Gå til innhold

JostyKit HF-65 Fm-sender, hvilken spenning mm.

Anbefalte innlegg

Fant en JostyKit HF-65 fm-sender som har ligget siden -70tallet en gang. Har ikke skjema til den, så jeg lurte på om noen andre tilfeldigvis kjenner til den og vet hva som skal kobles til hvor på de fire kontaktpunktene nummerert fra 1 til 4.

Altså hvilken som er jord, pluss, antenne og signalinngang, og hvor stor spenningen skal være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har tilfeldigvis en god, gammel bok liggende på jobben her.

Anvendt Elektronik, Dansk bok fra 1973.

Og der er ditt byggesett omtalt.

I første omgang kan du få de nødvendige data, men klarer sikkert å scanne inn litt om du trenger det.

Driftspenning er 9-12VDC

pinne 1 er jord

pinne 2 er + spenning

pinne 3 er inngang for mudulering (audio)

pinne 4 er HF ut (Antenne)

Ligger en spole på kretskortet, denne må modifiseres avhengig av hvilket frekvensbånd man ønsker å dekke.

For å dekke 87,5-108MHz skal en vikling av spolen overloddes fra yttersiden av printkortet.

Må skrape av lakken på de punktene for å kunne lodde.

Trimmekondensator C6 brukes for å finjustere frekvensen.

Merk at dette ikke er beregnet på å sende ut via antenne, men kobles til med skjermet kabel til antenne inngang for testmålinger og lignende. Skal bygges inn i en skjermende metallboks.

Nettulf

Lenke til kommentar

Ikke så enkelt å beregne en motstand i en krets, kan være mange verdier som er den "riktige" i forhold til beregninger....

R1 er på 100ohm, men for å gjøre det enkelt legger jeg bare ut skjemaet.

Har ikke giddet å scanne inn hele artikkelen, men det holder vel gjerne med skjema....

MVH Nettulf

post-32547-1235994812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fant ikke papirene jeg hadde på denne senderen den gangen du spurte, men idag fant jeg de igjen.

Scanneren er ikke koblet til, så for å gjøre det enkelt, så har jeg bare tatt bilde av papiret.

Kjekt å ha til senere bruk:)

Hvis sterkt ønskelig, så kan jeg scanne de inn senere.

Senderen kostet forresten den nette sum av 34.50,- i 1974 og 1975, og ble importert av Eltek:)

post-52031-1243456217_thumb.jpg

post-52031-1243456246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Fant en JostyKit HF-65 fm-sender som har ligget siden -70tallet en gang. Har ikke skjema til den, så jeg lurte på om noen andre tilfeldigvis kjenner til den og vet hva som skal kobles til hvor på de fire kontaktpunktene nummerert fra 1 til 4.

Altså hvilken som er jord, pluss, antenne og signalinngang, og hvor stor spenningen skal være.

Jeg bestilte min foerste HF-65 fra Danmark allerede i 1968. Og selv om det er gaatt lang tid, mener jeg aa huske skjemaet. Jeg husker ogsaa at modulatortransistor var en BC 107, og HF-utagang en 40452, som kan gi 1 watt ut med en tilfoert spenning paa 50 VDC. Men da kreves det at utgangstransistoren er forsynt med en solid kjoeleribbe, ellers brenner du denne.

Med 9 V gir den 100 mW, men mer enn nok til aa naa en kilometer og vel saa det med et brukbart signal.

Gi meg din emailadresse til SMS 00639155541800 saa skal jeg sende deg skjema, slik jeg husker det.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte min foerste HF-65 fra Danmark allerede i 1968. Og selv om det er gaatt lang tid, mener jeg aa huske skjemaet. Jeg husker ogsaa at modulatortransistor var en BC 107, og HF-utagang en 40452, som kan gi 1 watt ut med en tilfoert spenning paa 50 VDC. Men da kreves det at utgangstransistoren er forsynt med en solid kjoeleribbe, ellers brenner du denne.

Med 9 V gir den 100 mW, men mer enn nok til aa naa en kilometer og vel saa det med et brukbart signal.

Gi meg din emailadresse til SMS 00639155541800 saa skal jeg sende deg skjema, slik jeg husker det.

Så skjemaet jeg la ut er ikke riktig det mener du?

Det er jo levert fra Josty dengang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Old memories!

Bygde faktisk 3 slike FM-sender i gamle skoledager (1984-1986). Den første etter planen, på de andre droppet jeg forforsterkern (T2, C5, R4 og R5) og koblet potensiometer rett på.

Spolen er 5 turn rund en blyant eller annen pen. Brukte også en annen transistor .... ehm tror 2N2222.

Hadde koblet den på kassettspillern min ... og den dekket et område på ca 500m!!! Forbi politistasjonen ...

JA, detter er ulovlig og man kan bli straffet for det! Men det gikk greit med Piratradio`n ;)

Vel, idag kan du kjøpe FM-sender for 70 - 80 kr til bilen osv. De er ikke så sterke, men de er stereo og frekvensstabile! Denne Jostykit-sendern må du ikke røre, da forandrer den frekvens med en gang!

Men morro var det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...