Gå til innhold

[Løst]Situasjon oppstod i rundkjøring under øvelseskjøring - hvem sin feil?

Amberlamps

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NEI! Man har vikeplikt fra begge felt! Men for f...... h..... kan det være så innmari vanskelig å forstå at situasjonen ikke oppstod ved innkjørselen til rundkjøringen, men ved en utkjørsel som var lenger bort? Om dette hadde skjedd ved den armen grønn bil kom inn fra, så hadde det vært grønn bil sin feil, men dette skjedde altså lenger inn i rundkjøring, da gjelder ikke vikepliktskiltet! Har du forstått det nå eller skal jeg komme hjem til deg og forklare det!?

Lenke til kommentar
Svar på spørsmålet:

Har man kun vikeplikt for de som ligger i det kjørefeltet man er på vei ut i når man passerer et vikepliktskilt?

For å vinkle spørsmålet litt annerledes. Hvordan kan man hindre noe som ikke er der?

Enig med deg, det var ikke noe å vike for, på det feltet grønn bil skulle inn i. Dette skjedde lenger bort der vikepliktsskiltet ikke gjelder for grønn bil lenger. Unnskyld om jeg virket litt frekk i det forrige innlegget, blir bare lei av å prøve å forklare deg om at det ikke skjedde i "krysset" men på vegen. Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Så du påstår her at vikepliktskiltet bare gjelder inne i krysset.. når man har passert krysset, så gjelder det ikke lengre?

Nei, det gjelder helt fram til du kommer til et "vikeplikt-ferdig"-skilt eller målet og skrur av bilen. Innen den tid må du vike for alt på og ved veien.

Lenke til kommentar

Ok, et spm til deg GXI. Kjører du som rød bil i rundkjøringer, og venter du til begge feltene er klare før du kjører inn, selv om bil i innerste felt av rundkjøringen tydelig plasserer seg slik at du kan med visshet kan ta av ved første avkjøring i rundkjøringen(høyre i DSG's situasjon)?

Lenke til kommentar

Om det oppstår kollisjon grunnet brudd på vikepliktskiltet så er det grønn bil sin feil. Tingen her er at han grønn bil har overholdt vikepliken, mens rød bil har brutt loven, ved å plassere seg feil, ikke bruke tegn og vært i feil kjørefelt når han skulle ta avskjøringen.

Lenke til kommentar
Ok, et spm til deg GXI. Kjører du som rød bil i rundkjøringer, og venter du til begge feltene er klare før du kjører inn, selv om bil i innerste felt av rundkjøringen tydelig plasserer seg slik at du kan med visshet kan ta av ved første avkjøring i rundkjøringen(høyre i DSG's situasjon)?

Jeg ser litt lengre enn som så. Jeg holder styr på alle innkjøringene, og ser hvor bilene kommer fra, og kan dermed bestemme basert på det hvor de skal ut i forhold til plassering. Jeg kjører aldri opp på siden av noen med mindre jeg kjører inn på samme innkjøring som den jeg kjører opp på siden av.

Og, til dere:

Hvem sin feil?

post-19072-1235499935_thumb.png

Lenke til kommentar
Jeg ser litt lengre enn som så. Jeg holder styr på alle innkjøringene, og ser hvor bilene kommer fra, og kan dermed bestemme basert på det hvor de skal ut i forhold til plassering. Jeg kjører aldri opp på siden av noen med mindre jeg kjører inn på samme innkjøring som den jeg kjører opp på siden av.

Og, til dere:

Hvem sin feil?

Er du klarsynt eller, som klarer å se hvor bilene skal selv om de ikke ligger korrekt plassert i forhold til det man egentlig skal?

I tilfellet ditt er rød sin feil så fremt den ikke har oppnådd forsvarlig hastighet. Dette er fartsgrensa ved godt føre. Men nå er jo dette en helt annen situasjon igjen.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke inn på kollisjonskurs med noen andre, og dermed trenger jeg ikke å vite nøyaktig hvor andre skal. Det er ikke vanskelig.. det handler bare om å se for seg situasjonene slik de kan oppstå, og ikke slenge seg opp på siden av noen, foran noen, eller lignende.

Du kan se på min tegning at rød bil har passert krysset, og har dermed kommet seg ut av krysset uten å ha hindret noen. Hvordan kan da grønn bil få skyld i det når trafikkreglene sier at man skal holde tilstrekkelig avstand til forankjørende?

Lenke til kommentar

Og, til dere:

Hvem sin feil?

post-19072-1235499935_thumb.png

Rød bil sin feil, men dette er en helt annen situasjon, det er ikke to felt her, den grønne bilen skulle da ha vært på det venstre feltet og dermed hadde denne situasjonen ungått. Dette bildet kan sammenlignes med situasjonen som oppsto i rundkjøringen.

Bil.bmp

Lenke til kommentar
Du kan se på min tegning at rød bil har passert krysset, og har dermed kommet seg ut av krysset uten å ha hindret noen. Hvordan kan da grønn bil få skyld i det når trafikkreglene sier at man skal holde tilstrekkelig avstand til forankjørende?

Hvis du skal bruke den tegningen din for å få fram et poeng så bør den iallefall ha to kjørefelt i samme retning, hvorav grønn bil ligger venstre kjørefelt og rød bil svinger inn i høyre...

Endret av eab
Lenke til kommentar

Ok, da er vi enig i den saken: Vikepliktskiltet gjelder fortsatt etter at man har passert veikrysset man kjørte inn på.

.. tilbake til spørsmålet jeg hadde litt problemer med å få svar på:

- Har man kun vikeplikt for de som ligger i det kjørefeltet man er på vei ut i når man passerer et vikepliktskilt?

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Jeg kjører ikke inn på kollisjonskurs med noen andre, og dermed trenger jeg ikke å vite nøyaktig hvor andre skal. Det er ikke vanskelig.. det handler bare om å se for seg situasjonene slik de kan oppstå, og ikke slenge seg opp på siden av noen, foran noen, eller lignende.

Det var vel strengt tatt ikke DSG som kjørte i kollisjonskurs når han fulgte både normer og forskrifter?

Angående din tegning. Hvordan kan den røde bilen ha kommet seg ut av krysset uten å ha hindret noen hvis den blir påkjørt bakfra med en gang? Siden det er sperrelinje og kun ett kjørefelt kan ikke denne situasjonen sammenliknes uansett.

Ok, da er vi enig i den saken: Vikepliktskiltet gjelder fortsatt etter at man har passert veikrysset man kjørte inn på.

.. tilbake til spørsmålet jeg hadde litt problemer med å få svar på:

- Har man kun vikeplikt for de som ligger i det kjørefeltet man er på vei ut i når man passerer et vikepliktskilt?

Hvordan kan du mene at man har vikeplikt for noe som ikke er der? DSG hadde vikeplikt for den røde bilen dersom han skulle inn i innerste felt, men siden han ikke skulle det hadde han ikke vikeplikt for noe som ikke befant seg i ytterse felt. Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Man har, som du har sagt, vikeplikt for kjøretøy på vegen man skal inn på. Men dersom det er to felt i samme kjøreretning og det bare er biler i venstre kjørefelt ser jeg ikke helt hvordan du kan bryte vikeplikten ved å svinge inn i høyre felt?

Lenke til kommentar
Man har altså vikeplikt for de som befinner seg i venstre felt også, men man altså lov til å kjøre inn og hindre dem i å flytte seg over i høyre felt?

Når to biler ligger ved siden av hverandre i hvert sitt felt er det jo så klart den som skal bytte felt som har vikeplikt. Vanskelig å forstå dette eller? :p

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Man har altså vikeplikt for de som befinner seg i venstre felt også, men man altså lov til å kjøre inn og hindre dem i å flytte seg over i høyre felt?

Når to biler ligger ved siden av hverandre i hvert sitt felt er det jo så klart den som skal bytte felt som har vikeplikt. Vanskelig å forstå dette eller? :p

Ikke hvis skilt tilsier noe annet, fordi skilt overstyrer regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...