Gå til innhold

Noen spørsmål om pumper og sirkulasjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nybegynner når det gjelder vannkjøling, men har tenkt å installere vannkjøling i min PC. Jeg lurer på om man kan kjøre 2 pumper etter hverandre, slik at dersom den ene feiler vil ikke sirkulasjonen stoppe helt opp. Jeg lurer også på om det er best å la vannet gå gjennom alle komponentene i serie før det kommer tilbake til radiatoren, eller om man bør lage flere sløyfer, en til cpu, en til gpu, en til harddisk osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører to sløyfer på mitt system, en til CPU, og en til HDD, Northbridge og GPU.

Er ikke helt sikker på at dette fungerer som det bør enda, ny installasjon, men jeg har lest flere steder at pr blokk stiger temperaturen med ca 1 grad C, så det gir ikke store utslag om du kobler individuelle sløyfer - tror jeg! noen som vet dette?

Når det gjelder pumper, blir det ikke litt overdrevet med to stk? Jeg bruker bare en, og har god sirkulasjon - en eheim 1048 eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Du kan jo strengt tatt kjøre 2 pumper i et system, men jeg ville ikke gjort det. Sjansen for at pumpa stopper er liten. Parallell/serie: Kobler du de forskjellige blokkene i separate sløyfer vil vannet finne den veien med minst motstand og følge den. Det enkleste og tryggeste er å ha en sløyfe.

Lenke til kommentar
2 pumper skal gå fin fint det :) Seriekobling er å anbefale i de fleste tilfeller.

Skjønner ikke helt vitsen men.. Tar bare mye mere plass, støyer mere, veier mere..etc.. Hvis man holder litt øye med temperaturen så merker man med en gang om pumpa går eller ikke! Ellers så kjøper du en sånn Flowmåler fra MP. :wink:

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt vitsen men.. Tar bare mye mere plass, støyer mere, veier mere..etc.. Hvis man holder litt øye med temperaturen så merker man med en gang om pumpa går eller ikke! Ellers så kjøper du en sånn Flowmåler fra MP. :wink:

Vel vel man sitter ikke forann PCen 24/7 da. Om den ene pumpa ryker når du har en ferieuke i brazil så er det nok kjekt med en pumpe nr2 ja :)

og angående plass så er det bare å holde seg unna de digre beista til Eheim :)

Lenke til kommentar

Vel vel man sitter ikke forann PCen 24/7 da. Om den ene pumpa ryker når du har en ferieuke i brazil så er det nok kjekt med en pumpe nr2 ja :)

og angående plass så er det bare å holde seg unna de digre beista til Eheim :)

eh.. og hva har vi Auto Shutdown @ xC i BIOS til da ?

Lenke til kommentar

kommer jo an på kortet det......

Mitt Asus A7V333-R kort som (kjører med nyeste BIOS) og en AMD XP2700+ slår seg av når CPU'en når en hvis temperatur. Den forrige CPU'en min (gammel duron) ville ikke gitt meg den muligheten på dette kortet. Hvordan det står til med palomino-kjerne og denne funksjonen det vet jeg ikke.

Har du en flow måler med turteller så kan du vel koble den til som CPU-vifte. De aller fleste hovedkort kan stilles inn for å slå seg av hvis den vifta stopper.

2 pumper, 2 sløyfer :D (en for hver - hvem sa noe om "minste motstands vei"?)

Man kan vel alltids finne en god erstatning for Eheim pumpene vil jeg tro.

Har du ikke mulighet til thermal shutdown eller CPU-FAN shutdown kan du jo alltids lage deg en relè-styringen (eller få noen på elektro/elektronikk til å gjøre det for deg. Slik at hvis pumpa står, kan ikke PC'en slåes på. Og at den slår seg av hvis pumpa stopper.

Lenke til kommentar

Kan forsikre om at autoshutdown fungerer som en drøm på A7V333 R (1016 bios) og cpu med palomino-kjerne. Har skjedd en gang da jeg glemte pumpa og andre gang med shim som ikke fungerer. Fulgte med i bios da dette skjedde og den slo seg av nøyaktig ved 70 grader!! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...