Gå til innhold

[Løst]Situasjon oppstod i rundkjøring under øvelseskjøring - hvem sin feil?

Amberlamps

Anbefalte innlegg

Tenk deg en motorvei med to felt (klasse B, 80 kmt/t) der det er forskjørsrett på motorveien, bil A som er på motorveien bytter til venstre felt, slik at bil B som kommer fra innkjørsel som har vikeplikt får kommet inn, 50 meter lenger bort bytter bil A felt og kræsjer inn i Bil B, da er det soleklart bil A sin feil, uavhengig om bil B hadde vikepliktskilt ved innkjørelsen.

Dette er bare et eksempel for å vise at vikepliktskiltet ikke gjaldt grønn bil inne i rundkjøringen, om den fortsatt hadde gjeldt så hadde alle bilene i rundkjøringen fortsatt hatt vikeplikt for trafikk fra høyre ifølge måten dere framstiller reglene på.

"En rundkjøring er en slags miniforskjørsveg hvor alle vegene inn mot rundkjøringen er skiltet med vikeplikt" - Veien til førerkortet - ATL

GXI argumenterer med at de fleste rundkjøringer er for små til å kunne bytte felt i tide uten problematikk, dette er jeg sterkt uenig i, jeg som 17 åring med atskillig mindre erfaring enn de som gar hatt lappen en hel livstid, klarer dette fint, og ja jeg bor i Oslo. Uansett hva du mener om rundkjøringer,forblir de slik loven har sagt at dem skal være, en miniforkjørsvei med vikeplikt INN i rundkjøringen.

Eksempelet ditt med motorveien er ikke relevant, da det ved slike påkjøringsfelter er GJENSIDIG vikeplikt. Herav den røde pilen i høyre felt på skiltet, og den svarte i venstre felt.

Sitatet ditt fra ATL sin bok hever over all tvil at grønn bil hadde vikeplikt for rød bil ved innkjørsel, og at den ved å kjøre inn i rundkjøringa både hindret og forstyrret rød bil.

Ser at det kommer fram at du er 17 år gammel. Nå skal ikke jeg ta diskusjonen med erfaring eller ikke her, men helt alvorlig, du har ikke lappen en gang. Du argumenter altså for din TEORETISKE forståelse av trafikkregler. Jeg ser kanskje dette fra en mer praktisk synsvinkel, men uansett, du kommer ikke forbi det vikepliktsskiltet.

å nå blir jeg snart lei! Les før du poster please! Jeg skrev motorvei klasse B med forskjørrett! Har du aldri kjørt i en motorvei klasse b med forskjørsrett (snakk om erfaring, jeg er da bare 17 år, dette bør du vite bedre enn meg)!? Feks motorveien ved manglerud/bryen senter, der får de som skal kjøre inn på motorveien vikeplikt! Altså ikke gjensidig vikeplikt som markeres med en rød pil som føyer segg inn i veien (Skilt). Latterlig hvor lite du vet om trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenk deg en motorvei med to felt (klasse B, 80 kmt/t) der det er forskjørsrett på motorveien, bil A som er på motorveien bytter til venstre felt, slik at bil B som kommer fra innkjørsel som har vikeplikt får kommet inn, 50 meter lenger bort bytter bil A felt og kræsjer inn i Bil B, da er det soleklart bil A sin feil, uavhengig om bil B hadde vikepliktskilt ved innkjørelsen.

Det er ikke uten grunn at man finner denne typen vegoppmering i slike situasjoner:

sf-20051007-1219-1002-01.gif

sf-20051007-1219-1006-01.gif

Disse angir at feltskilte kan føre til fare, og det er påbudt å sørge for at fare ikke oppstår:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Det er forøvrig en annen situasjon dersom noen uten grunn skifter felt kun for å kjøre inn i noen som akkurat har kjørt inn på veien. En rundkjøring blir noe annet, fordi man kan forvente at de som ligger i innerste felt kan bytte til høyre felt på et eller annet tidspunkt (utkjøring nummer 3 eller senere).

Her er et oversiktsbilde som viser hvordan det ser ut.

...

Jeg ville ikke engang tenkt på å kjøre inn slik du har gjort der dersom det lå en bil i venstre felt. Jeg ville heller ikke som rød bil lagt meg ut i høyre felt noe tidligere pga. forrige utkjøring (plassering og blinklys ville da gitt signal om utkjøring på forrige utkjøring).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Nå har både jeg og DSG lagt ut bevis for at rød bil hadde vikeplikt ved feltskifte. Så ja, det er RØD bil sin feil.

Det er ikke uten grunn at man finner denne typen vegoppmering i slike situasjoner:

sf-20051007-1219-1002-01.gif

sf-20051007-1219-1006-01.gif

Disse angir at feltskilte kan føre til fare, og det er påbudt å sørge for at fare ikke oppstår:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Det er forøvrig en annen situasjon dersom noen uten grunn skifter felt kun for å kjøre inn i noen som akkurat har kjørt inn på veien. En rundkjøring blir noe annet, fordi man kan forvente at de som ligger i innerste felt kan bytte til høyre felt på et eller annet tidspunkt (utkjøring nummer 3 eller senere).

Her er et oversiktsbilde som viser hvordan det ser ut.

...

Jeg ville ikke engang tenkt på å kjøre inn slik du har gjort der dersom det lå en bil i venstre felt. Jeg ville heller ikke som rød bil lagt meg ut i høyre felt noe tidligere pga. forrige utkjøring (plassering og blinklys ville da gitt signal om utkjøring på forrige utkjøring).

Og til vegoppmerkingen din, den pleier å ligge rett foran og der innkjøringen ligger, ikke 50 meter lenger bort fra der innkjøringen ligger.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan se dere to har kommet opp med som "bevis for vikeplikt ved feltskifte" er to tilfeller hvor to biler kjører inn samtidig fra samme innkjøring. Begge har dermed samme vikepliktskilt foran seg, og siden skiltet ikke kan angi hvem som har vikeplikt, så gjelder trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan se dere to har kommet opp med som "bevis for vikeplikt ved feltskifte" er to tilfeller hvor to biler kjører inn samtidig fra samme innkjøring. Begge har dermed samme vikepliktskilt foran seg, og siden skiltet ikke kan angi hvem som har vikeplikt, så gjelder trafikkreglene.

Hvis du ser det bildet jeg har lagt ut så viser den at bil A vil få vikeplikt ved feltskife, dermed kan ikke bil A få vikeplikt for bil B som tar av tidligere, det kan bare bety at bil A har vikeplikt uansett hvor bilen kom fra i rundkjørigen! Merk dette gjelder bare feltskifte, om rød bil hadde ligget i ytterste felt og grønn bil hadde kjørt inn i rød bil, hadde det vært grønn bil sin feil.

Lenke til kommentar

Og hvis loven bare sier at man har vikeplikt når man kom inn fra samme innkjørsel tror jeg dette hadde stått klart og tydelig i boka, og på bildet DSG har lagt ut. Vikeplikt ved feltskifte gjelder uavhengig om bilen kom fra samme innkjørsel som rød bil eller en av de andre.

Edit: Bildene kom ikke sammen med sitat, legger dem til nå.

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

To biler som kjører inn fra samme innkjøring (på samme tidspunkt) får ikke skiltet vikeplikt for hverandre fordi vikepliktskiltet gir ikke vikeplikt mot de som er utenfor rundkjøringen, dermed har ikke vikepliktskiltet noe å si mellom bil A og bil B i nederste bilde (samme gjelder øverste). Når det er tilfelle vil andre trafikkregler, bl.a §8 om vikeplikt ved feltskifte gjelde. Derimot bil C ligger inne i rundkjøringen, og bil A og bil B får vikeplikt for bil C som følge av vikepliktskiltet (uavhengig av kjørefelt, ref. skiltregler). Dersom bil A kjører inn før bil B vil bil B ligge inne på "kryssende veg" og dermed får bil A vikeplikt for bil B i henhold til vikepliktskilt, eller motsatt ved motsatt rekkefølge.

For å få dette oppklart enda en gang (og enda en gang, og enda en gang):

--

Skilt gjelder over trafikkregler.

--

Dersom skilt gir noen vikeplikt, så betyr det vikeplikt uavhengig av hva trafikkregler sier. Dersom skilt ikke sier noe (eller skiltene motsier hverandre), så er det trafikkreglene som gjelder. Det er av samme grunn som at høyrereglen ikke gjelder innenfor en rundkjøring.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ja jeg veit om den pyramiden vegtrafikkloven--Skilt og oppmerking--Lys--Politi, men skiltet gjelder ikke når du har kommet deg inn i veien, det er det du ikke har forstått ennå!

Og da mener jeg etter at man har kommet seg inn i veien uten å ha fosstyrret eller vært til unødig ulempe for rød bil, grønn bil ovholdt vikepliken inn på miniforskjørsvegen, og på miniforskjørsvegen gjelder den vanlige veftrafikkloven.

Lenke til kommentar

Ved og ikke legge seg over i høyre felt viser jo rød bil at den tydligvis ikke skal svinge av i den kommende avkjøringa, men i stedet krysser den plutselig høyre kjørefelt. Ved inn/utkjøringa hvor trådstarter kommer fra burde rød bil satt på blinklyset og lagt seg over til høyre felt for å vise at den skulle svinge av i neste avkjørsel. Derfor er det rød bil sin feil.

Dere to? Jeg syns det virker som om det er litt flere som har postet i denne tråden som har samme oppfatning som Panny60, meg og flere andre.

Lenke til kommentar

Les selv, "forstyrre" har jeg skrevet ovenfor. Grønn bil har ikke forstyrret rød bil ved å entre rundkjøringen (ingen nestenkrøsj, ingen bråbrems, ingen fare for kræsj i det hele tatt for rød bil) , da rød bil var i et annet felt. Sjekk eksempel "motorvei klasse B, forskjørsrett" hvis du ikke forstår.

Lenke til kommentar

Nei, hvis rød bil hadde gitt tegn og plassert seg riktig ved den armen grønn bil stod, så har grønn bil vikeplikt for rød bil. Men dette var ikke tilfellet, rød bil plasserte seg ikke riktig i rundkjøringen og dermed viser han at han ikke har intensjoner om å kjøre ut av rundkjøringen. GXI, kjører du slik som rød bil gjorde i rundkjøringer? Tviler på det, så du kan vel prøve teorien din ut i praksis, å se hvor mange sure blikk, langefingre, tut og utbetalingskrav du vil oppleve.

Lenke til kommentar
Så du/dere vil påstå at vikepliktskilt gjelder bare mot trafikkanter på det kjørefeltet en er på vei til å kjøre inn i?

Så lenge kjørebanen var fri, hvem skulle man da hatt vikeplikt for? For den andre kjørebanen man ikke skulle inn i, og som det var en bil som ikke gjorde noen tegn til å bytte felt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...