeplikt for begge felter. Hvis det ikke hadde vært sånn, hadde man vært fanget i det innerste feltet i tett trafikk!

 

EDIT: Leif.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
I utganspunktet så har grønn bil berre vikeplikt for bilar som ligg i den ytterste fila (dette for at rundkjøringa skal kunne ta unda meir enn en og en bil).

Feil. Vikeplikten gjelder, sitert loven, for trafikk på kryssende VEG, ikke felt. Man har vikeplikt for begge felter. Hvis det ikke hadde vært sånn, hadde man vært fanget i det innerste feltet i tett trafikk!

 

EDIT: Leif.

 

Om alle andre i rundkjøyringa held ytterste felt uavhengig av kvar dei skal så kan du bli fanga i innerste felt ja. Det er i utganspunktet ikkje ein fordel for kvar enkelt sjåfør å legge seg i innerste felt, men det er bra for trafikkavviklinga.

Lenke til kommentar
Det kan være et fletteskilt. Ved innkjøring på motorvei, er det ofte fletting, og da må også de som ligger i feltet på motorveien vike selv om det er bilen som kommer inn på motorveien som skifter felt.

Motorveirundkjøring?

 

 

Hvordan ser skiltet ut som sier at man skal vike for de i feltet ved siden av dersom de vil bytte felt?

Skiltet som bestemmer i denne situasjonen er vikepliktsskiltet ved innkjøringa til grønn bil. Det finnes ikke noe slikt skilt som du prater om, dette følger enkelt og greit av trafikksituasjonen. Er det så vanskelig å se litt lenger (faktisk bakover) enn akkurat dette feltskiftet i seg selv??

Hvor lenge mener du skiltet skal gjelde? Det gjelder jo ved innkjøring i rundkjøringa. Har man klart å komme seg inn i ytterste fil som man skal ligge i i henhold til videre kjøring uten å forstyrre noen så har man ikke lenger vikeplikt. Det er ikke DSG sin feil at den røde bilen i utgangspunktet gjorde en feil og ble nødt til å krysse et felt for å komme seg ut der den skulle.

Lenke til kommentar
Men grønn bil er ikke klar av vikeplikten før rød skal skifte felt. Det er rimelig tydelig av bildet. Avkjørslene er så tett at man nesten kan kjøre fra ene til andre uten å være innom rundkjøringen.

Korrekt.

 

Avstanden fra en avkjørsel til den neste i en norsk firearmet rundkjøring er så liten at man ikke kan påstå at vikepliktskiltet ikke gjelder for denne strekningen. Danske rundkjøringer er til eksempel mye større, her vil det foregå på en annen måte. Man skal ha kommet seg langt nok avgårde til at man ikke HINDRER eller FORSTYRRER annen trafikk. Nok en gang, grønn bil har både hindret og forstyrret.

 

Fordi vikeplikten gjelder for det akutelle "krysset" det gjelder ikke lenger inn i rundkjøringen da grønn bil ikke har brutt vikeplikten, problemet oppsto når rød bil skulle skifte fil, da har den røde bilen vikeplikt. I tillegg hadde rød bil feil plassering og brukte ikke tegn.

Husk at grønn bil har kjørt kun få meter inn i rundkjøringa. Da må jeg spørre deg på samme måte, hvor kort mener du egentlig at vikeplikten gjelder? Akkurat over vikepliktslinja? Hehe, jeg tror ikke det gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...