tibbs Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Fant en JostyKit HF-65 fm-sender som har ligget siden -70tallet en gang. Har ikke skjema til den, så jeg lurte på om noen andre tilfeldigvis kjenner til den og vet hva som skal kobles til hvor på de fire kontaktpunktene nummerert fra 1 til 4. Altså hvilken som er jord, pluss, antenne og signalinngang, og hvor stor spenningen skal være. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hei. Har tilfeldigvis en god, gammel bok liggende på jobben her. Anvendt Elektronik, Dansk bok fra 1973. Og der er ditt byggesett omtalt. I første omgang kan du få de nødvendige data, men klarer sikkert å scanne inn litt om du trenger det. Driftspenning er 9-12VDC pinne 1 er jord pinne 2 er + spenning pinne 3 er inngang for mudulering (audio) pinne 4 er HF ut (Antenne) Ligger en spole på kretskortet, denne må modifiseres avhengig av hvilket frekvensbånd man ønsker å dekke. For å dekke 87,5-108MHz skal en vikling av spolen overloddes fra yttersiden av printkortet. Må skrape av lakken på de punktene for å kunne lodde. Trimmekondensator C6 brukes for å finjustere frekvensen. Merk at dette ikke er beregnet på å sende ut via antenne, men kobles til med skjermet kabel til antenne inngang for testmålinger og lignende. Skal bygges inn i en skjermende metallboks. Nettulf Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Hei, kjempebra. Da tror jeg at jeg har de opplysninger jeg trenger. Hadde samme boken selv en gang, men den ble selvsagt kastet under en opprydding for mange år siden. Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Har et lite spørsmål til om du kan hjelpe. Ser at R1(motstand nr1) mangler av en eller annen grunn. Lurer derfor på verdien på denne. Lenke til kommentar
olais Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Går det ikke å beregne størrelsen på R1 ut i fra verdien på de andre komponentene? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Ikke så enkelt å beregne en motstand i en krets, kan være mange verdier som er den "riktige" i forhold til beregninger.... R1 er på 100ohm, men for å gjøre det enkelt legger jeg bare ut skjemaet. Har ikke giddet å scanne inn hele artikkelen, men det holder vel gjerne med skjema.... MVH Nettulf Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Nok en gang tusen takk til deg Nettulf. Lenke til kommentar
Rekorden Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg fant ikke papirene jeg hadde på denne senderen den gangen du spurte, men idag fant jeg de igjen. Scanneren er ikke koblet til, så for å gjøre det enkelt, så har jeg bare tatt bilde av papiret. Kjekt å ha til senere bruk:) Hvis sterkt ønskelig, så kan jeg scanne de inn senere. Senderen kostet forresten den nette sum av 34.50,- i 1974 og 1975, og ble importert av Eltek:) Lenke til kommentar
sirius Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Som nettulf sier, senderen er bare til målebruk. Prøv ikke å kople til antenne, den sender også ut på harmoniske frekvenser. Den vil garantert forstyrre annen kommunikasjon. Lenke til kommentar
oddjeide Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Fant en JostyKit HF-65 fm-sender som har ligget siden -70tallet en gang. Har ikke skjema til den, så jeg lurte på om noen andre tilfeldigvis kjenner til den og vet hva som skal kobles til hvor på de fire kontaktpunktene nummerert fra 1 til 4. Altså hvilken som er jord, pluss, antenne og signalinngang, og hvor stor spenningen skal være. Jeg bestilte min foerste HF-65 fra Danmark allerede i 1968. Og selv om det er gaatt lang tid, mener jeg aa huske skjemaet. Jeg husker ogsaa at modulatortransistor var en BC 107, og HF-utagang en 40452, som kan gi 1 watt ut med en tilfoert spenning paa 50 VDC. Men da kreves det at utgangstransistoren er forsynt med en solid kjoeleribbe, ellers brenner du denne. Med 9 V gir den 100 mW, men mer enn nok til aa naa en kilometer og vel saa det med et brukbart signal. Gi meg din emailadresse til SMS 00639155541800 saa skal jeg sende deg skjema, slik jeg husker det. Lenke til kommentar
Rekorden Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Fant en JostyKit HF-65 fm-sender som har ligget siden -70tallet en gang. Har ikke skjema til den, så jeg lurte på om noen andre tilfeldigvis kjenner til den og vet hva som skal kobles til hvor på de fire kontaktpunktene nummerert fra 1 til 4. Altså hvilken som er jord, pluss, antenne og signalinngang, og hvor stor spenningen skal være. Jeg bestilte min foerste HF-65 fra Danmark allerede i 1968. Og selv om det er gaatt lang tid, mener jeg aa huske skjemaet. Jeg husker ogsaa at modulatortransistor var en BC 107, og HF-utagang en 40452, som kan gi 1 watt ut med en tilfoert spenning paa 50 VDC. Men da kreves det at utgangstransistoren er forsynt med en solid kjoeleribbe, ellers brenner du denne. Med 9 V gir den 100 mW, men mer enn nok til aa naa en kilometer og vel saa det med et brukbart signal. Gi meg din emailadresse til SMS 00639155541800 saa skal jeg sende deg skjema, slik jeg husker det. Så skjemaet jeg la ut er ikke riktig det mener du? Det er jo levert fra Josty dengang. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Old memories! Bygde faktisk 3 slike FM-sender i gamle skoledager (1984-1986). Den første etter planen, på de andre droppet jeg forforsterkern (T2, C5, R4 og R5) og koblet potensiometer rett på. Spolen er 5 turn rund en blyant eller annen pen. Brukte også en annen transistor .... ehm tror 2N2222. Hadde koblet den på kassettspillern min ... og den dekket et område på ca 500m!!! Forbi politistasjonen ... JA, detter er ulovlig og man kan bli straffet for det! Men det gikk greit med Piratradio`n Vel, idag kan du kjøpe FM-sender for 70 - 80 kr til bilen osv. De er ikke så sterke, men de er stereo og frekvensstabile! Denne Jostykit-sendern må du ikke røre, da forandrer den frekvens med en gang! Men morro var det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå